Med bakgrunn fra kunsten er det kanskje ikke så rart at bildene til den tyrkiske fotografen İlhan Eroğlu ser ut som imponerende klassiske malerier. Slående inntrykk, dramatisk lys og sterke farger hjelper İlhan med å forvandle verden og ta oss med til et helt annet sted.
For İlhan var det en kombinasjon av lidenskapene hans som gjorde at han ble fotograf, og disse lidenskapene gjør også at han kan fange slike fantastiske bilder.
Kjærligheten hans til eventyr og utforsking av nye steder har ført İlhan rundt om i hele verden og gjort at han kan presentere et sett av fotografier som dekker alle verdenshjørner. Fra heten og sanddynene i Sahara-ørkenen til de snødekkede fjelltoppene i Chile tar İlhan bildene på sin egen unike måte.
Av alle stedene i verden İlhan har besøkt, er det imidlertid ett som utmerker seg mest for ham, nemlig Mount Bromo i Indonesia.
Det var som å komme til en annen verden. Klatre opp på krateret, se røyk stige opp fra vulkanens senter – det var bare magisk.
Men ikke alle av İlhans reiser skjer langt utenfor hjemlandet Tyrkia. Mange av hans kjæreste bilder er tatt mye nærmere hjemmet på populære turiststeder i Europa, fra kanalveiene i Venezia til magiske Mont St. Michel og de søvnige lavendeljordene i Provence.
Det som gjør at İlhans bilder utmerker seg og gir dem det helt spesielle uttrykket, er hans maleriske øye for å se klassiske komposisjoner og selvsagt farger og lys.
Det kan være hans lidenskap for kunst som inspirerte İlhans fotografering, men som alle andre landskapsfotografer er han likevel avhengig av moder jord og en masse tålmodighet for å avgjøre når lyset er perfekt for scenen.
Været er veldig viktig, men for meg har det ikke noe å si om det regner, snør, er solskinn eller overskyet – det er verken fordeler eller ulemper ved noe av dette. Alle disse værtypene gir deg bare en rekke ulike måter å fange det perfekte bildet på. Det som er viktig er å vite hvordan man fanger det.
Han fortsetter: “Som landskapsfotograf er det lyset som gjør hele forskjellen. Jeg elsker det naturlige lysets evne til å fullstendig forvandle en lokasjon. Min favoritt er høsten etter en regnfull natt – den gylne fargetonen ved soloppgang neste morgen er fabelaktig.”
Selv om fotografiene hans kanskje ikke ser ut som mer tradisjonelle landskapsbilder når det gjelder lys og farger, er İlhans tanker rundt den beste tiden å ta bilder på, langt på vei de samme som for andre på feltet.
Jeg liker ikke å ta bilder midt på dagen når solen er på sitt høyeste og lyset er veldig intenst. Jeg foretrekker å ta bilder ved soloppgang og solnedgang når lyset er mykt og fullt av farger.
Sony α7R III er en fast følgesvenn for İlhan på hans reiser. «For meg er α7R III det perfekte apparatet for en landskapsfotograf», forklarer han: «Kameraets 42,4 megapiksler betyr at oppløsningen er fantastisk og gir meg akkurat det jeg trenger for å fange inn de intrikate detaljene i scenen foran meg.»
Den dynamiske rekkevidden til sensoren på α7R III spiller også en viktig rolle i İlhans arbeid og gjør at han kan fange hele spekteret av lys og farger uten at det går ut over kvaliteten på det endelige bildet.
İlhan forklarer: «Når jeg fotograferer ved soloppgang eller solnedgang, bruker jeg kameraets DRO-innstillinger (Dynamic Range Optimisation). Dette gjør at jeg kan få flest mulig detaljer fra høydepunktene og skyggene. Hvis lyset på himmelen er ekstra sterkt, bruker jeg også et 0,6 styrkegradert filter med nøytral tetthet for å dempe det litt slik at det fremhever landskapet bedre.»
Når det gjelder objektiver, bruker İlhan stort sett tre G Master zoomlinser, FE 16–35 mm f/2,8, FE 24–70 mm f/2,8 og FE 70–200 mm f/2,8. Disse tre objektivene gir ham alle fokalengder fra 16 mm helt opp til 200 mm, noe som betyr at han kan fange alt fra vidvinkelbilder med objekter i forgrunnen til telelinser som fokuserer på fjell og slott omgitt av morgentåke og dis.
Selv etter all reisevirksomheten er ikke İlhan ferdig med utforskingen ennå. Han har planlagt mange spennende reiser og eventyr, blant annet å besøke Japan for å oppleve og fotografere den berømte kirsebærblomstringen. «Det blir ikke min første tur til Japan, men jeg er spent på å oppdage mer av den japanske kulturen og naturen. Jeg gleder meg spesielt til å fotografere de fantastiske fargene i Sakura-sesongen.»
«Verden er et stort lerret for meg. I alle land jeg besøker, maler jeg mine egne bilder ved å fotografere»