Som redaksjonell portrettfotograf for magasiner må du vite hva du gjør. Dette betyr at innenfor det samme magasinet, med det samme motivet, er det nødvendig med flere ulike typer portretter, så du må vite hvordan du skal ta dem alle.
Forskjellig bilde, forskjellig formål
Når du tar bilder til en forside, må du få motivet til å engasjere den personen som ser på bildet; så de må se rett inn i kameraet. Det er mye mer som et tradisjonelt portrett.
For featureartikkelen inne i magasinet må du presentere fire eller fem ulike portrettbilder i ulike situasjoner. Uansett hva jeg tar bilde av, bruker jeg Sony Alpha 7R III. Oppløsningen på 42,4 millioner piksler er alt jeg trenger, både i studioet og i naturlige omgivelser. Det fungerer for så mange ulike typer bilder. Jeg liker å blande stilene til klassisk portrettfotografering og noe mer typisk et kjendisportrett. Men du må fotografere motivet på en måte som gjør det mulig for magasinet å fortelle en historie.
Ta for eksempel bildene mine av den argentinske fotballspilleren Paulo Dybala, som jeg tok for den italienske utgaven av magasinet Vanity Fair. Mens forsiden har et mer klassisk portrett, så hadde vi muligheten til å avsløre mer personlighet og karakter inne i bladet for å fortelle historien.
Vi hadde et utmerket sted for fotograferingen – toppen av Fiat-bilfabrikken i Torino, som er der Dybala spiller for Juventus F.C. Stedet er knyttet til historien, siden eieren av Fiat også eier fotballklubben. Så vi hadde Paulo Dybala på det ikoniske taket, der han sparker en fotball, mens du i bakgrunnen ser husene til nabolaget hvor mange av fabrikkarbeiderne bor. Det er et interessant bilde som forteller historien til hele byen.
Arbeide med motivet
Å ta bilder av motivet for et magasin er ikke en naturlig samhandling. Både fotografen og motivet må være gode skuespillere. Du prøver selvfølgelig å være mest mulig naturlig, men når motivet blir regissert og fotografen har en visjon, er det ikke noe naturlig med en portrettfotografering.
Det er mange funksjoner på Sony Alpha 7R III som jeg bruker som hjelp til å arbeide med motivet under fotograferingen, men Øye-AF er kanskje den viktigste. Den hjelper meg med å sørge for at øyene er helt skarpe hver gang. Jeg trenger ikke tenke på å fokusere lenger, siden jeg ikke må, og det gjør det mulig for meg å konsentrere meg om relasjonen med motivet.
Noen ganger ønsker motivet et bilde som ser naturlig ut, men det kan bli kjedelig. Hvis jeg føler at fotograferingen går den veien og trenger litt energi, roper jeg kanskje noe for å skape en reaksjon – det kan være et smil, nysgjerrighet eller overraskelse i ansiktet til motivet, men det kan bidra til å gi energi og bryte opp en kjedelig situasjon.
Bruk objektivene for å være annerledes
Selv om det klassiske objektivet for portretter er et 85 mm, bruker jeg faktisk Sony FE 24–70 mm f/2,8 GM-objektivet mitt mer enn noe annet. Det gjør at jeg raskt kan endre rammen, som er veldig viktig for meg; spesielt når jeg arbeider med et motiv i bevegelse.
Det andre objektivet jeg liker utrolig godt er FE 200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS. Med et objektiv på 85 mm må du være ganske nær motivet, men med lengre fokallengder kan du holde avstand og skape bilder som er annerledes.
Jeg tok for eksempel forsidebildet for et magasin med Roberto Saviano. Han er en kjent forfatter som skriver bestselgere om mafiaen og kriminalitetsvirksomheten i Italia. Jeg fotograferte han i naturlige omgivelser ved kysten, der jeg ba han om å slappe av og gå blant sanddynene. Dette fungerte veldig bra siden han følte seg fri fordi han ikke sto rett foran en fotograf. Ved å stå litt på avstand og bruke et lenger objektiv kunne jeg ta bilder av han da han oppførte seg helt annerledes enn han ville gjort hvis jeg sto bare noen meter unna.
Det jeg har lært i løpet av årene er at estetikken naturligvis er veldig viktig – rollen min er jo tross alt å skape et vakkert bilde – med den virkelige skjønnheten til en person kommer først og fremst fra personligheten deres. Når jeg tar bilder, er hovedmålet mitt å fremheve personligheten til motivet, og takket være verktøyene jeg får fra Alpha 7R III, betyr det at jeg virkelig kan fokusere på denne relasjonen mellom meg og motivene, noe som fører til de beste bildene som er mulig.
«Fotografi er den beste unnskyldningen for å bli kjent med folk»