En mester innen sport

 Bob Martin

Bob Martin er en mange ganger prisvinnende sportsfotograf som spesialiserer seg på sport og aksjonbilder for reklame, bedrifter og redaksjonelle klienter.

Bob Martin

I løpet av en 30 år lange karriere har Bob fotografert alle store sportsarrangementer – fra de seneste 15 sommer- og vinter-OL, til Elephant Polo og Horse Racing on ice. Han har fotografert Wimbledon tennisturnering siden 1982, og jobben har ført ham til de fjerneste avkrokene i verden. Bildene hans er publisert i utallige publikasjoner, inkludert Sports Illustrated, Time, Newsweek, Life Magazine, Stern, Paris Match, Bunte, L’Équipe, The Sunday Times og New York Times for å nevne noen.

Arbeidene hans har blitt anerkjent ved over 60 nasjonale og internasjonale prisutdelinger, og tre ganger er han tildelt den ettertraktede prisen British Sports Photographer of the Year. I 2015 utga han sin prisvinnende bok, '1/1000th: The Sports Photography of Bob Martin’ – et utrolig tilbakeblikk på hans 30 år med så å si samtlige av de store sportsarrangementene.

Vi møtte nylig Bob for å diskutere fotografering og hvorfor han gikk over fra en DSLR til Sonys speilløse kameraer.

Bob-Martin-sony-alpha-9-nærbilde-av-tennisspilleres-føtter-mens-de-forlater-banen-medium-avstand
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/2500 s @ f/5,0 ISO 640

Hva inspirerte deg til å bli en profesjonell sportsfotograf?

Jeg har alltid vært en sportsidiot, men jeg så ikke for meg at jeg skulle bli sportsfotograf. Drømmen min var å bli en vanlig fotograf, og på skolen ble jeg helt besatt av mørkerommet. På universitetet tok jeg bilder hele tiden og gradvis begynte jeg å jobbe som fotojournalist. Jeg elsket reisingen, og det var spennende å se bildene mine i avisene noen dager etterpå. Jeg begynte å få enkelte oppdrag fra sportsrelaterte fotobyråer, og det var sånn det startet.

Bob-Martin-sony-alpha-9-turner-som-snurrer-et-bånd-til-en-sirkel

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/1000 s @ f/5,6 ISO 3200

Hvordan holder du fotograferingen ny og spennende?

En god venn av meg i USA, Walter Iooss – kanskje den mest berømte sportsfotografen noensinne – sa en gang til meg: ‘Du må stadig fornye deg, ellers blir du en dinosaur’. Det har jeg aldri glemt og det er veldig sant, selv i dag. Som en som elsker aviser, som elsker trykte bilder, er det forferdelig å si dette, men aviser og magasiner er en utdøende art og fotografene som fremdeles henger igjen i disse idealene og ikke har gått videre, er dinosaurene. Jeg ønsker ikke å snakke ned fotograferingen – jeg vil fortsette å stå på så lenge jeg kan, og den eneste måten jeg kan holde jobben ny på, er å tenke utenfor boksen. Det er grunnen til at jeg nå jobber mye med styrende organer og forbund i sportsverdenen. Det er disse som fremdeles er villig til å bruke penger på kvalitetsbilder, og det jeg gjør er å forsøke å tilby dem noe annerledes enn de middelmådige bildene du vanligvis ser.

Bob-Martin-sony-alpha-9-golfer-som-treffer-ballen-ut-fra-en-bunker
© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/5000 s @ f/2,8 ISO 100

Betyr jobbingen din med disse styringsorganene og forbundene at du ikke kan fotografere så mye du ønsker?

Jeg tar ikke så mange bilder lenger nå som jeg har blitt eldre, men jeg fotograferer mye på store arrangementer som OL og Wimbledon. Jeg deltar fremdeles på mindre arrangementer, men i stedet for å være midt i begivenhetene, leder jeg showet på en måte. Jeg organiserer team av fotografer i stedet. For å være ærlig, har jeg fått nok av å sitte bak et mål en våt søndag ettermiddag.

Du fungerer også som konsulent for den internasjonale olympiske komité. Hva innebærer det?

Det kan være så enkelt som å anbefale beste praksis for organisering av fotografer, eller så detaljert som å gi råd om logostørrelser og plassering for å oppnå best mulig synlighet for det endelige bildet. Ved OL i Rio bidro jeg til å velge ut farger for ulike arenaer. For eksempel når det gjelder svømmeanlegget. De ønsket opprinnelig å bruke grønn som fargetema, helt til jeg påpekte at det ikke ville se særlig bra ut når det ble reflektert i blått vann! 

Bob-Martin-sony-alpha-9-slalåmkjører-i-silhuett-mot-snøen-i-stor-fart

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400mm f/2,8 GM OSS | 1/5000 s @ f/5,6 ISO 320

Tenker du at kamerateknologien har endret måten du tar sportsbilder på?

Uten tvil. Da autofokus kom på markedet, sa folk at det ville bety slutten for fotografering siden alle nå kunne ta skarpe bilder. Men for meg var det fantastisk siden synet ikke var det beste. Nå er kameraene så gode på det de gjør at sportsfotograferingen har blitt enda bedre. I stedet for å bekymre seg for om et bilde er i fokus eller ikke, kan jeg nå konsentrere meg mer om komposisjonen, bakgrunnen og lyset. Men det er viktig å huske at selv om moderne kameraer gjør veldig mye for deg, må du forstå de grunnleggende prinsippene for fotografering og forstå når bestemte funksjoner vil være nyttige å bruke. Jeg er overhodet ikke sentimental over enheten jeg bruker – hvis et kamera fungerer for meg som verktøy, da liker jeg det.

Bob-Martin-sony-alpha-9-hesteryttere-som-nærmer-seg-mållinjen

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS + 2x Converter | 1/1600 s @ f/8,0 ISO 800

Hva var det som gjorde at du ville prøve Sony Alpha-kameraene i arbeidet?

For å være ærlig, var det den lydløse knipsingen som tiltalte meg. Jeg syntes det var en spennende egenskap, fordi det innebar at jeg kunne ta bilder i situasjoner jeg ikke kunne gjøre det tidligere – på golfbanen for eksempel, når jeg står nær den endelige putten ved det attende hullet og situasjonen tilsier fullstendig stillhet. α7R II var det første kameraet jeg testet, og med det kunne jeg ta bilder jeg ikke kunne tidligere. Jeg må innrømme at jeg ikke var begeistret for å få EVF. Jeg var nemlig så vant til å bruke DSLR-søkeren, men nå er det noe jeg ikke kan klare meg uten. Det har betydd en stor forskjell for arbeidsrutinene mine, siden jeg kan forhåndsvise eksponeringen selv før jeg trykker på lukkerutløseren. Nå bruker jeg α9 for størstedelen av bildene mine, og det passer perfekt for min måte å jobbe på. Som nevnt betrakter jeg kameraene mine som verktøy, og tilfeldigvis er α9 et verktøy som fungerer bra for meg.

TEST

 Produkter omtalt i denne artikkelen 

ILCE-9

α9 – speilløst fullformatkamera med stablet CMOS-sensor

SEL100400GM

FE 100–400 mm super-telefotozoomobjektiv i G Master-serien

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL20TC


2x Telelinse

Se mer av Bob Martins bilder


x