Alejandro Ceresuela er en av de få heldige som har kunnet gjøre lidenskap til karriere. For ham var det imidlertid ikke noen tilfeldighet.
«Ting skjer ikke tilfeldig, ting skjer fordi du ønsker de skal skje. Jeg tror ikke det handler om å være heldig, du må jobbe hardt og stole på deg selv.»
Alejandro startet sin reisevirksomhet for rundt ti år siden, da han fotograferte Moto GP som fan av sporten. Men det tok ikke lang tid før bildene hans ble lagt merke til og snart ble han svært ettertraktet.
På samme måte som selve Moto GP-løpet, er nøkkelen til å ta gode bilder posisjonering og timing. Alejandro forklarer: «Du må bruke riktig teknikk og du må ha en klar formening om hva du ønsker å uttrykke. For meg handler motorsykler om fart, og det vil jeg vise gjennom bildene. For å få til det, er det viktig at du er på rett sted. I tillegg må teknikken være perfekt.»
I tillegg til teknikken har Alejandro det endelige bildet klart i hodet gjennom hele prosessen, fra bildet tas til endelig redigering, for å få akkurat det bildet han ønsker.
«Jeg bruker mye tid på banen, men jeg bruker også mye tid på å redigere bildene i mediasenteret. For meg er det viktigste hvilket bilde jeg har i hodet, dernest hvordan jeg bruker kameraet.»
Som ekspert på feltet med over ti års erfaring, er en av utfordringene for Alejandro å holde bildene ferske; «Klientene er alltid interessert i å få de typiske bildene fra banen, som jeg alltid tar. I løpet av helgen tar jeg meg imidlertid tid til å leke litt, utforske nye motiver og ta mer kunstneriske bilder. Hvert år er jeg på jakt etter nye posisjoner å ta bilder fra for å unngå at bildene skal bli dønn like. Et nytt år er som en ny utfordring. Vi går til de samme stedene, men jeg ønsker å ta annerledes bilder. Jeg forsøker å være i stadig utvikling. Det er det som holder bildene mine ferske og spennende.»
Alejandros bilder fra løpet fanger inn alt som skjer på banen, men han gir også et innblikk i hva som skjer utenfor banen – alt fra den kjappe og hektiske aktiviteten i depotet for kjørerne i en meditativ tilstand, øynene lukket, gjenskaper hver kurve av banen før de setter seg på sykkelen. Nok en gang; kunnskap om sporten og det å vite akkurat når og hvor man skal befinne seg er nøkkelen til å fange inn disse øyeblikkene.
«Hvis du ønsker å ta et godt bilde av et pitmannskap, må du vite hva de gjør og når. Du kan ta et godt bilde av et pitmannskap som skifter dekk, men i løpet av de ti sekundene er det bare ett sekund som er viktig. Det handler om erfaring og ikke være så fokusert på bare ett bilde. På tre sekunder kan du få tre veldig ulike bilder – men du må vite når du må handle raskt for å få dem.»
Løpsmøter i helgene kan være varierte når det gjelder hva Alejandro tar bilde av, så han bruker et utvalg av forskjellige kameraer og objektiver tilpasset motivene han tar bilde av. «Normalt bruker jeg Sony α9 for å ta bilder på banen siden autofokus og lukkerhastighet er perfekt for å fange opp fart. Du må ta bilde på 1/50 sekund, siden den lavere lukkerhastigheten og panoreringen er det som gjør at man får frem farten.»
«Når jeg tar bilder i depotet eller portretter for øvrig, bruker jeg α7R III, men hvis jeg ønsker ekstra fin oppløsning bruker jeg det for å fange syklene i bevegelse. Noen ganger er det motsatte også tilfellet – iblant ønsker jeg å fange inn en kjører som feirer seieren eller et pitstopp, og da bruker jeg α9 for å bruke lukkerhastigheten 20 fps.»
Alejandro forteller at det er egenskapene til apparatet hans som gjør det enkelt å ta bildene: «En av egenskapene jeg elsker på kameraene mine, er Eye AF, som gjør at jeg får mer ut av objektivene. Med 35 mm f/1,4, 50 mm f/1,4 eller 85 mm f/1,4 kan det være en utfordring å få fokuset nøyaktig på objektets øyne, men med Eye AF får jeg det skarpt hver gang.»
For å fange det riktige øyeblikket, bruker Alejandro også en rekke ulike objektiver, skifter dem hele tiden avhengig av hva han fotograferer. «På banen bruker jeg vanligvis 100-400 mm f/4,5–5,6 GM OSS og 1,4x-omformer. Iblant bruker jeg også FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS på banen, men for det meste bruker jeg det på parc ferme, startgriden og i pitstopp», forklarer han. Vekt er også en viktig faktor for Alejandro, særlig når han reiser fra løp til løp med så mye utstyr: «Jeg har også med meg det lille FE 28 mm f/2 og FE 85 mm f/1,8 – det er et rimeligere objektiv, men ytelsen er utrolig.»
Til dem som ønsker å følge i Alejandros fotspor, har han et råd: «Du kan få til alt hvis du er forberedt. Det er hele tiden opp til deg; du kan få til alt.»
«Med fotografering finnes det alltid en mulighet til å formidle det du ønsker å vise»