Maksimalt uttrykk

Frank Doorhof

Ethvert fotografi er summen av sine enkeltdeler: planlegging, komposisjon, lys, eksponering, hvilke fotografiske verktøy som brukes og alt annet fotografen velger å putte inn i rammen. Gjennom måten disse delene kombineres på, får du fram det kunstneriske fingeravtrykket til fotografen, hans visuelle DNA. Frank Doorhofs arbeider demonstrerer dette perfekt; djerve, fargerike, fulle av uttrykk og stilistisk preget av superheltkomikk og sjangerfilmer. Det spares ikke på noe. Det er noe han kaller ‘going all-in’, og det har gjort arbeidet hans meget anerkjent og karakteristisk.

frank doorhof sony alpha 7RII kvinne med lilla og rødt hår, delvis skjult

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/8, ISO 100

Frank vokste opp med å se på MTV og var forhekset av bevegelsene og fargene som ble brukt i popvideoer, de flagrende 80-tallsstoffene og hvordan alt ble opplyst, noe som skulle få stor innvirkning for hans arbeid.

«For meg handlet motefotografering aldri om et pent ansikt, det dreier seg om visuelt uttrykk og historie. Jo mer livfullt og ekstragavant modellens antrekk er, jo mer spennende stedet eller lyset er, desto mer interessant er det for meg.»

frank doorhof sony alpha 7RII kvinne i rød kjole som poserer foran en gotisk bygning

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/160 s @ f/11, ISO 100

Lyset er en av tingene Frank forelsket seg i på begynnelsen av fotografkarrieren. «Du kan bokstavelig talt endre lyset slik at det oppfører seg slik du vil,» forklarer han: «Det er opp til deg. Veldig mange fotografer styres av lyset, men det burde være motsatt.»

Mange fotografer gjør for mye ut av motebelysning, sier han, noe som hindrer dem i å være kreative: «Du må se for deg bildet i hodet, og derfra vil du vite hvor du skal plassere lyset for å hjelpe deg med å fortelle historien. Konsentrer deg om skyggene, så går resten av seg selv.»

frank doorhof sony alpha 7RII kvinne i sølvkjole som står foran et fly

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 12–24 mm f/4,5–5,6 | 1/160 s @ f/11, ISO 100

Frank tilføyer at det er viktig å ikke være redd for sterke skygger innen motefotografering, selv om de skjuler modellens ansikt. Mote dreier seg nemlig om looken og stylingens kraft. For Frank er skygger en annen måte å gå ‘all out’ på.

«Noen av bildene jeg tar,» forklarer han, «er virkelig mørke, i den grad at du ikke kan si hvem modellen er. Hvis du ikke liker det, vil folk fortelle deg at det er feil, men hvis det gjøres med overbevisning, vil de si det er fantastisk. Når du blar i motemagasiner, ser du en masse dype, mørke skygger.»

frank doorhof sony alpha 7R kvinne med blå øyne som holder hendene med røde hansker mot ansiktet

© Frank Doorhof | Sony α7R + 24–70 mm f/2,8 ZA SSM | 1/100 s @ f/2,8, ISO 2500

Når han forsterker kontrastene på denne måten, sier Frank at α7R III er til enorm hjelp. «En av grunnene til at jeg elsker mine Alpha-kameraer er det fantastiske dynamiske området til sensorene. Før pleide jeg å bruke bracketing for å dekke til det jeg ikke ønsket å ha med i bildet, men fra α99 og nå på α7R III, får jeg alt jeg trenger i én ramme, og gjør bare mindre justeringer i Lightroom. På den måten kan jeg begynne å gjøre ting som å rette en strobe rett på kameraet og virkelig strekke grensene. Jeg får uansett den kvaliteten jeg vil ha.»

frank doorhof sony alpha 7RIII kvinne som står med armene utstrakt i mørket med blått lys som skinner på henne

© Frank Doorhof | Sony α7R III, ISO 100

I slike situasjoner, opplever Frank at Alphas EVF er til stor hjelp og forklarer: «Selv om jeg er gammeldags, er EVF nyttig for å beregne eksponering. Det du ser, er det du får. La oss si at jeg jobber med 1/125 sek. med blitz. Jeg kan begynne å redusere blenderåpningen, gjøre bildet mørkere. Og hvis det ser bra ut med f/16, trenger jeg bare å måle inn strobene for det, og jeg er klar.»

frank doorhof sony alpha 99 kvinne i rød kjole av papirvifter med rød røyk i bakgrunnen

© Frank Doorhof | Sony α99 + 85 mm f/1,4 | 1/100 s @ f/10, ISO 100

Valg av objektiv er et annet område hvor Frank ikke er redd for å gå nye veier. «Jeg bruker 24–70 mm f/2,8 G Master mye siden det er så allsidig for motefotografering. Du får vidvinkel og kort teleobjektiv og dermed en mengde ulike uttrykk. Jeg kan få et nokså normalt utseende portrettbilde ved 70 mm, med litt komprimering, eller jeg kan satse på vidvinkel og leke meg med forvrengningen, få modellens hender eller føtter nær objektivet.»

«Jeg elsker å bruke FE 12–24 mm f/4 G også – det er på ingen måte et typisk moteobjektiv, men så er det heller ikke noe som heter det for meg.» 

frank doorhof sony alpha 7RIII kvinne i bronsefarget kjole mot en brun vegg

© Frank Doorhof | Sony α7R III + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s @ f/5,6, ISO 100

Hans endelige råd for motefotografering? “Kjør på. Hvis du bruker et objektiv som er bredere, utnytt forvrengningen og bruk den for å maksimere historien du ønsker å fortelle. Hvis objektivet komprimerer; gjør det samme.”

«Du må kjenne utstyret som din egen bukselomme og ha forståelse for lys. Lyset er språket til fotografering. Hvis du har dette på plass, kan du fokusere fullstendig på historien du ønsker å fortelle. Fotografering er å fryse fast unike øyeblikk som aldri kommer tilbake. Ikke la deg stoppe av rådløshet. Kjør på.»

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-ILCE-7R

α7R Kamera av E-typen med sensor med full bilderamme

ILCE-7RM2

α7R II med bakbelyst fullformat bildesensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SAL2470Z2

Vario-Sonnar® T* 24–70 mm F2,8 ZA SSM II

SAL85F14Z

Planar T* 85 mm F1,4 ZA

SLT-A99V


α99-kamera av A-typen med sensor med full bilderamme på 35 mm

SLT-A99V

Frank Doorhof
Alpha Universe

Frank Doorhof

Nederland

Hvorfor jukse når du kan skape det

Vis profil


x