Kan kameraer forbedre måten vi jobber på? Mote- og reklamefotografen Daniel Gossmann er sikker på det.
Gossmann forteller at det nye α7R IV-kameraet har den perfekte kombinasjonen av teknologier. Hastighet, nøyaktighet, fleksibilitet og bevegelsesfrihet kommer sammen, og hjelper ham med å produsere mer intime og engasjerende bilder. Vi fikk bli med da han nylig testet α7R IV i en fotoøkt med Jovana i Los Angeles.
«Jeg pleide å jobbe med α7R III, og det er et fantastisk kamera», forklarer han, «men α7R IV har så mange av funksjonene og forbedringene jeg ønsket meg, i tillegg til ting jeg ikke forventet. For det første, er autofokussystemet helt enestående, med modusen for øyeautofokus i sanntid.» Denne modusen bygger på tidligere modeller sin autofokusytelse, og bruker gjenkjennelse av objekter basert på kunstig intelligens for å oppdage og spore et motiv, noe som øker nøyaktigheten og hastigheten.
Daniel forteller: «Under en fotoøkt som den med Jovana, der vi jobber raskt, får vi virkelig bruk for øyeautofokusen i sanntid. Den følger øynene kontinuerlig, og hvis personen snur seg og øynene blir skjult, så følger den hodet i stedet.»
Dette er ikke bare en fordel når jeg skal ha skarpe bilder, forklarer han, «det gjør også bildene bedre, fordi det lar meg konsentrere meg mer om komposisjonen i stedet for de tekniske detaljene. Jeg kan også kommunisere mye friere med modellen.» Gossmann fortsetter, «du trenger rett og slett ikke bekymre deg for om bildene er i fokus eller ikke, fordi den er alltid perfekt, og du trenger aldri å finne fokusen igjen. Jeg trenger heller ikke avbryte flyten i arbeidet, som lar meg opprette kontakt med modellen og bruke kameraet med full frihet.»
α7R IV utmerker seg når man skal jobbe raskt og effektivt med så lite og lett utstyr som mulig, sier Daniel, og det er perfekt for moderne mote- og reklamefotografer sin måte å jobbe på.
«Hastighet og bevegelsesfrihet er viktig i fotoøkter med modeller i dag», forklarer han. «Livet beveger seg så mye raskere nå, så da må kameraet bevege seg raskt også. For fem år siden tok fotoøkter en halv dag, mens nå tar de maksimalt én eller to timer. Som fotograf i en by som Los Angeles, vil man alltid jobbe raskere, med mindre kameraer og blitsoppsett, i tilfelle politiet legger merke til deg og spør etter tillatelser, som gjør at du mister enda mer tid!»
«α7R IV sin teknologi lar deg virkelig skape høykvalitetsbildene du trenger så raskt som mulig», fortsetter han. «For eksempel betyr hastigheten til kameraet at du kan ta bilder med 10 bps, med full oppløsning samt AF og automatisk eksponering hvis du vil ha det, og det er utrolig, fordi hvis modellen beveger og snur seg, så kan du bare holde inne lukkerknappen, og fremdeles få et perfekt fokusert og eksponert bilde. Da trenger du bare velge det beste bildet når du redigerer.»
For at hvert bilde skal bli vellykket, tar Daniel bilder med en ekstern skjerm sammen med α7R IV. Han forklarer: «Før pleide jeg å ha med en datamaskin i fotoøktene, men nå liker jeg å bruke en skjerm montert på kameraet, som 5-tommers Sony CLM-FHD5-skjermen. α7R IV sin LCD-skjerm er flott, men med en enda større skjerm kan jeg se mange flere detaljer – og detaljene er veldig viktige i redaksjonell og motefotografering. Jeg er alltid på nøye utkikk etter ting som rynker eller bretter i klærne, som jeg fikser hvis jeg legger merke til det. Med den speilløse teknologien til Sony kobles de sammen perfekt, og det skaper ingen forsinkelser i fotoøkten, som av og til skjer med speilreflekskameraer.»
Når du jobber med en høyoppløsningssensor som den i α7R IV, med 61 megapiksler og fullformat, begynner du å forvente detaljer. Daniel har allerede merket fordelene, og forteller at det har tatt ham til et nytt fleksibilitetsnivå, «fordi jeg kan ta utsnitt som aldri før. Det betyr at jeg kan ta mer romslige bilder, og når jeg redigerer kan jeg ta de utsnittene jeg trenger. Noen ganger vil kunder se en bestemt del av antrekket, for eksempel skoene, eller detaljer i sømmen eller selve stoffet på nært hold. Så med denne oppløsningen kan du ta utsnitt slik du vil, og fremdeles få en høyoppløselig og svært detaljert fil.» Han fortsetter: «På samme måte kan du ta et landskapsbilde og ta utsnitt i portrett, eller motsatt, og fremdeles sitte igjen med store 30 MP-filer.»
For Daniel, er det viktigste med α7R IV sin teknologi muligheten til å få bedre kontakt med den han tar bilde av. Han forteller: «Jeg stoler såpass på kameraet sin teknologi at jeg kan konsentrere meg om å snakke med modellen og bli kjent med personen, noe som fører til mer intime og engasjerende bilder. Alle gode bilder trenger det.»
«Fokuser. Vær sulten på mer. Aldri glem de som har hjulpet deg.»