Image er alt 

 Peter Neill

Det er ingen tilfeldighet at en av de mest glamorøse typene av fotografering, musikerfotografering, også er tøffest å komme inn i. Med hardt arbeid og besluttsomhet har Peter Neill blitt en av de mest ettertraktede musikerfotografer i bransjen.

Hans måte å fange inn artister som opptrer har gjort at han nå jobber med noen av de største navnene innen musikk, inkludert The Script, Rick Astley, Will.I.am og Justin Timberlake.

peter-neill-sony-alpha-7RIII-rockestjerne-med-gibson-hummingbird-gitar
© Peter Neill | Sony α7R III + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/2,8 ISO 1600

Men til tross for spontaniteten ved noen av disse fantastiske bildene av live opptreden, kan det ligge mye undersøkelse og planlegging bak de bildene vi får se til slutt.

“Når jeg jobber med en artist for første gang, foretar jeg noen undersøkelser for å finne ut ting de er kjent for. For eksempel vil Nicky Wire (bassist for Manic Street Preachers) alltid gjøre noen sprø saksespark. Danny fra The Script hopper ofte ned fra trommesettet på slutten av konserten. Du må være klar til å fange de øyeblikkene.” 

peter-neill-sony-alpha-7SII-bandet-elbow-i-konsert-2018
© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/2,8 ISO 5000

 “En av tingene jeg elsker å gjøre når det gjelder artister jeg aldri har jobbet med, er å saumfare YouTube etter fan-videoer av deres opptredener. Det kan være en fantastisk fremgangsmåte for å forutse hva som vil skje. Hvis du for eksempel bare har adgangskort for tre sanger, og alle pressefotografene går mot høyre idet bassisten nærmer seg kanten av scenen under andre sang. Jeg vet imidlertid at det som skjer under sang tre er enda bedre, siden vokalisten kommer til å gjøre et eller annet til venstre på scenen. Jeg kan være den personen som er klar til å ta bildet som ingen andre tar.” 

peter-neill-sony-alpha-7RIII-the-script-vokalist-med-akustisk-gibson-i-konsert

© Peter Neill | Sony α7R III + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/800 s @ f/2,8 ISO 1250

Som de fleste andre ting i livet, forsøker Peter å dyrke forholdet til menneskene han jobber med, og det dreier seg ikke alltid om å knipse vilt ved hver mulighet som oppstår.

“Iblant får du de beste bildene på grunn av tillit og det å vite når du skal sette dekslet på kameraet. Jeg var bak scenen på en konsert med Gary Barlow for noen år siden. Mens jeg sto og pratet med manageren hans, kom plutselig Garys familie bak scenen og løp mot omkledningsrommet hans. Instinktivt satt jeg dekslet på kameraet.”

“Gary fortalte meg noen timer senere - 'Jeg så hva du gjorde med dekslet. Det satt jeg virkelig pris på.’ De små øyeblikkelig kan ha stor betydning og alltid når jeg har truffet Gary siden, har han vært imøtekommende siden jeg bygget opp den tilliten tidligere.”

ter-neill-sony-alpha-7SII-guy-garvey-elbow-i-konsert
© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/500 s @ f/2,8 ISO 640

I de siste par årene har Peter befunnet seg i studioet og på siden av scenen, men det er det samme forholdet til artistene som hjelper ham med å få bildene han ønsker.

“Så langt har alle menneskene jeg har jobbet med i studio, vært personer jeg har kjent en stund på forhånd, noe som gir et innblikk i deres personlighet. Rick Astley, for eksempel, har en veldig morsom og sprø personlighet, så jeg ber ham gjøre visse ting for å få fram den siden ved ham. Det kunne jeg ikke ha gjort hvis jeg ikke kjente ham.”

peter-neill-sony-alpha-7SII-rick-astley-poserer-for-portrett-i-studioet

© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/3,2 ISO 400

I studioet er bildene alltid en samarbeidsprosess for Peter, men han mener at hans rolle som fotograf også er å være kreativ og ikke bare den som håndterer kameraet.

“Jeg pleier alltid å be artisten om å gi meg noen bilder av tingene de liker. Samtidig, når de leier noen som skal være kreative, må du være akkurat det - kreativ. Det er egentlig en balanse mellom å forsøke å innfri deres behov og kunne tenke framover og finne ut hva som ville vært enda bedre og hvordan du kan få det perfekte bildet. Det handler om å tro på deg selv som fotoeksperten.”

peter-neill-sony-alpha-7SII-portrett-av-coldabank-i-studio

© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/8,0 ISO 50

Peter anvender bare to kameraer når han fotograferer, Sony α7R III og Sony α7S II - hvert kamera gir ham litt forskjellige funksjoner som dekker behovene uansett hva han tar bilder av. 

‘Fleksibiliteten mellom de to kameraene er bare fantastisk. Begge er fullt ut gode til både stillbilder og video. Hvis jeg for eksempel ønsker utrolige stillbilder, eller video, med lite lys, fungerer α7S II absolutt fabelaktig. Og hvis jeg ønsker best mulig oppløsning, bytter jeg til α7R III. De to hovedobjektivene mine er 24–70 mm f/2,8 G Master-objektivet og 70–200 mm f/2,8 G Master. Jeg har også leid 85 mm f/1,4 G Master flere ganger – Jeg elsker den manuelle blenderåpningen til det objektivet. Det er det objektivet jeg skal kjøpe neste gang!’

For de som ønsker å følge i Peters fotspor, er rådet hans å være bestemt og ikke gi opp.

“Du kommer til å få mange skuffelser før du får ditt første adgangskort. Du må være målbevisst fordi til slutt vil de fleste gi opp. De som klarer deg, er de som er fast bestemt. Det viktigste er å ha den rette innstillingen.”

De beste tipsene til Peter for å få optimale bilder

Vit hvem du fotograferer. Finn ut hvordan de er på scenen og hva du kan forvente under bestemte sanger. 

Når du jobber med portretter i studio, bygger du opp et forhold til objektet. På den måten vil du få mer ut av dem, og bildene blir bedre. 

Vit når du skal legge vekk kameraet. Hvis du er så heldig å komme bak scenen, vit når du skal slutte å fotografere artisten og forstå når forestillingen er over. 

Gjør deg godt kjent med kameraet; du må kanskje finne knappene under dårlige lysforhold.

Test manuell fokusering. Bruk forstørrelse og fokusering for å få presise resultater raskt.

 Produkter omtalt i denne artikkelen 

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

SEL2470GM

FE 24-70mm f/2.8 G Master

TEST
Peter Neil
Alpha universe

Peter Neil

Storbritannia 

Peter Neill er den dyktigste fotografen vi har funnet hittil. Vi bruker faktisk ingen andre enn ham lenger – Mark Sheehan, The Script.

Vis profil

x