Bilde og bildeskaping

Julien Mauve

«Med slike prosjekter må du vite hvor du er på vei», sier kunstfotograf Julien Mauve, før han tilføyer med et smil: «Men ikke altfor detaljert!»

Julien beskriver den kreative prosessen for fotoprosjektene som har definert karrieren hans med arbeider som Greeting from Mars, After Lights Out og hans seneste, L'île Aux Libellules (øyenstikkerøya), som har gitt internasjonal anerkjennelse. Han konsentrerer seg nå nesten utelukkende om dem; fotograferer og redigerer, før han viser dem fram for publikum. Først på internett, deretter på utstillinger og i bøker.

julien mauve sony alpha 7RII mørk og dyster boligblokk med bare ett lys som vises

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/6 s ved f/14,0, ISO 100

Selvsagt har det ikke alltid vært slik, minnes han. «Jeg begynte som de fleste andre, tok vare på minner med bilder av venner og familie. Men så fikk jeg lyst til å uttrykke noe mer; fortelle en historie, ikke bare registrere hendelser.»

Han begynte på prosjektarbeidet sitt i 2011, ved hjelp av et Sony α99-kamera, og har aldri sett seg tilbake.

 

julien mauve sony alpha 7R to astronauter som tar en selfie med marslandskap i bakgrunnen

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16–35 mm f/2,8 ZA SSM | 1/160 s ved f/13,0, ISO 200

Juliens nyeste prosjekt, Island of Dragonflies, foregikk i Japan, tok to år og omfattet i alt fire turer. Mens han reiste rundt i landet, oppsto ideen ved en tilfeldighet da han «la merke til at bygningsmassen var konsentrert om utkantene av øyene. Når du krysser det indre landskapet, er det som en død sone. Det er ikke mange mennesker som bor der og du ser en masse bygninger som er overlatt til naturen. Det fikk meg til å ville undersøke menneskets forhold til naturen og hvordan det er i endring.»

julien mauve sony alpha 7RII a dar hu in the fores with three behind

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/200 s ved f/6,3, ISO 500

Island of Dragonflies – med sporene etter forlatt industri og andre tegn på sivilisasjon som langsomt blir oppslukt av naturen, gir assosiasjoner til en mørk, dystopisk science fiction-fortelling. Men som alle gode historiefortellere trekker han ofte inn fremmedelementer i et sammenhengende hele.

For eksempel er ikke alle bildene tatt på samme sted og heller ikke på samme tid, selv om de gir et sammenhengende inntrykk.

«Noen er tatt i Okinawa, noen i nord, på ulike tidspunkter. Nøkkelen er å få til kontinuiteten, slik at den rådende atmosfæren blir riktig. For å få til det, fotograferte jeg for det meste om morgenen, og uten direkte sollys. I tillegg til det gjennomgående temaet avhenger det også mye av jobbing med farger, betoning og gradering av de endelige bildene. Å finne den konsistente estetikken er en del av prosjektet.»

julien mauve sony alpha 7R to astronauter som sitter på et steinutspring og ser utover et marslandskap

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16–35 mm f/2,8 ZA SSM | 1/50 s ved f/9,0, ISO 200

Så hvordan bidrar Sony Alpha-utstyret til at Julien oppnår dette? Etter å ha brukt α99, oppdaget han α7R-serien. Men når du vil forvente at en fotograf lister opp de tekniske egenskapene som er viktige for dem, har Julien en helt annen innstilling som kunstner. Det er ofte det kameraet ikke kan gjøre, som har betydning for ham.

«Som kunstner tror jeg du må glemme kameraet … jobbe gjennom det og ikke tenke på det. Men det er bare visse kameraer du kan gjøre det med.» Han fortsetter: «α7R-serien reagerer så raskt og fungerer så intuitivt at det gjør det enkelt å konsentrere seg om hva jeg ønsker å oppnå, ikke verktøyet jeg bruker. Det er virkelig lett, så du legger ikke merke til det, og det er så responderende, alltid klart til å knipse på en brøkdel av et sekund.»

julien mauve sony alpha 7RII en mørk bysilhuett med bare en reklametavle som er opplyst

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s ved f/10,0, ISO 320

Når det gjelder Juliens arbeid, vet han aldri hvor han vil finne inspirasjon til bildene sine. Han er stadig på farten og forsøker å finne den perfekte scenen å fotografere.

«Jeg har alltid kameraet i nærheten slik at jeg kan reagere på øyeblikk som kanskje varer bare noen få sekunder, så reaksjonstiden er viktig.» Av samme årsak bruker han raske zoomobjektiver, ofte utstyrt med 70–200 mm f/2,8 G Master til ett kamera og 24–70 mm f/2,8 G Master til et annet. «Klar for hva det skal være.»

julien mauve sony alpha 7R to astronauter som står på en fjellkant og holder hverandre i hendene med et marslandskap i bakgrunnen

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16–35 mm f/2,8 ZA SSM | 1/250 s ved f/11,0, ISO 100

Julien er også avhengig av den massive oppløsningen og den overlegne bildekvaliteten til α7R-serien – en avgjørende faktor når bildene hans stilles ut som trykk.

Han forklarer: «I tillegg til magasiner og bøker, stiller jeg ut arbeidene mine i gallerier og studioer, og jeg lager skikkelig store trykk, så jeg må vite at kvaliteten er på plass. I den seneste serien jeg stilte ut, var trykkene 1 meter brede og nå er ikke kvaliteten noe problem lenger.»

Tilbake til den kreative prosessen; den planlagte og ikke-planlagte reisen. For Julien kan det ta flere måneder og til og med år å gå fra idé til et ferdig prosjekt med overraskelser og nye retninger underveis, men først og fremst hardt arbeid og besluttsomhet.

julien mauve sony alpha 7RII forstadsscene i mørket med bare ett vindu opplyst

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/15 s ved f/11,0, ISO 100

«Prosessen med å ta bilder handler om å søke etter scener som forteller historien», forklarer han: «Deretter følger redigeringsprosessen, som kan være smertefull siden du har 50 eller 60 bilder som skal bli til 20; du beholder bare de beste og de som bringer historien fremover. Men på et tidspunkt må du ta et skritt tilbake. For å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer.»

Han fortsetter: «Hvis historien krever det, kan det hende du må endre noe eller starte på nytt. Det er som å være i sjøen; når du er under vann, midt i prosessen, har du ikke oversikten. Så på et tidspunkt må du komme opp etter luft, ta et overblikk og deretter dukke under igjen.» 

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-7R

α7R Kamera av E-typen med sensor med full bilderamme

ILCE-7R

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM2

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SAL1635Z2

Vario-Sonnar T* 16–35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Julien Mauve
Alpha Universe

Julien Mauve

Frankrike

Jeg prøver å avbilde verden, ikke som den er, men slik jeg ønsker å se den

Vis profil


x