Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Gå til neste nivå 

Frank Doorhof 

«I arbeidet mitt er det alltid et hint av bevegelse», sier mote- og kjendisfotograf Frank Doorhof. «Det kan være de fine nyansene til en hånd som gir et inntrykk av bevegelse, eller en positur som danner en viss kurve. Jeg bare elsker slike ‘flytende’ linjer. Jeg kan få stor glede over et bilde hvor modellen ganske enkelt kaster litt på håret!»

Bevegelser, både store og små, er den essensielle energien som kommer frem i alle bilder Frank tar. Det er noe han vet gir inntrykk på seeren også; noe som instinktivt tiltrekker øyet på samme måte som hjernene våre har utviklet seg til å legge merke til bevegelser, sterke farger eller mønstre.

frank doorhof sony alpha 7RM3 dame med rødt skjorte som rister på hodet og vifter med armene

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s ved f/11, ISO 400

«Jeg ser alltid etter den flyten», sier hun, «selv om den ikke er stor og åpenbar, fordi et mer dynamisk bilde alltid er mer fengende for seerne.»

I tillegg til vanlige bevegelser fra motivet benytter Frank seg av rekvisitter og fysiske effekter for å fylle bildene med dynamisk energi. «Når du kommer inn i det», sier han, «er det så mange alternativer. Vann, røyk og pudder er alle flotte, og jeg bruker også lange kjoler og skjerf med vindmaskin på turbo eller bare svak blåsing ... det er så mye som kan gi et inntrykk av bevegelse. Det er bare kreativiteten som begrenser hva du kan lage.»

frank doorhof sony alpha 7RM4 dame i svart kjole som holder en pisk over skulderen mens hun hopper opp i luften

© Bertrand Bernager | Sony α7R IV + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s ved f/11, ISO 400

Den instinktive tiltrekningen til bevegelse gjenspeiles i måten den fanges på, ifølge Frank, med besluttsomme handlinger for å finne det rette øyeblikket i en skru eller et sprang. «Når du fotograferer bevegelser, er hvert bilde forskjellig, og det er umulig å få det samme resultatet to ganger. Det kan være frustrerende når du tar et godt bilde men det er noe, for eksempel motivets uttrykk eller posisjonen til en hånd, som ikke er 100 % korrekt. Du kan selvsagt lage ett bilde av to, men jeg er den type fotograf som liker å få det 99 % riktig i kameraet. Og det er en utfordring som gjør at du forbedrer deg.»

Det som hjelper Frank med besluttsomheten, er hastigheten til Sony α7R IV, som leverer middelformat-kvalitet med hurtigheten til et sportskamera. «Vi har Hensel-studiostrober som kan holde tritt med α7R IVs 10 fps, men det er mer det å ta enkeltbilder og stole på de øyeblikkelige reaksjonene til kameraet som hjelper meg», forklarer han. «Jeg har prøvd begge metodene utallige ganger, og jeg foretrekker å bruke min egen tidsstyring. En forskjell på noen mikrosekunder kan bety at øyeblikket er forbi, så reaksjonstiden til kameraet er helt avgjørende.»

frank doorhof sony alpha 7RM3 dame i svarte klær som spinner rundt med et søkelys som skinner bak henne

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/125 s ved f/11, ISO 200

Nesten alt av Franks arbeid oppnås med blits, og det er det som gir den sylskarpe kanten på bevegelsesbildene, heller enn superraske lukkerhastigheter. «Folk forveksler ofte dette», forklarer han, «og i studioet eller når man jobber med strobelys er det blitsvarigheten som fryser bevegelsen. Innendørs stiller du kameraet til f/16 og 1/125 sek og tar bildet ved ISO 100, og du ser sannsynligvis at rammen blir svart. Men avfyrer du blitsen med de samme innstillingene (etter riktig innmåling selvsagt) og voila – modellen er der, definert av hastigheten på blitsen. Dette gjør at du kan stille lukkerhastigheten til 1 sek og få det samme resultatet.»

Hvor kontrollen av lukkerhastigheten derimot blir avgjørende, er i Franks blitsbilder med treg synkronisering, eller ‘lukkerdragning’, som blander virvlende bevegelse og skarpt definerte motiver i en drømmeaktig eller kaotisk miks av farger og fasonger. «Jeg eksperimenterer noen ganger med trege lukkerhastigheter og innstillinger som bevarer det tilgjengelige lyset i motivet sammen med blitsen», sier han. «Og selv om jeg er mer tiltrukket de sylskarpe fryste bildene, kan lukkerdragning gi flotte resultater. Det er en svært personlig stil og veldig morsomt, spesielt når du tilføyer zoomeffekter eller beveger kameraet. Antallet bevaringsfaktorer går drastisk ned, men ikke mist håpet. Når du får det til, blir det virkelig bra!»

frank doorhof sony alpha 7RM3 flereksponeringsbilde av en dame med lilla kjole som rister på hodet sitt

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 4 s ved f/16, ISO 100

For høyhastighetsbilder med blits forhåndsfokuserer Frank som oftest sin α7R IV med det midtre fokuspunktet, og tar bilder i ett-trinns autofokusmodus. «Deretter lar jeg modellen hoppe, og siden jeg for det meste tar bilder med liten blenderåpning, har jeg litt slingringsmonn med bevegelsene», forklarer han.

For andre bilder, f.eks. utendørs, er det autofokus med øyesporing og ISO-ytelsen til α7R IV som tar styringen.

«Det jeg virkelig liker med Sony-systemet er at når man er i en situasjon hvor man må kombinere kontinuerlig fokus med blits, er Sony α7R IV og α9 helt rå. De gjør det bare så enkelt.»

frank doorhof sony alpha 7RM3 heftig dame frosset midt i blikket med vanndråper bak

© Bertrand Bernager | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s ved f/11, ISO 200

Til syvende og sist, uansett hvilken form bevegelsene fanges i – slående skarphet eller fascinerende uklarhet – det er noe som alltid har definert arbeidet hans. «Selv fra begynnelsen», avslutter han, «har motefotografering for meg aldri bare handlet om et pent ansikt – det handler om å ha en innvirkning.»

Medfølgende produkter
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

ILCE-7RM4
α7R IV 35 mm fullformatkamera med 61,0 MP

ILCE-7RM4

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70-200mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

Relaterte artikler
Frank Doorhof
alpha universe

Frank Doorhof

Nederland

"Hvorfor jukse når du kan skape det"

Vis profil


x