Kunstnerlige landskap

İlhan Eroğlu

Med bakgrunn fra kunsten er det kanskje ikke så rart at bildene til tyrkiske fotograf Ilhan Eroglu ser ut som imponerende klassiske malerier. Slående inntrykk, dramatisk lys og sterke farger hjelper Ilhan med å forvandle verden og ta oss med til et helt annet sted.

For Ilhan var det en kombinasjon av lidenskapene hans som gjorde at han ble fotograf, og disse lidenskapene gjør også at han kan fange inn slike fantastiske bilder.

ilhan eroglu sony alpha 7R III enslig mann som står på en stein og stirret utover vannet med fjell i bakgrunnen

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/160 s @ f/6,3, ISO 100

Hans kjærlighet til eventyr og utforsking av nye steder har ført Ilhan rundt om i hele verden og gjort at han kan presentere et sett av fotografier som dekker alle verdenshjørner. Fra heten og sanddynene i Sahara-ørkenen til de snødekkede fjelltoppene i Chile tar Ilhan bildene på sin egen unike måte.

Av alle stedene i verden Ilhan har besøkt, er det imidlertid ett som utmerker seg mest for ham, nemlig Mount Bromo i Indonesia.

Det var som å komme til en annen verden. Klatre opp på krateret, se røyk stige opp fra vulkanens senter - det var bare magisk.”

ilhan eroglu sony alpha 7R mont st michel gjennom tåken med fugler i luften over

© Ilhan Eroglu | Sony α7R + FE 70–400 mm f/4–5,6 G SSM II | 1/160 s @ f/4,5, ISO 100

Men ikke alle av Ilhans reiser skjer langt utenfor hjemlandet Tyrkia. Mange av hans kjæreste bilder er tatt mye nærmere hjemmet på populære turiststeder i Europa, fra kanalveiene i Venezia til magiske Mont St. Michel og de søvnige lavendeljordene i Provence.

Det som gjør at Ilhans bilder utmerker seg og gir dem det helt spesielle uttrykket, er hans maleriske øye for å se klassiske komposisjoner og selvsagt farger og lys.

ilhan eroglu sony alpha 7R III fabelaktig fjell med tåke ved foten reflektert i stillestående bassengvann

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/16, ISO 100

Det kan ha vært hans lidenskap for kunst som inspirerte Ilhans fotografering, men som alle andre landskapsfotografer er han likevel avhengig av moder jord og en masse tålmodighet for å avgjøre når lyset er perfekt for scenen.

“Været er veldig viktig, men for meg har det ikke noe å si om det regner, snør, er solskinn eller overskyet – det er verken fordeler eller ulemper ved noe av dette. Alle disse værtypene gir deg bare en rekke ulike måter å fange det perfekte bildet på. Det som er viktig er å vite hvordan man fanger det.”

Han fortsetter: “Som landskapsfotograf er det lyset som gjør hele forskjellen. Jeg elsker det naturlige lysets evne til å fullstendig forvandle en lokasjon. Min favoritt er høsten etter en regnfull natt – den gylne fargetonen ved soloppgang neste morgen er fabelaktig.”

ilhan eroglu sony alpha 7R III villhester som løper gjennom sjøen med solnedgang i bakgrunnen

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS + 1.4x Converter | 1/1000 s @ f/7,1, ISO 640

Selv om fotografiene hans kanskje ikke ser ut som mer tradisjonelle landskapsbilder når det gjelder lys og farger, er Ilhans tanker rundt den beste tiden å ta bilder på, langt på vei de samme som for andre på feltet.

“Jeg liker ikke å ta bilder midt på dagen når solen er på sitt høyeste og lyset er veldig intenst. Jeg foretrekker å ta bilder ved soloppgang og solnedgang når lyset er mykt og fullt av farger.”

Sony α7R III er en fast følgesvenn for Ilhan på hans reiser. “For meg er α7R III det perfekte apparatet for en landskapsfotograf,” forklarer han: “Kameraets 42,4 megapiksler betyr at oppløsningen er fantastisk og gir meg akkurat det jeg trenger for å fange inn de intrikate detaljene i scenen foran meg.”

ilhan eroglu sony alpha 7R II pittoresk hytte i fjellandskap med dramatiske skyer

© Ilhan Eroglu | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/60 s @ f/8,0, ISO 100

Det dynamiske området til sensoren på α7R III spiller også en viktig rolle i Ilhans arbeid og gjør at han kan fange hele spekteret av lys og farger uten at det går ut over kvaliteten på det endelige bildet.

Ilhan forklarer: “Når jeg fotograferer ved soloppgang eller solnedgang, bruker jeg kameraets DRO-innstillinger (Dynamic Range Optimisation). Dette gjør at jeg kan få flest mulig detaljer fra høydepunktene og skyggene. Hvis lyset på himmelen er ekstra sterkt, bruker jeg også et 0,6 styrkegradert filter med nøytral tetthet for å dempe det litt slik at det fremhever landskapet bedre.”

ilhan eroglu sony alpha 7R III disige fjell reiser seg over en tåkelagt dal

© Ilhan Eroglu | Sony α7R III + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/640 s @ f/8,0, ISO 100

Når det gjelder objektiver, bruker Ilhan stort sett tre G Master zoomlinser, FE 16–35 mm f/2,8, FE 24–70 mm f/2,8 og FE 70–200 mm f/2,8. Disse tre objektivene gir ham alle fokuslengder fra 16 mm helt opp til 200 mm, noes om betyr at han kan fange alt fra vidvinkelbilder med subjekter i forgrunnen til telelinser som fokuserer på fjell og borger omgitt av morgentåke og dugg.

Selv etter all reisevirksomheten er ikke Ilhan ferdig med utforskingen ennå. Han har planlagt mange spennende reiser og eventyr, blant annet å besøke Japan for å oppleve og fotografere den berømte kirsebærblomstringen. “Det blir ikke min første tur til Japan, men jeg er spent på å oppdage mer av den japanske kulturen og naturen. Jeg gleder meg spesielt til å fotografere de fantastiske fargene i Sakura-sesongen.”

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7R

α7R Kamera av E-typen med sensor med full bilderamme

SAL14TC

1,4x telekonverteringsobjektiv

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SAL70400G2

70–400 mm F4–5,6 G SSM II

İlhan Eroğlu
Alpha Universe

İlhan Eroğlu

Tyrkia

Verden er et stort lerret for meg. I alle land jeg besøker, maler jeg mine egne bilder ved å fotografere.

Vis profil


x