Å skape en verden gjennom mote 

Sandra Åberg

«For meg kan motebilder virke ganske uinteressante hvis de bare handler om klær», sier Sandra Åberg. «Jeg vil fortelle en historie som når frem til seerne og berører dem.» Hun forklarer: «Det et godt bilde – til og med et motebilde – skal gjøre, er å få deg til å føle noe.»

Mote-, portrett- og bryllupsspesialisten Sandra har jobbet i dette feltet i 15 år, og ble hektet da hun flyttet til Milano og ble «inspirert og fascinert av menneskene og industrien – den verdenen hvor alle er med og skaper noe.» Hun utviklet en helt bestemt lett, luftig og romantisk stil, basert på følelsesrik kontakt og temaer av sterk historiefortelling. Hun sier at det er noe Alpha-kameraene har hjulpet henne med å forme.

sandra-aberg-sony-alpha-7r3-kvinne-i-hvit-kjole-åpner-en-rød-port

© Sandra Åberg | Sony α7R III + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/2500 s ved f/1,4, ISO 2000

«Det jeg vil gjøre er å gi folk noe å forelske seg i», fortsetter hun. «Det handler om å skape den følelsen de kanskje har når de har på seg disse klærne – at de føler seg vakre eller frie. Jeg vil vise frem en verden som de vil bli en del av. Veldig mye av det handler om å jobbe godt sammen med modeller og stylister, og jeg foretrekker også å ta bilder i naturen, fordi den får frem det som er ekte, og den typen frihet og følelse som jeg vil ha.»

Hvis det er følelser som trengs for å gjøre bildet interessant, hvordan får man til det? For Sandra handler det om sterke, visuelle ideer og kommunikasjon. Hun forklarer: «Noe av det jeg liker best med mote er at jeg kan plassere alt jeg vil ha inn i bilderammen, og skape en slags verden, akkurat slik jeg vil at den skal være. Når du tar bilder av kvinner kan du lage vakre ting med former, posering og figurer i disse klærne. Samtidig kontrollerer du også uttrykket og stemningen, og om det skal være mykt eller drømmeaktig, eller sterkt og kraftfullt. Alt kommer sammen for å fortelle en historie.»

sandra-aberg-sony-alpha-7r3-brud-i-hvit-kjole-med-blonder-står-i-en-skogatmosfære

© Sandra Åberg | Sony α7R III + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/1250 s ved f/1,6, ISO 4000

Når hun jobber med modeller, starter hun med «disse fæle, små strekfigurtegningene som jeg har blitt ertet for hele livet mitt! Men med det som fundament kan jeg begynne med å forklare hvordan jeg ser for meg at jenta føler seg, og hvordan jeg vil det skal vise gjennom. Det handler også om å tolke modellens egne ferdigheter, slik at du kan gjøre noe som føles riktig for henne. Noen er veldig flinke til å le, og virker bekymringsløse, mens andre har kanskje et annet humør eller en annen utstråling – og alt dette kan brukes i fortellingen.»

Nøkkelen er samspill, og det er noe α7R III har hjulpet enormt med, sier Sandra og forklarer: «Med måten jeg jobber på, er enkelhet livsviktig, fordi jeg vil ikke bli distrahert når jeg er med en modell – da vil jeg være i øyeblikket med henne, for å gjøre fortellingen levende. Jeg pleide å bruke mye mer tid på å se på kameraet, men med funksjonene som den nye EVF-en til α7R III, er det mye lettere å eksperimentere med den man tar bilde av i stedet for å tukle med innstillingene.»

sandra-aberg-sony-alpha-7r3-blond-brud-med-slør-foran-en-bukett-av-fjær-og-blomster

© Sandra Åberg | Sony α7R III + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/100 s @ f/2,0, ISO 400

Sandra tar bilder med raske objektiver som T* FE 55 mm f/1,8 ZA for å få det myke og lyse særpreget hun er kjent for. I tillegg er Sony sin øye-AF-modus og nye sporingsfunksjon i sanntid på α7R IV uvurderlige funksjoner innenfor hennes fotograferingsstil. «Perfekt fokus er ikke noe du trenger å bekymre deg for lenger», forklarer hun. «For eksempel, når jeg tar bilder for Vogue og andre moteblader så er det irriterende når du har et bilde som ser perfekt ut helt til du zoomer inn og ser at det ikke er skarpt! Øyeautofokusen er så nøyaktig at du ikke trenger å bekymre deg. Du bare låser den og begynner å ta bilder, så da kan jeg bruke stor blenderåpning og føle meg trygg, og da får du mer trygghet til å eksperimentere.»

Hun sier at den supre dynamiske rekkevidden og ISO-ytelsen også bidrar til vakrere bilder, som lar henne følge instinktet og ta bilder av lyse, bakgrunnsbelyste motiver så mye som mulig. Hun forklarer: «Med sensorens evne til å holde på detaljene kan jeg faktisk være mindre forsiktig for å unngå at ting forsvinner inn i skyggene. For meg er det liksom en ny måte å ta bilder på, og siden jeg tar veldig, veldig lyse bilder, så hjelper det meg under redigeringen. Jeg bruker selvfølgelig reflektorer, og noen ganger har jeg fyllys, men jo enklere jo bedre, fordi jeg liker ikke kompliserte oppsett.»

sandra-aberg-sony-alpha-7r3-brud-med-slør-sitter-foran-en-bukett-av-fjær-mens-hun-holder-en-rose

© Sandra Åberg | Sony α7R III + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/100 s ved f/1,4, ISO 250

«Disse nye teknologiene», avslutter Sandra, «slås sammen med instinktene våre som fotografer, og gjør at vi våger å være mer kreative. Jeg har egentlig aldri vært interessert i å eksperimentere med kamerainnstillinger. Jeg er interessert i å ta bilder, og i den jeg tar bilder av, og så er jeg interessert i å utfordre meg selv til å lage nye ting. Så for meg fungerer α7R III helt perfekt.»

Medfølgende produkter

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Relaterte artikler

Sandra Åberg
alpha universe

Sandra Åberg

Danmark

Hvis det er spennende og skremmende samtidig, betyr det at du sannsynligvis bør gjøre det!

Vis profil

Alpha Universe Story Detail


x