Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Number 6
Filming med Alpha 7S III 

António Morais 

Mitt navn er António Morais, en filmfotograf og Sony-ambassadør fra Portugal. Fra en tidlig alder vekket faren min interessen for bilder, fra maling til fotografi og film. Jeg innså tidlig at det statiske bildet ikke var nok til å utkrystallisere tankene mine og jeg visste at jeg ønsket noe mer. Det var noe magisk med å fryse et øyeblikk, men å la det leve innenfor de fire linjene i rammen virket mer utfordrende. Etter studiene har jeg ikke sluttet å lage videoer, noe som styrket lidenskapen for filmfotografering. Jeg har reist til over 30 land, og har alltid med meg det jeg liker best, kameraer og utstyr. Når det oppstår problemer under filmingen, roer jeg meg og føler meg heldig, fordi jeg tror at arbeidet mitt hjelper folk med å reise, enten gjennom å vise den virkelige verden eller fiksjon. Jeg har nylig fått muligheten til å filme med det nye Alpha 7S III og valgte å teste det på et kinofilmsett under filmingen av det nye prosjektet mitt: "Number 6". 

Number 6: Velge riktig utstyr for Alpha 7S III

Til denne kortfilmen valgte jeg et veldig enkelt og allsidig oppsett for å ha mobilitet under filmingen. Jeg brukte et SmallRig-bur, en Atomos Ninja V-skjerm sammen med en baseplate, stenger og støtte for mattboksen.

Til belysning valgte jeg et oppsett med bare LED-lys. Jeg liker dem så godt fordi de er så raske og enkle å montere. Med hjelp fra Filipe Ferraria (lysmester) og Pedro Teixeira (lysassistent) klarte vi å oppnå noen svært komplekse lysoppsett innenfor en stram tidsplan. For å gi deg eksempel på hvor vanskelig det var, filmet vi i kuppelen til et planetarium der vi måtte arbeide med prosjektorlyset som grunneksponering, noe som resulterte i å være på 24 bps 1/30 av et sekund ved 16 000 ISO. Utrolig nok arbeidet vi med noen av våre kinolyskilder på bare 5 til 10 %!

Et annet viktig aspekt ved filmskaping er å velge riktig linse. For meg måtte det bli G Masters-linsene, siden de er laget spesielt for å få det beste ut av Sony-kameraene. Jeg valgte 24 mm f/1,4 GM, 135 mm f/1,8 GM og 400 mm f/2,8 GM OSS til ulike scener.

Til slutt ble lyddelen gjort utelukkende i etterredigeringen. Men hensyn til historiefortellingen måtte vil ha en lyddesign som passet til stilen i kortfilmen. Ricardo Teixeira, regissøren, samarbeidet tett med Daniel Carvalho, komponisten vår, for å oppnå det nivået av lydkompleksitet som denne filmen trengte.

António Morais filmer med kameraet

Number 6: Velge riktige innstillinger på Alpha 7S III

Totalt sett synes jeg at Alpha 7S III er mer utviklet og allsidig enn tidligere Alpha 7S-modeller til filmer som dette. Jeg filmet i 4K (UHD) fra 24p til 120p og i den høyeste oppløsningen og brukte en mindre komprimert videokodek (XAVC-S-I) ved 10 bit 4:2:2 for å få det beste ut av bildet i alle lysoppsettene.

Som bildeprofil valgte vi S-log3/S-gamut3 for den beste dynamikken siden scenene hadde mye kontrast. Hvitbalansen ble selvfølgelig stilt inn for hver enkelt scene. I fargegraderingen samarbeidet vi med Stéphane Sagaz, som er kolorist og DIT, og utviklet en LUT for å få mest mulig ut av det dynamiske området ved bruk i S-log3/S-gamut3 for å gi alle på settet et bilde av resultatet vi var ute etter. Denne prosessen er veldig viktig for å gi alle en følelse av hvordan den endelige filmen skal se ut. Det var også veldig nyttig å lage denne LUT-en på forhånd for å starte redigeringsprosessen, og den ga oss et godt grunnlag.

Når det gjaldt autofokus, justerte jeg innstillinger for hastighet og sporingsfølsomhet slik at jeg kunne emulere et manuelt stativfokus. Kameraet presterte upåklagelig hver gang, bortsett fra når det var helt mørkt i scenen, noe som ikke er overraskende. I disse spesielle lysforholdene var det veldig enkelt å låse fokuset i en bestemt posisjon og vente til lyset kom på igjen for å fokusere på et ansikt igjen. I disse situasjonene brukte jeg manuelt fokus ved hjelp av fokusassistentfunksjonen, som er en fryd å bruke med den nye EVF- og LCD-skjermen. Når det gjelder skjermen, gjorde berøringsintegreringen og den nye menyen dette kameraet enda smidigere og enklere å bruke. Batterilevetiden og varmeundertrykkingen er også svært imponerende sett fra et operatørsynspunkt, spesielt på den 16 timer lange filmedagen vi hadde.

Number 6: Etterredigeringsprosessen

Etterredigering er en viktig prosess hos Golpe Filmes. Arbeidsforløpet omfatter at både Adobe Premiere Pro og Davinci Resolve arbeider samtidig. Til dette prosjektet transkodet vi materialet til en mer håndterbar fil for redigering i Premiere, og deretter koblet vi til de opprinnelige filene for den siste finpussen. I denne siste prosessen gjorde kodeken på 10 bit 4:2:2 alt mer morsomt og kreativt.

Regissøren arbeidet med redigeringsprosessen sammen med Ana Moreira, assisterende regissør, og kolorist Stéphane Sagaz. Når det gjelder den stilen vi valgte, er vi nå i en periode der pastellfarger er ganske vanlig. Jeg har virkelig lyst til å velge andre tilnærminger. Vi valgte derfor kraftigere og kontrastfylte bilder ved å bruke lysforhold og fargekontrast på settet, og forbedret dette i etterredigeringen for å få lys og farger til å skinne. Jeg har alltid likt et fremhevet preg og jeg beundrer DP-er som arbeider for å virkelig vise dem frem. To av mine største inspirasjonskilder er Roger Deakins ASC og Vittorio Storaro ASC, som begge arbeider innenfor disse rammene for lys og farge.

António Morais fokuserer med kameraet

Filene som kommer fra Alpha 7S III er mye bedre enn med tidligere modeller. Den største forskjellen er selvfølgelig den 10-biters 4:2:2, men det er også noe annet. Jeg føler at Sony endret litt på fargevitenskapen med mål om mer naturlige og renere hudtoner, noe som er veldig bra. Forstå meg riktig, de tidligere modellene var veldig gode, men de var begrenset av kodeken på 8 bit.

Et annet viktig aspekt ved å lage en kortfilm er hastighetene for filoverføring. De nye CFExpress Type A-kortene er veldig raske! Vi kopierte et fullt kort på 160 GB på mindre enn 3 minutter på settet. Jeg husker for eksempel tydelig at jeg ga kortet til Francisco (første AD), og fikk det tilbake nesten øyeblikkelig mellom oppsett. Jeg spurte deretter Stéphane om jeg trygt kunne formatere, og han sa ja, han hadde kopiert det to ganger! Dette sier alt om teknologien bak disse kortene.

Tanker om bruk av Alpha 7S III på et filmsett

Som jeg har nevnt tidligere, er dette et mer allsidig og utviklet kamera enn sine forgjengere til profesjonell bruk. Erfaringen min på settet var god og jeg kunne stole på kameraet. Jeg trenger et trofast og pålitelig kamera, og det er akkurat det jeg fikk med Alpha 7S III. På settet kan jeg ikke risikere et eneste minutt der jeg ikke stoler på utstyret fordi jeg trenger all tiden til å være kreativ.

Medfølgende produkter
ILCE-7SM3
α7S III med funksjonalitet for profesjonelle videoer/filmer og stillbilder

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Relaterte artikler