Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Isolasjonsinnblikk 

Brendan de Clercq 

Nederland stengte ned våren 2020 i likhet med de fleste andre deler av verden, og covid-19-viruset førte til mange begrensninger i dagliglivet. For mange fotografer, var ønsket om å dokumentere disse uforutsette begrensningene stort.

Portrett- og gatefotospesialisten Brendan de Clercq forteller at begrensninger er en av drivkreftene i gateprosjektene hans, så da nedstengningen ble realitet, var det bare én ting å gjøre: bruke det i et prosjekt med α6600.

brendan de clercq sony alpha 6600 folketom bro og fremtredende skyer

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/200 s ved f/8,0, ISO 200

«Jeg er en gatefotograf innerst inne», forklarer Brendan, «og jeg elsker å gi meg selv oppdrag. Det er det som gjør fotografering gøy, og det presser meg til å være kreativ. Så, i respons til nedstengningen – eller den halvveise nedstengning som det er her i Nederland – har jeg tatt bilder av de folketomme gatene i Alkmaar, som er hjembyen min, og Amsterdam, som ligger i nærheten. Det er en virkelig rar situasjon, for gatene ville vanligvis vært fullpakket av turister og lokale.»

brendan de clercq sony alpha 6600 tomme stoler utenfor en kafé i amsterdam

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/60 s ved f/8,0, ISO 125

De folketomme gatene var et rart syn, men Brendan var klar for utfordringen, og ga seg selv enda en begrensning ved å ta bilder under det som vanligvis ville vært rushtiden.

«Kontrasten gir virkelig disse bildene følelsen av noe ekstra for meg, og jeg brukte en rekke teknikker for å fange følelsen av urolighet i gatene», forklarer han. «Jeg brukte vidvinkelobjektivet E 10–18 mm f/4 OSS i stedet for 35 mm-objektivet jeg vanligvis bruker til gater, for å illustrere tomheten. De fleste bildene er tatt fra bakkenivå, høyere opp eller med vinklede komposisjoner», fortsetter han, «som ikke er den vanlige tilnærmingen til gatebilder. Det er ikke en normal utsikt. Og det var det jeg ønsket, for dette er ikke normale tider.»

brendan de clercq sony alpha 6600 bygningsarbeid utenfor tomme butikker i amsterdam

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/200 s ved f/8,0, ISO 200

Brendan brukte berørings-tiltskjermen på α6600 i noen av bildene, som lot ham ta bilder fra bakkenivå uten problemer. «Det er et flott kamera for gatefotografering generelt», sier han. «Når du bruker skjermen, blir du noen ganger mer kreativ, fordi det er som om du ser det ferdige bildet klarere, med en fysisk ramme rundt det. Jeg kan snu og tilte skjermen alle veier. Når jeg tar portrettbilder, vil jeg ha en kontakt med modellen via søkeren, men under disse oppdragene elsker jeg å jobbe med den store, lyse hovedskjermen.»

«Når det er sagt», fortsetter han, «i motsetning til α7R IV-kameraet mitt, som har søker i midten, så er α6600 sin EVF helt til venstre, som en klassisk målsøker. Det lar deg bruke begge øynene for å se hva som skal til å bli en del av rammen. Så, hvis du liker å jobbe på den måten, så er det satt opp til det. Selv om det er lite og lett, har det mange funksjoner til felles med fullformat-kameraet mitt, som menyene og hvordan du kan kartlegge de mest brukte innstillingene dine med Fn-knappene. Jeg kan overlappe objektivene mine, og fremdeles få nydelige resultater, og det har til og med avanserte funksjoner som sanntids-AF med sporing. Det er mye å like ved det!»

brendan de clercq sony alpha 6600 to syklister med lange skygger på tom vei

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/200 s ved f/8,0, ISO 800

Dette er et av Brendans favorittbilder i prosjektet, som viser mange av motivasjonene hans satt sammen til en klassisk gatekomposisjon. «Utsikten viser en gate som vanligvis er fullpakket med biler», forklarer han. «Det er den åpenbare endringen, men så er det også strekene på veien. Det er de som er begrensningene, men du ser fremdeles menneskets sjel, med skyggene som bryter med strekene – og på veien har noen skrevet ‘the show must go on’ (forestillingen må fortsette).»

brendan de clercq sony alpha 6600 graffiti på en søppelbøtte utenfor en forlatt mcdonalds

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/160 s ved f/9,0, ISO 125

I de andre bildene til Brendan kan du se de fysiske begrensningene – mengden med gjerder og porter – som blokkerer utsikten over gatene. «En av de andre favorittene mine er dette bildet av en McDonald’s», sier han, «fordi det ser ut som om søppelbøtten er en person som står alene på utsiden. Det ser ut som om han vil slippe inn. Han er oss.»

brendan de clercq sony alpha 6600 tomme sykkelstativer utenfor en stadion

© Brendan de Clercq | Sony α6600 + E 10–18 mm f/4 OSS | 1/320 s ved f/9,0, ISO 160

Brendan forteller at prosjektet kommer til å vare så lenge som krisen, og sannsynligvis en stund etterpå. «Jeg fortsetter så lenge jeg kan, fordi jeg er en fotograf, og dette er jobben min. Når jeg tar bilder, er jeg alltid alene, og jeg snakker ikke med andre mennesker, så distanseringen er god. α6600-kameraet er så lite og lett at det er lett å holde seg i bevegelse. Men jeg tror jeg får mest igjen for dette hvis jeg følger opp bildene når landet er halvveis gjenåpnet, og så helt åpnet. Jeg vil ta bildene på nøyaktig samme sted hver gang, for å se forskjellene når verden våkner opp igjen.»

Merk:

For å ta bildene til denne reportasjen, fulgte Brendan reglene om sosial distansering fra de nederlandske styremaktene. Følg reglene for distansering som gjelder i landet ditt.

Medfølgende produkter
ILCE-6600
α6600 førsteklasses APS-C-kamera av E-typen

ILCE-6600

SEL1018
E10–18 mm F4 OSS

SEL1018

Relaterte artikler
Brendan de Clercq
alpha universe

Brendan de Clercq

Nederland

«En vakker dag skal jeg ta det perfekte portrettbildet. Et som fanger følelsene til det fulle. Derfor setter jeg nye mål for arbeidet mitt hver dag.»

Vis profil


x