Innen sport dreier forskjellen mellom suksess og nederlag seg om presise øyeblikk. Seier kan dreie seg om et hundredels sekund; mesterskap vinnes og tapes ut fra ørsmå detaljer. Det er det samme med sportsfotografering. Øyeblikket er avgjørende, og du kan bare lykkes gjennom en kombinasjon av riktige teknikker og riktig utstyr.
Danas Macijauskas’ arbeid innen vannsport er et perfekt eksempel på dette. For eksempel i hans nye bilder ved hjelp av α7 III, fra Red Bulls kitearrangement King of The Air i Cape Town, Sør-Afrika.
Det som er viktigst, ifølge Danas, er å vise erbødighet for motivet.
«Jeg ble opptatt av surfing, wakeboarding og kiting uavhengig av fotograferingen», sier han, «men etter hvert fikk jeg lyst til å kombinere dem. Jeg oppdaget at det er en forbindelse som skinner gjennom i bildene. Hvis du er en fotograf som kjenner sporten du fotograferer, kommuniserer utøverne bedre med deg og du får kunnskap om hvilke bilder som fungerer for dem.»
Før Danas begynte med sporten selv, innså han ikke at det var nødvendig med en dyp forståelse av sporten for å fange sporten på sitt beste. «På mitt første arrangement tok jeg med bildene til gutta. Jeg var kjempespent på mottakelsen, men de sa bare ‘å, ja - håper du ikke slettet de andre’. Det fikk meg til å innse at selv om du som fotograf synes det er et perfekt bilde, er det viktigste for utøverne at det sier noe om sporten».
Så hva er det som gjør et surfebilde bra? Danas sier det handler om å kombinere vitale elementer i en enkelt ramme; det er det som skaper det avgjørende øyeblikk.
«Det er koblingen av flere ting», forklarer han, «bakgrunnen, poseringen til utøveren, lyset, timingen … utøveren må være i perfekt posisjon. Du vil at de skal si ‘jøje meg – så stilig’». Bildene fra Cape Town illustrerer Danas’ poeng perfekt. De er de vital komponentene som summerer et avgjørende øyeblikk.
Danas sier at de ulike ingrediensene betyr at stilen har mindre med vanlig sportsfotografering å gjøre enn man skulle tro.
Han forklarer: «Ekstrem kiting er faktisk mer som landskapsfotografering. Det handler om størrelsesforhold. Du ønsker å fange kiten, kiteren og landskapet under ett, og det er da du ser hvor sinnssykt høyt de hopper. Bildet må derfor fange videre, ikke sentrert om utøveren, slik man ser i visse andre sportsgrener.»
For nødvendig variasjon i innrammingen bruker han ulike zoomer som Sony FE 70–300 mm f/4,5–5,6 G OSS og 24–105 mm f/4 G OSS og i tillegg FE 135 mm f/1,8 GM for portrettbilder på stranden.
Dette reiser spørsmålet om teknikk. Hvordan kombinerer du ferdigheter innen landskapskomposisjon med behovet for å følge og fokusere på et hurtig og uberegnelig motiv? Danas humrer: «Det er i grunnen ganske vanskelig! Men det er her Alphas autofokussystem kommer inn. Surferen blir naturlig nok ganske liten i rammen, og de kan gå hvor som helst – du har ingen anelse om hvor de kommer til å hoppe».
På α7 III-kameraet bruker han en blanding av berøringsskjermen og motivsporingsmoduser med vidvinkel, sammen med kontinuerlig AF.
«Du trykker bare på personen, så følges den personen og holdes i fokus, selv når den blir svært liten. Og siden AF-området går over hele rammen, i motsetning til på et digitalt speilreflekskamera, er risikoen for å miste personen mye mindre», forklarer han.
På grunn av hastigheten til surferne er han også interessert i raskest mulig lukkerhastighet. Det er her α7 III-kameraets auto ISO-kontroll kommer til sin rett. «Auto ISO er så hendig», sier han, «og du vet bare at det fungerer, noe som gjør at du reagerer instinktivt i rett øyeblikk. Jeg stoler 100 % på det, og jeg stiller det inn slik at lukkerhastigheten på 1/1000 sek eller over».
Det at α7 III er så robust er også viktig, og det har en standard som Danas mener takler enhver utfordring, i motsetning til kameraer han brukte tidligere.
«Jeg pleide å få problemer. Jeg leverte for eksempel inn kameraet til service etter flere ukers fotografering i Sri Lanka en sommer. De sa ‘det ville kanskje vært best om du ikke vasket kameraet!’ Fuktigheten der gjorde at alt på innsiden var vått og deler hadde rustet. Men Alpha-settet er utrolig værbestandig, så selv når jeg er på en sandstrand med sjøluft og vinden som blåser i 40 knop, er kameraet oppgaven verdig. Det kan ikke svikte når øyeblikket oppstår.»
«Alt vi har er nå. Vi bør la gårsdagen være en lærdom, morgendagen som en mulighet og dagen i dag – som det beste øyeblikket i livet»