Kostymearrangement

Mathias Kniepeiss

Fotografering kan være som en rekke tester. Tester på kreativitet, kompetanse, planlegging og oppfinnsomhet. Hvordan du håndterer disse testene definerer bildene du tar og prosjektene du lager. Men forsøk å utføre de testene med et kamera du aldri har brukt før. Da blir det enda mer interessant. Kan kameraet også teste fotografen? Få vedkommende til å tenke annerledes og se mye muligheter? Hvis vi tar Mathias Kniepeiss nylige kostymeprosjekt i Venezia, kan dette være tilfellet.

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII modell med maske kledd i rødt poserer i et stort rom

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/125 s ved f/4,5, ISO 1250

Mathias, en fotograf og art director med internasjonale meritter innen sports-, portrett- og kommersiell fotografering, tar også arrangerte historiske scenarier med overdådige kostymer. Det er det som førte ham til Venezia.

«Jeg har en god venn som er kostymedesigner der og som jobber med karnevalet. Vi hadde gjennomført et prosjekt sammen for et kasino i Østerrike, og han spurte om jeg ville komme til Venezia for å fotografere arbeidet hans på et fantastisk femstjerners hotell. Jeg hadde med meg et lite team på fem, men vi hadde det så gøy at til slutt var det 14 av oss og vi holdt på i tre helger».

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII 2 modeller kledd i venetianske kostymer som later som de kysser

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s ved f/8,0, ISO 640

Normalt krever slike prosjekter en masse arbeid på forhånd. «Det er seks måneder med forberedelser, kontroll av lokasjoner og utforsking av kostymer», forteller Mathias, «men denne gang var det mer spontant. Utrolig nok hadde jeg aldri vært i Venezia før, så denne fantastiske byen var helt ny for meg og et helt tomt lerret å jobbe med. Det var en god test å se hva vi kunne gjøre og utfordre kreativiteten». I tillegg var det en sjanse for Mathias til å teste α7R III-kameraet og hvordan det fungerer, reagerer under dårlige lysforhold og fokuserer i motlys. Hva han tenker? «Jeg ble meget overrasket over kvaliteten», ler han.

Før fotojobben i Venezia hadde ikke Mathias så mye erfaring med å ta bilder med speilløse kameraer, men oppdaget raskt hva α7R III-kameraet kunne tilføre arbeidet hans. «Jeg liker å teste ulike kameraer for å utfordre meg selv en smule, men også for å se hva kameraet får ut av meg. Med Alphas Eye Auto Focus, ideen om at det du ser er hva du får er en åpenbaring. Du endrer innstillinger, og du ser alt, så det er langt raskere når du jobber med tilgjengelig lys i disse flotte lokasjonene. Det er ikke nødvendig å teste på forhånd – du ser allerede på den korrekte eksponeringen».

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII 2 klovner i kostyme hvor den ene hopper opp i luften

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/160 s ved f/4,5, ISO 1000

Selv om mange av bildene hans er statiske, hadde han også nytte av α7R III-kameraets briljante AF for bevegelser, da modellene løp rundt og hoppet i kostymene. «Et studiokamera er normalt ikke så raskt med AF i slike situasjoner. Men med α7R III-kameraet kombineres det beste fra et studiokamera og fantastisk AF».

Ved arbeid under dårlige lysforhold brukte Mathias i tillegg focus peaking i α7R III-kameraets EVF, og brukte til og med Eye AF da han fotograferte maskene. «Jeg trodde ikke det ville bestå testen. Kanskje det ville fokusere på masken, ikke selve øynene – men det taklet det perfekt».

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII maskert modell kledd i rødt og sort barokkostyme med elegant posering

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/60 s ved f/4,0, ISO 800

α7R III-kameraet overgikk også forventningene da Mathias tok bilder i en gondol.

«Dette var virkelig utfordrende», forklarer Mathias. «Det var tre av oss der bak – to av assistentene mine som styrte blitsen og tok video, og meg selv – og ved hjelp av FE 12–24 mm f/4 G hengte jeg kameraet ut av båten, langt ut for å få riktig vinkel. Det var tøft, men bruk av Eye AF og skjermen for komposisjon var virkelig til god hjelp for å ta bildet. Hvis jeg hadde trengt å se gjennom søkeren, måtte jeg ha vært i en annen båt – ellers ville jeg ha havnet i vannet!»

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII par i kostyme som holder hverandre i hendene ombord en gondol

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/160 s ved f/9,0, ISO 400

Har han et favorittbilde fra prosjektet? «Det er mange», sier han, «men dette gruppebildet er det jeg liker best. Jeg elsker scenarier med mye kroppsspråk og mye å lese ut av uttrykkene». Bildet minner om et barokkmaleri, med flere lag og et dramatisk uttrykk, som om det utfolder seg en historie. Og det er akkurat det det gjør. «Vi hadde noen hindringer på veien, og en av dem var at den første helgen meldte tre av modellene avbud i siste liten! Så vi var nødt til å improvisere. Jeg ba teamet trå til i stedet, og de var fabelaktige – sminkøren, kostymedesigneren, videografen … til og med jeg er med på ett av bildene, som harlekin!»

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII mann og kvinne i grønt kostyme med mannen som holder kvinnens hånd

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s ved f/5,6, ISO 640

Når du ser på bildene hans, kan du føle den spontane energien, noe Mathias er utrolig stolt av. «I begynnelsen var det bare en idé, men etter hvert kom det mange gode ting ut av det, kanskje på grunn av testene vi besto. Vi skapte muligheter, og jeg mener vi virkelig fanget energien og følelsene i bildene. Det er da fotograferingen er på sitt beste. Hvis det kan formidle følelser, er det i mesterklasse».

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII mann og kvinne i venetiansk kostyme som ler mens de løper etter hverandre

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/160 s ved f/5,6, ISO 200

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS-objektiv

SEL24105G

Relaterte artikler

Mathias Kniepeiss
Alpha Universe

Mathias Kniepeiss

Østerrike

Ingenting er umulig innen fotografering, verken for å dokumentere historier for evigheten eller skape nye verdener

Vis profil


x