Historienes by

Murat Pulat

Den historiske byen Istanbul betyr forskjellige ting for ulike mennesker. Det er den største byen i Europa; og den eneste som strekker seg over to kontinenter. Det er en kosmopolitisk blanding av kulturer formet gjennom årtusener med handel, utdannelse og religion … men for fotograf Murat Pulat betyr byen noe annet: Håp.

«Jeg kom fra Ankara til Istanbul for å studere. Jeg ville bli ferdig med graden min og bo der. På den tiden mente jeg at jeg hadde fortjent å bo der. Det var drømmen. Og jeg ser den samme drømmen, det samme håpet hos så mange andre folk jeg møter».

murat pulat sony alpha 7RII kvinne som sitter i en barberstol og får klippet håret med en stor hund på fanget

© Murat Pulat | Sony α7R III + FE 24–70mm f/2,8 GM | 1/60 s ved f/3,2, ISO 400

Det er de andre folkene som inspirerte Murats prosjekt ‘City of Hope’. Det er sentrert rundt Istanbul, men reflekterer rundt livet i alle byer. En serie portretter og kandidater, som hver beskriver menneskene som blir forført og inspirert av bylivet. Hvordan den hjelper dem fram eller knekker dem.

«Jeg dro hele tiden ut og tok bilder, men det var ikke nok. Jeg ønsket å bli kjent med folks liv og stille nysgjerrigheten min. Så jeg tok bilder over hele byen: kontorarbeidere, butikkinnehavere, de hjemløse i fraflyttede områder og demonstranter i tog. ‘City of Hope’ er et lappeteppe av slike historier».

 

murat pulat sony alpha 7II en skomaker sitter og gnir inn skokrem mens en gammel mann ser ut gjennom vinduet

© Murat Pulat | Sony α7 II + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/320 s ved f/5,6, ISO 1600

«En ting er sikkert – det er ikke enkelt å bevare håpet i en storby. Alle disse menneskene har håp når de kommer hit. De ønsker alle å bli til noe – mektige, rike eller kanskje bare frie – men mange av dem mislykkes fordi sjansene er så små. Det er ikke så mange som har en lykkelig historie». 

For å fange ‘City of Hope’ bruker Murat primært et α7R III-kamera, og etter å ha oppgradert fra α7 II oppdager han raskt at oppløsningen og bildekvaliteten skiller seg ut.

murat pulat sony alpha 7RIII ung mann som trekker en vogn på gaten i istanbul

© Murat Pulat | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/640 s ved f/2,8 ISO 800

«Det viktigste er definisjonen og det dynamiske området, særlig sistnevnte. Jeg betrakter hele byen som mitt studio, og jeg må være klar for alt. Jeg kan få øye på noe og må reagere og ta bildet uten å ha luksusen med å kunne justere lyset. Det kan være motlys eller en skarp himmel, men med α7R III er det enkelt å få frem detaljer i hovedmotivet og skyggene. Det samme gjelder kameraets ISO-ytelse. Det er meget tilpasningsdyktig, så jeg kan enkelt fange motiver under dårlige lysforhold».

Hvert motiv er et nytt kapittel i prosjektet hans, men det kan være tøft, sier han, fordi historien ofte er at folk har mistet håpet. Iblant er det LGBT Pride-marsdeltakere som har mistet retten til å demonstrere, og iblant er det de hjemløse.

murat pulat sony alpha 7II hjemløs person som ligger på en seng av pappesker på gaten i istanbul

© Murat Pulat | Sony α7 II + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/5000 s ved f/6,3, ISO 400

«Jeg kjenner mange mennesker som har kommet hit – bra folk og gode arbeidere – men nå må de sove på gaten. Det er regnfullt og kaldt, og jeg kan ikke hjelpe dem. Jeg tar bilder, snakker, bruker tid, men jeg kan returnere til livet mitt, noe de ikke kan. Jeg er en observatør, og det er vanskelig iblant».

α7R III-kameraets AF-system har også revolusjonert måten Murat jobber på, faktisk i den grad at «for 10 år siden kunne jeg ikke ha gjennomført dette prosjektet fordi kameraene bare ikke fungerte på den måten jeg har behov for».

murat pulat sony alpha 7RIII kvinne som står på en brygge i istanbul med en bukett roser i hendene

© Murat Pulat | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/640 s ved f/7,1 ISO 200

Med Eye AF-modus, sier han, «er det bare et knips på knappen og dermed vet jeg at fokuset er låst på motivet. Det er veldig viktig, for hvis jeg bruker AF-punktet for å finne øyet, deretter fokusere og komponere på nytt, tar det så lang tid at jeg kunne gå glipp av øyeblikket. Det er én ting mindre – en teknisk ting – å bekymre seg for. Jeg vet at det blir skarpt hver gang, selv når jeg fotograferer helt åpent, og det gjør at jeg kan være kreativ». Utformingen og størrelsen på α7R III har også imponert Murat. Det betyr at han kan få bildene han trenger i all slags vær og uten vekten til et digitalt speilreflekskamera eller mediumformatkamera. «For å fotografere slik jeg gjør, på gaten, må kameraet være klart for regn eller snø. Og det er det. Størrelsen er perfekt, særlig når du bruker små objektiver som FE 35 mm f/2,8. Du kan være så å si usynlig».

murat pulat sony alpha 7RIII-ung mann som sitter på en kasse og holder en svarttrost på en gate i istanbul

© Murat Pulat | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/5000 s ved f/8,0, ISO 640

«Jeg er ikke ferdig ennå. Det kommer til å ta noen år til. Jeg ønsker nemlig å ta flere bilder, særlig av de virkelige vinnerne – de som får det som de vil. Men vinnere er vanskeligere å finne, og iblant skyldes det at de ikke vet at de vinner. Så mange mennesker er fanget i en situasjon hvor de ønsker seg stadig mer og aldri vil få sine ønsker oppfylt. Vi må forenkle livene våre og innse at suksess ikke er det vi ser på TV og i magasinene. Vi må lære som samfunn at alle mennesker har et talent, vi har alle noe vi er gode på og alle er verdifulle. Det er kanskje mitt største håp».

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7M2

α7 II – Kamera av E-typen med fullformatsensor

ILCE-7M2

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

Related Articles

Murat Pulat
Alpha Universe

Murat Pulat

Tyrkia

"Det du ser stemmer vanligvis ikke med det som befinner seg der. Du må se bakom."

Vis profil


x