Følge strømmen

Tolis Fragoudis

«Det øyeblikket jeg fant ut at jeg ville dra til Nepal står klart for meg», minnes Tolis Fragoudis. «Jeg var i India og lagde film, reiste i noen måneder og endte opp i denne lille byen ved foten av Himalaya. Jeg var på vei hjem over en liten hengebro over Ganges-elven. Klokken var ett om natten da jeg fikk øye på vinden som kom nedover fjellene, og jeg følte at jeg kunne kjenne pusten fra Himalaya. Det var et øyeblikk som varte bare noen sekunder, men som fikk store følger – jeg måtte dra dit og dokumentere det».

Tolis var en erfaren globetrotter på dette tidspunktet og hadde trålet Mexico og Sentral-Amerika på kryss og tvers. Fotografering ble en del av reisene. Det var en organisk sak, sier han. «Jeg hadde ingen planer om å tjene penger på fotograferingen og avviste den tanken når folk spurte. Det var bare noe jeg likte å gjøre mens jeg utforsket disse fremmede verdener».

Dette fikk stor betydning for fotograferingsstilen hans, som han sier følger de kreative strømningene hans. «Jeg stiller meg helt åpen, har ingen krav eller forventninger. Jeg griper bare kameraet og flyter med strømmen. Det er slik jeg opplever jeg kan fange essensen av et sted, et landskap eller folkene der».

tolis fragoudis sony alpha 7RII snødekt fjell med lyset som akkurat treffer toppen.

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70–200 mm f/4 G OSS | 1/320 s ved f/4,0, ISO 50

For å flyte med strømmen, må du være fri, og en del av appellen med Sony-kameraene er ifølge Tolis hvor enkelt det er å forflytte seg med dem. «Kameraer som α7S II og α7R II som jeg brukte i Nepal er kraftige, men lette. Vekt er alltid en faktor på grunn av all gåing som er nødvendig. Derfor forsøker du å kvitte deg med overflødige gram. Jeg har også med meg stativ, drone og gimbal til videoarbeid, så det blir mye sammenlagt. Glem ikke at vekt er enda viktigere når du er 5000 meter over havet og hvert skritt er utfordrende. Kameraet gjør jobben og tar flotte bilder, og det er du som må henge med!»

 

tolis fragoudis sony alpha 7RII mann som står på toppen av et fjell og stirrer på snødekte fjell i det fjerne

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70–200 mm f/4 G OSS | 1/100 s ved f/8,0, ISO 800

En annen ting som er gunstig for Tolis stil er at Sony-utstyret hans ikke er så intimiderende slik noen store digitale speilreflekskameraer kan være. For eksempel da han tok karakterfulle portretter under Nepal-turen. Han oppdaget at «folk oppfører seg mer naturlig enn når du bruker store digitale speilreflekskameraer, så du vet at du har fått noe som ikke er så oppstilt. Du blir ikke like lett tatt for å være en proff, og du kan være mer anonym, bare observere gang».

tolis fragoudis sony alpha 7RII portrett av smilende nepalesisk mann

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 35 mm f/1,4 ZA | 1/125 s ved f/1,4, ISO 3200

Tolis fantastiske portrett av en asket i oransje klær ved Pashupatinath-tempelet i Kathmandu er et godt eksempel på dette. «De kommer fra hele India og Nepal på pilgrimsreise. Noen av dem er ikke genuine og ber deg om penger, særlig hvis de tror du er en profesjonell fotograf. Men jeg kom i snakk og fikk kontakt med denne fyren, så han lot meg gjerne ta bilde av ham».

murat pulat sony alpha 7RII hinduistisk asket i oransje klær som ser alvorlig i kameraet

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70–200 mm f/4 G OSS | 1/160 s ved f/4,0, ISO 250

Når Tolis tok portrettbilder på reisen, trengte han fordelene ved α7R II- og α7S-kameraenes overlegne fokuserings- og eksponeringsegenskaper samt å kunne reagere og tilpasse seg hans slentrende stil. «Portrettet av kvinnen ble tatt i en liten, mørk hytte», forteller han, «hvor jeg hadde blitt invitert til middag. Som på alle bildene fra reisen, var det kun naturlig lys, som kom inn døren. Så jeg brukte ISO 3200 og f/1,4 på FE 35 mm f/1,4 ZA for å få korrekt eksponeringstid. Men α7R II er så god på å kontrollere støy at du knapt ser det».

Tilpasningsevne er også viktig for Tolis når han vil skape kontraster: «Jeg ønsker bare å være i øyeblikket, ikke tenke så mye på kameraet og bare være trygg på hva jeg kan gjøre».

tolis fragoudis sony alpha 7RII dramatiske skyer bak boudhanath-tempelet i kathmandu

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + 18 mm f/2,8 | 1/200 s ved f/8,0, ISO 640

Ta for eksempel denne scenen fra Boudhanath-tempelet i Kathmandu. «Jeg oppholdt meg ved tempelet i tre dager», sier Tolis, «slik at jeg kunne vente på lyset. Jeg elsker å fotografere i motlys siden det er en flott måte å formidle følelser på, så jeg må kjenne utstyret godt. Jeg visste at det dynamiske området til α7R II kunne håndtere solen bak tempelet, holde strukturen for hovedmotiv og skygger, mens det med et annet kamera ville blitt mørkt eller utbrent».

Tolis ønsker også at reiseprosjektene hans skal øke engasjementet for naturvern i menneskers hoder. «Det er ulike måter å skape bevissthet på. Jeg har valgt å reise for å skape og fortelle historiene om disse landskapene og menneskene som gjør planeten til et fantastisk sted. Jeg er overbevist om at menneskene ikke ønsker å ødelegge noe som er så praktfullt; det er balsam for sjelen og velværet».

tolis fragoudis sony alpha 7SII bilde av en elefant fra siden som slapper av i vannet

© Tolis Fragoudis | Sony α7S II + FE 35 mm f/1,4 ZA | 1/100 s ved f/2,8, ISO 80

Og hvordan mener Tolis fotografering kan bidra til økt naturvern? «Jeg tror at jo mer bevissthet jeg kan spre om skjønnheten på denne planeten, desto større sannsynlighet for at menneskene vil ta vare på den. Alt henger sammen og vår trivsel er avhengig av den».

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM2

ILCE-7SM2

α7S II Kamera av E-typen med fullformatsensor

ILCE-7SM2

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL70200G

FE 70–200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Related Articles

Tolis Fragoudis
Alpha Universe

Tolis Fragoudis

Sveits

Mitt eneste mål er å leve livet fullt ut

Vis profil


x