‘Jeg er sikker på at det ikke finnes noe par i verden som jeg ikke kan skape fantastiske bryllupsbilder for. Hvis paret tror på det jeg gjør, kan vi fange inn noe helt fantastisk og unikt,’ sier Marcis Baltskars, som anses som en av de beste bryllupsfotografer i verden.
Som for så mange andre fotografer, startet Marcis’ karriere med et ønske om å komme seg vekk fra 9-5-jobben.
“Jeg søkte på en masse fotokurs ledet av noen av de mest anerkjente fotografene i Latvia. Jeg lærte å jobbe med profesjonelle modeller, stylister og makeupartister. Bildene jeg tok i denne perioden tiltrakk seg litt oppmerksomhet på sosiale media og jeg begynte å få tilbud om jobber. Det tok ikke lang tid før noe falt på plass i hodet mitt og jeg forsto at jeg kunne bli en profesjonell fotograf, så jeg tok sjansen.”
“Når jeg ser tilbake på de siste 10 årene, handler det om å være på rett sted til rett tid. Jeg var ikke spesielt søkende eller gjorde noe målrettet, det hele startet veldig tilfeldig og deretter var det som om snøballen begynte å rulle. Det var aldri min mening å spesialisere meg på bryllupsfotografering – det virket bare som det var et stort behov for det.”
Mange fotografer har et hat/elsk-forhold til brylluper. Det er mye press - du kan ikke gå tilbake og ta bildene på nytt en annen dag, men Marcis nøt det betydningsfulle ved anledningen.
“Jeg liker den positive stemningen som preger bryllupsdagen. Det er fantastisk å bivåne et så nydelig øyeblikk. Det er noe spesielt ved hvert enkelt bryllup!”
“Folk er forskjellige,” fortsetter han, “og fotografens oppgave er å være på bruden og brudgommens side. Det er viktig at paret stoler på meg og tror på mine ideer. Disse ideene er ofte spontane siden været og lyset er i stadig endring.”
“Vanligvis har vi sett oss ut to eller tre lokasjoner, men alt annet blir improvisert. Noen ganger blir de flotteste bildene tatt i veikanten ved en skog eller eng som vi la merke til da vi passerte og da det naturlige lyset var helt perfekt.”
“Så sant det er mulig liker jeg å bruke naturlig lys – det er sjelden jeg bruker blits. Jeg bruker Sony α7R III, og det dynamiske området og følsomheten til kameraet gjør at jeg kan fotografere under svært dårlige lysforhold og likevel få bilder som er forbløffende. Nøkkelen er å se hvor lyset er og deretter bruke det til din fordel.’’
“I fjor valgte et par å gifte seg i en luftballong. Vi måtte stå opp kl 2 om natta og seremonien startet kl 5 ved soloppgang. Skjebnen tok over og ballongen landet i en skikkelig eventyraktig eng, full av dogg og magisk lys. Det er der dette fantastiske bildet ble tatt.”
“Hovedårsaken til at jeg bruker α7R III er størrelsen og kvaliteten på bildene. Det gir veldig mye informasjon og frihet når jeg skal redigere bildet. Når jeg tar de reportasjeaktige bryllupsbildene, er det ikke alltid mulig å komme så nært som jeg ønsker, eller det kan være uønskede elementer i utkanten av bildet. Med Sony α7R III har jeg 42 millioner piksler, så jeg har oppløsningen jeg trenger for å beskjære noe og likevel sitte igjen med et høyoppløselig bilde.”
“Jeg kan også jobbe med opptil 10 fps for å fange det perfekte øyeblikket og har også brukt Sony α9 for å kunne fotografere med 20 fps – jeg kan plukke ut øyeblikket som fanger lyset og stemningen i situasjonen perfekt.”
Han fortsetter: “Noe annet som er viktig, er den lydløse lukkeren – den gjør at jeg kan fotografere et bryllup uten å forstyrre med ‘klikk, klikk, klikk’ fra kameraet.”
“Autofokus er raskt og pålitelig, og jeg elsker muligheten til å velge fokuspunktet ved hjelp av berøringsskjermen. Dette gjør at jeg kan knipse fra ulike vinkler når det kanskje ikke er mulig for meg å se gjennom søkeren. En skikkelig fordel.”
Til syvende og sist handler bryllupsdagen om en historie som skal fortelles og huskes av familie og venner, og det er Marcis’ jobb å fange inn og fortelle historien om den store dagen og parets forhold.
“Jeg leverer 100 % innsats i hvert bryllup. For alle som deltok – er det en kjent historie som vil skape minner. Jeg ønsker at folk som ikke var til stede skal se på bildene og skape sin egen historie.”
«Det beste med et bilde er at det aldri forandrer seg, selv om personene på bildet gjør det» – Andy Warhol