albert dros sony alpha 7RM4 marken fyr i nederland ved daggry

Rask og vis: 20 mm f/1,8 G

Sonys nye 20 mm f/1,8 G-objektiv er det videste fullformat-primeobjektivet i E-typeserien, og gir brukerne mer frihet til å ta slående landskaps- og himmelbilder samt filme imponerende videoer.

sony fe 20 mm f18 primeobjektiv

Fire av våre European Imaging-ambassadører var gode nok til å teste objektivet før det annonseres, og her er hva de har å si om det.

Terry Donnelly

«Jeg prøvde FE 20 mm f/1,8 G i en rekke situasjoner med mitt Alpha 9 og Alpha 7R III og fant ut at det fungerte akkurat som jeg forventet – enkelt og komfortabelt, med utrolig skarpe resultater!»

«Selv stoppet nede i f/22 viste ikke kantene rundt bildet noe tegn til fordriving av farger og til tross for de lyse områdene i bildet, kunne jeg ikke se noen tegn på kromatisk abberasjon eller koma.»

terry donnelly sony alpha 7RM3 havnen i liverpool om kvelden badet i blått lys

© Terry Donnelly | Sony α7R III + FE 20mm f/1.8 G | 30s @ f/22, ISO 100

«Jeg er en stor fan av å ta ukonvensjonelle portretter med vidvinkelobjektiver, så jeg var spent på å se hvilke effekter jeg kom til få med en stor blenderåpning. Dette portrettet tok jeg med største blenderåpning, og jeg elsker den myke bokeh-effekten.»
terry donnelly sony alpha 9 vidvinkelportrett av en modell med knallrosa leppestift og piercinger

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 20mm f/1.8 G | 1/640s @ f/1.8, ISO 400

Den kompakte utformingen består av to AA (avansert asferisk)-elementer og tre ED (ekstra lav brytningsindeks) glasselementer, som leverer skarphet fra kant til kant, selv ved f/1,8. I tillegg leverer to XD (ekstra dynamisk) lineære motorer rask, presis og stille autofokus til både stillbilder og videoopptak.

Ilhan Eroglu

«I landskapsfotografi er dybdeskarphet i lite lys veldig viktig for meg. Jeg fant ut at så lenge jeg hadde en viss avstand til objektet foran meg, så forble midten og bakgrunnen sylskarpe, selv ved f/1,8. Da kunne jeg holde ISO-en på et minimum og fremdeles slippe å bruke lang eksponering.»

ilhan eroglu sony alpha 7RM3 gondoler på rekke og rad under gatelys med markusplassen i det fjerne

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 20mm f/1.8 G | 1/8s @ f/1.8, ISO 250

«Jeg var også interessert i å se hvordan objektivet ville prestere på Alpha 6600-en min, og oppdaget at det ga superb skarphet i kantene med minimal forvrengning, selv om det er et vidt objektiv.»
ilhan eroglu sony alpha 6600 canal grande i venezia sett fra rialtobroen

© Ilhan Eroglu | Sony α6600 + FE 20mm f/1.8 G | 30s @ f/7.1, ISO 100

«Jeg elsker byggkvaliteten også; den minner meg om 24 mm f/1,4 G Master, som er et av favorittobjektivene mine. Jeg fikk til å filme videobilder på 20 mm, og jeg likte spesielt det faktum at jeg kan slå av klikkingen på den manuelle blenderåpningen, akkurat som med 24 mm. Dette er definitivt en fordel når man skal være stille, og den nesten helt stille AF-en var også en bonus. Oppsummert er objektivet god balansert med både Alpha 6600 og 7R III ved håndholdt videoopptak og stillbilder.»

Albert Dros

«Det var dårlig vær de få dagene jeg hadde på å teste objektivet i hjembyen min Amsterdam, som var synd siden jeg hadde et håp om å ta bilder av stjernene. Jeg kom meg ut et par kvelder, og selv om det regnet, klarte jeg å teste objektivet ordentlig. Det ble ganske vått innimellom, men fungerte likevel perfekt!»

albert dros sony alpha 7RM4 nærbilde i vidvinkel av en blomst om natten

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 20mm f/1.8 G | 1/100s @ f/1.8, ISO 100

«Bildet ovenfor ble tatt med minimal fokusavstand, og jeg ble spesielt imponert av den perfekt runde bokeh-effekten ved f/1,8. Mange av de vide landskapsbildene mine ble tatt ved f/11 eller mindre, men jeg koste meg da jeg fikk leke med lav dybdeskarphet med dette objektivet.»
albert dros sony alpha 7RM4 vidvinkelbilde fra innsiden av et moderne bibliotek

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 20mm f/1.8 G | 2s @ f/11, ISO 100

«Jeg hadde lyst til å prøve å ta noen bilder av interiørarkitektur, så jeg tok objektivet med til Eemhuis-biblioteket i Amersfoort. Ved f/11 er det imponerende skarpt over hele rammen, og når jeg tar utsnitt av midten kan jeg fremdeles lese magasintitlene.»

albert dros sony alpha 7RM4 to sony alpha 7RM3 side om side med 20 mm og 24 mm FE-objektiver

20mm f/1.8 G vs. 24mm f/1.4 G Master

Ole C. Salomonsen

«Mye av fotograferingen jeg driver med består av å jobbe i mørket mens jeg fotograferer nordlyset og stjernene. Derfor elsker jeg primeobjektiver og faste objektiver. Én ting jeg har funnet ut, etter mange år med å teste objektiver, er at raske vidvinkelobjektiver ofte strever med forvrengning og vignettering, og mange klarer ikke å holde utkantene skarpe hvis det er midten av rammen som er i fokus.»

ole c salomonsen sony alpha 7RM4 nordlys med et lillaskjær over et snødekt fjell i tromsø

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R IV + FE 20mm f/1.8 G | 15s @ f/1.8, ISO 800

«Sony FE 24 mm f/1,4 GM er ett av favorittobjektivene mine nettopp fordi det presterer ypperlig med største blenderåpning, og hvis jeg plasserer stjernene i hjørnet av rammen, så forblir de runde uten å bli bananformede! Jeg liker ofte å bruke et vidt objektiv, så jeg var veldig spent på å prøve 20 mm-en. Selv om jeg bare hadde et par dager på å teste det, og vinteren i Tromsø har vært røff, så klarte jeg å komme meg ut til noen av favorittstedene mine.»

ole c salomonsen sony alpha 7RM4 nordlys som glimter over et snødekt fjell i tromsø

© Ole C. Salomonsen | Sony α7R IV + FE 20mm f/1.8 G | 15s @ f/2.8, ISO 1600

«Den første konklusjonen min er at dette er et fantastisk objektiv – lynskarpt over hele rammen, selv ved f/1,8, og selv om jeg elsker 24 mm, kan det å ha en kortere fokallengde ha alt å si.»

«Dette kan bli det nye favorittobjektivet mitt til å ta bilder av nordlyset fra nå av. Jeg er rett og slett imponert.»

Medfølgende produkter

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement