en kanal i amsterdam i skumring

Slik filmer jeg | Lage video med tidsforløp

Albert Dros

Hva er tidsforløp?

Det flotte med en tidsforløpvideo er at du kan vise bestemte bevegelser som du normalt ikke ville være i stand til å se. For eksempel, når vi ser på skyene på himmelen, merker vi ikke egentlig at de stadig beveger seg og endrer form, men med et tidsforløp kan du se de subtile bevegelsene på bare noen få sekunder.

båter som gjenspeiles i en amsterdam-kanal

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/14, ISO 50

På grunn av tiden det tar mellom enkeltbildene i sekvensen kan det ta mange timer å fotografere de mange hundre bildene som kreves for å skape et vellykket tidsforløp. Når disse bildene spilles av med 24 eller 25 bilder per sekund, kan imidlertid den resulterende videoen bare være noen få sekunder lang.

Hva bør du filme

Å velge riktig sted eller motiv for en tidsforløpvideo er veldig viktig. Det må skje nok i løpet av tidsperioden til å gjøre videoen dynamisk og interessant for seeren. Nylig har jeg jobbet med en tidsforløpvideo i Amsterdam, der jeg bor.

en rolig kanal i amsterdam i skumring

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/7.1, ISO 200

Det er mange interessante bevegelser i byer som du kan observere nærmere med tidsforløp – måten mennesker og biler beveger seg på i en rytme; hvordan lysene i en by tennes når det blir mørkere. Vi merker ikke disse tingene i sanntid, men det kan være fascinerende å se det når man øker hastigheten.

Hvordan filme et tidsforløp

For dette prosjektet brukte jeg hovedsakelig Sony Alpha 7 III. Oppløsningen på 24 millioner piksler er mer enn nok for meg, ettersom jo høyere oppløsning, jo mer lagring og kraft og tid er nødvendig for å skape og behandle tidsforløpet.

en kirke i Amsterdam mot en klar blå himmel

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM |1/80s @ f/8.0, ISO 200

Som de fleste Sony-kameraer har Sony Alpha 7 III en innebygd Interval Timer-funksjon, som jeg bruker til å ta opp de fleste tidsforløpssekvensene. Du setter ganske enkelt opp intervallet mellom bilder og antallet bilder du vil ta, så tar kameraet seg av resten. Du må selvfølgelig ha kameraet på et stativ og holde det så stille som mulig. Hvis kameraet beveger seg, vil du få et hopp i det endelige tidsforløpet.

Eksponere riktig

Hvis du filmer et kort tidsforløp, og du vet at lysforholdene ikke vil endres, er det best å bruke full manuell eksponering i hele tidsforløpet.

kanal i amsterdam om natten

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM |1/8s @ f/10, ISO 500

Det fine med å ta et tidsforløp med Sony-kameraene, er deres dynamiske rekkevidde. Fordi jeg tar alle bildene i RAW-format, kan jeg redigere bildene senere, og som et resultat har jeg ikke vært nødt til å bruke et gradert filter i noen av tidsforløpene. Jeg vil vanligvis undereksponere ganske mye for å beholde detaljene på himmelen, vel vitende om at jeg kan gjenopprette mye av detaljene i skyggene. På denne måten får jeg alltid det perfekte bildet.

Hvis jeg fotograferer en overgang, for eksempel fra dag til natt, så er det en smart funksjon i Interval Timer-funksjonen som kalles Auto Exposure Tracking sensitivity (følsomhet for automatisk eksponering). Denne funksjonen vil gradvis justere eksponeringen for å ta hensyn til lysendringer. Jeg stiller kameraet mitt til blenderprioritet og setter deretter følsomheten for automatisk eksponering til lav. Dette betyr at kameraet vil justere eksponeringen veldig gradvis, i stedet for å få et plutselig hopp, noe som kan føre til flimmer i det endelige tidsforløpet.

bygninger i amsterdam gjenspeiles i en kanal om natten

© Albert Dros | Sony α7R IV | 0.6s @ f/4.0, ISO 200

Du må også sørge for at intervalltiden er lang nok. For eksempel kan de første eksponeringene dine være 1/30 sek med et intervall på 2 sekunder mellom bildene, men hvis dagen blir mørkere, kan det hende at eksponeringstiden må være 3 sekunder, som er lengre enn intervallet.

For å være sikker på at jeg har tilstrekkelig fleksibilitet til å holde eksponeringen kortere enn intervallet, tar jeg bilder med stor blenderåpning (som også kan bidra til å unngå sensorstøv), og setter også følsomheten opp til ISO 200 eller 400.

Legge til en annen dimensjon

Jeg liker å være veldig kreativ med mine tidsforløpskomposisjoner, så jeg bruker ofte motorisert slider og hode. Ved å bruke motorisert slider og hode kan jeg lage bevegelser, for eksempel panorere rundt noe i forgrunnen. Det gir det endelige tidsforløpet en mye mer tredimensjonal effekt. Dette er grunnen til at jeg liker å filme i byen, ettersom det er så mange motiver du kan bruke til å lage slike effekter. Byen er virkelig en lekeplass for tidsforløp-fotografering.

dramatisk-bilde-av-et-kirketårn-over-en-kanal-i-amsterdam

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/5.0, ISO 200

Lage tidsforløpet

Når du har tatt hundrevis av bilder, kan du samle dem til et tidsforløp. Jeg bruker en kombinasjon av Adobe Lightroom og LR Time-lapse for å redigere bildene mine og glatte ut eventuell flimring. Deretter eksporterer jeg bildene som en JPEG-sekvens i Adobe After Effects der jeg kan omformulere deler der noen kan ha kommet borti kameraet og flyttet det, og legge til overganger og zoomeffekter, akkurat som om jeg redigerer en vanlig videosekvens.

Medfølgende produkter

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

«Jeg er besatt av å få til det perfekte bildet»

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement