Redaksjonelle bilder og reklamefotografering

Kenton Thatcher

Fra glamorøse filmstjerner som Pierce Brosnan til dagens fotballidoler som Cristiano Ronaldo – Kenton Thatcher har fotografert dem alle. Fra sin base i Lisboa, Portugal, tar han reklamebilder og redaksjonelle oppdrag for noen av verdens største merkevarer og magasiner.

kenton-thatcher-sony-alpha-9-to-menn-som-hopper-i-været-mens-den-ene-fotograferer-den-andre
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/160 s @ f/5,0, ISO 400

Det finnes ikke to like bilder for Kenton, og enten det er planlegging og forberedelse, eller å ha kun minutter på å ta et bilde, sier han at alt koker ned til timing.

“Jeg må være klar til å fange øyeblikk på brøkdelen av et sekund. Fotografer som tar bilder av stillestående motiver har tid til å puste og tenke, men det har du ikke som portrettfotograf. Det er som å kjøre en racerbil; du kan ikke ta øynene fra veien, og slik er det med folk jeg tar bilde av også. Jeg må alltid holde øye med objektet, ellers kan jeg miste bildet.”

enton-thatcher-sony-alpha-9-modell-med-englevinger-som-står-på-toppen-av-en-bygning-med-lisboas-bysilhuett-bak
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/160 s @ f/6,3, ISO 100

Selv om det bare tar en brøkdel av et sekund å ta det endelige bildet, er det mange forberedelser som ligger til grunn. Kenton fortalte oss om et nylig reklameoppdrag han gjorde med ei jente med vinger som står på toppen av en bygning i Lisboa. Han beskriver forberedelsene han gjorde på forhånd.

“Jeg dro til stedet omkring tjue ganger for å fotografere bakgrunnslandskapet til bildet, men det ble aldri helt riktig. Det er tatt fra en av de høyeste bygningene I Lisboa og vinden var forferdelig; selv med kameraet i stativ og holdt nede var det fremdeles noe vibrasjon og bevegelse og lang eksponeringstid. Det var noen dager da jeg måtte oppgi fotograferingen, så jeg brukte bokstavelig talt mange timer på å forsøke å få det ene bildet.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-boris-johnson-nipper-til-en-kopp-te-og-har-union-jack-sokker

© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 50 mm f/1,4 ZA| 1/125 s @ f/8,0, ISO 100

Så er det de redaksjonelle bildene hvor Kenton kanskje bare har fått noen få minutter med objektet. Han snakker om da han fikk i oppdrag å ta de offisielle portrettbildene av Boris Johnson da han besøkte Portugal som utenriksminister. “Det er aldri et kjedelig minutt i noen av mine bilder,” sier han. “Det var bare avsatt tre minutter til å fotografere ham, så dagen før brukte jeg to timer på å forberede stedet hvor fotograferingen skulle skje, slik at jeg kunne fange inn så mye som mulig på den korte tiden.” Kenton fortsetter: “Jeg tok faktisk det første portrettet mot en hvit bakgrunn. Akkurat da han var ferdig med å justere slipset, avfyrte jeg lukkeren og tok det første bildet. Det var veldig naturlig, og de neste tretti eller førti bildene var ok, men de så litt for oppstyltet ut, noe som ikke passer min stil. Når vi hadde det offisielle bildet, hadde jeg bare ett minutt igjen for å få et bilde til. Vi satt raskt opp en svart bakgrunn på veggen med gaffateip og jeg hadde lyst til å ta et veldig britisk bilde av ham. Så jeg fikk ham til å holde skålen og drikke en kopp te. Med bare ett minutt igjen viste det seg at dette var det bildet jeg var mest fornøyd med, og tydeligvis likte Boris det også.”

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-modell-som-bruker-belte-som-hatt
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS| 1/160 s @ f/20, ISO 160

Kenton startet med å fotografere på film med kameraer av medium format, men har etter hvert begynt å verdsette de teknologiske fremskrittene digitale kameraer bringer med seg.

“Faren min var en slags læremester for meg; han var en amatørfotograf og gjorde om hele garasjen vår til et mørkerom med fire forstørrelsesapparater! Det var der jeg lærte om Ansel Adams zonesystem, og hvordan man eksponerer bilder for å få mest mulig ut av det dynamiske området. Da jeg fotograferte med film, fikk jeg alltid utført en utklippstest ved fremkalling av filmen, og jeg ba en stille bønn om at jeg hadde eksponert innenfor 1 stopp-eksponeringsgrad av filmen siden det dynamiske området var så begrenset. Nå bruker jeg Sony α7R III og det dynamiske området er fenomenalt – da jeg brukte kameraet første gang, ble jeg sjokkert over hvor mange detaljer det er i høydepunktene og skyggene.”

kenton-thatcher-sony-alpha-9-sort/hvitt-portrett av en mann-som-smiler-mens-han-blir-sminket
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/100 s @ f/5,0, ISO 100

Kenton bruker noen av de klassiske brennviddeobjektivene til portrettbilder med kameraet sitt. Favoritten er Zeiss FE 50 mm f/1,4-objektivet: “Fordi det dekker alle behov; det er et fantastisk objektiv.”

Han forklarer hvordan han også bruker Sony FE 85 mm f/1,4 GM-objektiv og FE 70-200 mm f/2,8 GM-objektiv siden de er perfekte til portretter. Kenton legger til: “Et objektiv jeg sannsynlig bruker mer enn noen av de andre tre, er FE 24-70 mm f/2,8. Det er hverdagsobjektivet mitt som jeg har med meg overalt, og jeg elsker den fantastiske skarpheten."

kenton-thatcher-sony-alpha-7RIII-musikerportrett-med-en-av-dem-som-hopper-i-været
© Kenton Thatcher | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/100 s @ f/4,0, ISO 200

En annen viktig egenskap som Kenton har hatt stor nytte av når han tar portrettbilder med digitalkamera, er Eye AF-funksjonen på α7R III. Han snakker om hvordan denne er særlig nyttig når han tar livsstilsbilder.

 

“En gang i tiden ville jeg brukt mitt 50 mm f/1,4-objektiv på f/2,8, eller til og med på f/4 for å sikre at jeg fikk objektivets øyne i perfekt fokus,” sier han: “Med Eye AF kan jeg få sylskarpe øyne ved f/1,4, og det har endret måten jeg tar bilder på. Jeg kan snakke med objektene og dirigere dem, og med Eye AF slått på kan jeg bare utløse lukkeren og være trygg på at det er i fokus.”

 

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-joaquim-de-almeida-som-drikker-whisky
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/500 s @ f/1,7, ISO 800

Et bilde som understreker\\viser dette perfekt for Kenton er et bilde for en kampanje for Joaquim de Almeida, hvor han drikker whisky. “Det er veldig sjelden jeg bruker stativ og lyset bruker jeg hele tiden, men han beveget seg kontinuerlig, lente seg fremover, skjenket mer whisky, lo og kastet seg fram og tilbake. Feltdybden var veldig grunn, men øynene hans var dønn i fokus på hvert bilde. Det er virkelig revolusjonerende!” 

Produkter inkludert i denne artikkelen

TEST
ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-9

α9 – speilløst fullformatkamera med stablet CMOS-sensor

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL2470GM


FE 24–70 mm F2,8 GM

Kenton Thatcher
Alpha Universe

Kenton Thatcher

Portugal

Fotografiene mine er min måte å kommunisere på. Jeg har lært veldig mye av å bruke kameraet mitt og snakke med menneskene jeg tar bilder av – mye mer enn av noen bok jeg har lest. Men så er jeg dyslektiker da …

Vis profil


x