albert dros sony alpha 7RII et ensomt tre ved morgengry badet i kraftig lilla lys

Hvordan jeg fotograferer | Farger i landskap

Albert Dros

Farger er en viktig del av landskapsbildene mine. Enten det er et episk landskap med utrolig livfulle farger eller noe mer diskret, ønsker jeg å vise hvor fantastisk lys og farger kan være.

albert dros sony alpha 7RIII en ørn som svever over vulkanske fjell opplyst i flammende oransje © Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Planlegge lokasjonen

Alt begynner med planlegging. Jeg bruker mye tid på å undersøke stedene til landskapsbildene mine, spesielt i hjemlandet mitt Nederland. Du bør alltid holde øynene åpne for et mulig fotosted, til og med ett du kanskje har passert hundrevis av ganger.

Lenger unna er det mange måter du kan undersøke steder på. Du finner nesten hvilket som helst sted på Instagram eller Google Images, noe som gir deg en idé om området og typen lys du kan jobbe med. Når jeg undersøker et sted litt mer utenfor allfarvei, bruker jeg Google Earth. Jeg kan bruke timer på det, bare bla i landskapet og sjekke potensielle steder. Når jeg kommer til et sted, bruker jeg ofte dronen til å finne potensielle plasser, i stedet for å bruke tid og energi på å lete etter dem. For riktig farge må jeg vite hvordan lyset vil se ut. Jeg må vite når og hvor solen, eller månen, vil komme opp, og hvor den vil gå ned. For å gjøre dette bruker jeg hovedsakelig PhotoPills-appen for å se hvordan månen og solen vil bevege seg og påvirke lyset på stedet.

albert dros sony alpha 7RIII et fyrtårn i det fjerne med solen som titter opp i bakgrunnen © Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

I tillegg holder jeg alltid øye med været. Det har en stor innvirkning på fargene i bildet. Hvis alt går etter planen og været er på min side, er det perfekte lyset enten like før soloppgang eller like etter solnedgang. I disse tidsrommene kan himmelen farges rød, rosa eller lilla – de sterke fargene jeg elsker. Jeg tar også bilder om natten. Nattehimmelen har faktisk en masse farger som kan fanges med lang eksponeringstid, særlig i områder uten lysforurensing.

Men det jeg først og fremst er ute etter er komplementære farger. Blått og oransje er en av mine beste fargekombinasjoner - et blått hav med oransje himmel fungerer helt perfekt. Men det kan også være små ting i forgrunnen som kan passe til fargen på himmelen, for eksempel en liten blomst eller en liten stein. Se etter disse tingene og forsøk å bruke dem i komposisjonen.

albert dros sony alpha 7RIII fjell i det fjerne som reflekteres i en rolig innsjø med lilla blomster i forgrunnen © Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Bruk av kraftige vidvinkelobjektiver er en fin måte å få frem små, fargerike objekter i forgrunnen på. Jeg bruker ofte 12–24 mm f/4 G-objektivet ved 12 mm. Når du kommer nær bakken med denne brennvidden, ser du plutselig alle linjene og detaljene du kan bruke som forgrunnsobjekter. Ved 12 mm blir forgrunnen så stor at det er som om du blir sugd inn i bildet.

Et annet objektiv jeg alltid bruker, er Sony FE 100–400 mm f/4,5–5,6 OSS G Master-objektiv. Det er et av de skarpeste zoomobjektivene jeg noen gang har brukt, og jeg har blitt helt avhengig av det! Når du fotograferer landskap ved 400 mm, må du være veldig kreativ – du må se veldig langt borte og se hvordan ulike elementer i landskapet fungerer sammen. Når du fotograferer med disse ekstreme brennviddene, blir du nødt til å være kreativ, noe som gir mer unike bilder enn om du bare brukte en standard brennvidde.

Jeg pleide å bruke objektivene mine med et Sony α7R II-kamera, men har nå avansert til Sony α7R III. Oppløsningen på 42,4 megapiksler gir meg alle detaljene jeg trenger, og det dynamiske området kan trekke ut detaljer fra skyggene. I tillegg til kamera, objektiver og stativ har jeg også med meg noen filtre, men jeg bruker sjelden graderte ND-filtre. I stedet pleier jeg å eksponere for høydepunktene. Jeg vet at α7R III nesten alltid kan fange opp mange detaljer fra skyggene, som jeg deretter kan få frem når jeg redigerer bildene.

albert dros sony alpha 7RII en liten kirke ligger i skyggen av et fjell med spir opplyst i gyllent oransje © Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Redigering

Når jeg redigerer bildene mine, liker jeg å behandle dem for å få mest mulig ut av en scene. Imidlertid forfalsker jeg aldri en scene ved å endre himmelen – jeg vil bruke behandlingsteknikkene mine for å presentere det som var i scenen på best mulig måte. For å gjøre dette bruker jeg Adobe Lightroom til å katalogisere bildene mine, og deretter bruker jeg Adobe Photoshop til å behandle, justere fargen og kontrasten, og lysne og mørkne områder av et bilde.

Folk sier ofte at det er for mye behandling i fotografering, eller til og med at et bilde kan virke falskt, spesielt når man ser på soloppganger eller solnedganger. Men naturlig lys og farge kan være utrolig, og noen ganger har jeg til og med måttet redusere metningen i deler av et bilde. Så mitt råd er å stå opp tidlig og være vitne til hva naturen kan gjøre.

albert dros sony alpha 7RII en fargerik havneby ved skumring med himmelen stripete av røde skyer når solen går ned © Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Noen tips til slutt:

Medfølgende produkter

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

«Jeg er besatt av å få til det perfekte bildet»

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement