Gjøre portretter personlige

 Steffen Böttcher

“Fotografering er en kommunikasjonssport,” sier Steffen Böttcher når vi spør ham om hans portrett- og motearbeid: “og det er flott fordi jeg liker å kommunisere.” Uansett hvilken portrettstil du velger, er det viktigste at det sier noe meningsfylt om objektet. Hvis det er anonymt, er det ikke egentlig noe portrett.

Steffens portretter formilder ganske mye karakter, og blant flere andre viktige teknikker sier han at dette handler om den visuelle historiefortellingen om et sted.

“Det er veldig viktig å ha de rette omgivelsene for å få et godt portrett; omgivelsene er noe som kan si mye om personen. Personen, yrket, tankegangen … jeg liker ikke upersonlig bilder. Det er ikke noe galt med enkle bilder av ansiktet, de er moderne og nyttige, men i mine bilder vil jeg at omgivelsene bidrar til å fortelle historien; en politiker i et bibliotek, en kokk på kjøkkenet … det som engasjerer dem.” 

steffen-boettcher-sony-alpha-9-mann-sittende-på-gulvet-i-lager
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85 mm f/1,8 | 1/500 s @ f/2,5 ISO 320

Nøye valg av sted gjør det enklere for objektene å være seg selv, sier han. “Det er på samme måte som når skuespillere lager filmer, eller musikere opptrer; skuespillerne trenger en innspillingsplass eller lokalisering, ikke en grønn skjerm hvor det ikke finnes noe å reagere på, mens sangerne trenger en scene og et publikum. Du kan ikke ta et dyr ut av sitt naturlige habitat og forvente at det oppfører seg naturlig. Det er akkurat det samme med mennesker.”

Steffen jobbet som grafisk designer i 12 år før han hoppet over til å bli fotograf på heltid. Dette ga ham absolutt et fabelaktig grunnlag i visuelt språk – hvordan bilder kan formidle ideer. Han sier det er årene med grafisk design som hjalp ham til å forstå det grunnleggende, som god komposisjon, bruk av komplementære farger og hvordan man setter sammen et bilde. Med slik kunnskap “er det enkelt å gå over til fotografering fordi du ikke starter fra bunnen av. Jeg ville bare være kreativ – det er den viktigste drivkraften, og den bør ikke hemmes av tekniske ting.”

steffen-boettcher-sony-alpha-9-sort/hvitt-portrett-av-blondhåret-kvinne
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85 mm f/1,8 | 1/160 s @ f/11 ISO 50

Han føler at altfor mange fotografer nærmer seg fotografering fra den tekniske siden, opptatt av å leke med innstillinger og utstyr. Han forklarer at for ham spiller ikke dette noen stor rolle:

“For meg er fotografering mer som å male et bilde. Det handler ikke om kameraet, men å se på lyset, elementene av komposisjonen, fargene ... Det er så mye mer enn en teknisk øvelse. Det er derfor viktig å lage bildet i hodet før du i det hele tatt tar opp kameraet.”

En ting som hjelper ham her er vippeskjermen til Sony α9. “Av ulike årsaker foretrekker jeg å komponere på skjermen,” forklarer han: “Når du komponerer gjennom en søker, kan du glemme elementene, fordi det er mer lik virkeligheten.” Øynene trekkes mot objektet og ikke komposisjonen som helhet? “Ja, fordi når du bruker skjermen og ser komposisjonen gjennom den, er det mer som å se en utskrift ... det ferdige arbeidet. Du får mer avstand og kan være mer objektiv.”

steffen-boettcher-sony-alpha-9-jente-med-solbriller-som-smiler-når-hun-blir-fotografert

© Steffen Böttcher | Sony α9 + 35 mm f/1,4 | 1/1600 s @ f/1,4 ISO 50

Tilbake til kunsten med kommunikasjon og et annet viktig aspekt når Steffen skal komponere via kameraets LCD-skjerm. Han synes det er enklere å kommunisere med objektet uten å ha kameraet som et ‘skjold’ foran øynet. “Som fotograf er det en stor forbedring når du kommer fram fra bak den masken. Det er mye mer intimt og mye bedre for objektet. Måten folk reagerer på er veldig forskjellig, og det er noe du merker med en gang. Deretter er det mye enklere for meg å konsentrere meg om objektet og få til en bedre dialog, særlig når det gjelder α9’s AF og eksponering. Da vet jeg at jeg kan ha full tillit til kameraet. Jeg trenger ikke å tenke på teknikken, bare komponere og kommunisere.”

Snakking er faktisk en stor del av det som gjør Steffens portretter spesielle. “Uten et kamera som dekker ansiktet, kan jeg snakke med objektet og roe ned situasjonen. Å bli tatt bilde av er ikke noe de gjør hver dag, så de trenger å roes litt ned. Jeg snakker faktisk ganske mye og gir dem følelsen av at de ikke trenger å opptre, bare være seg selv. Deretter er det opp til meg å fange inn de flotte, små øyeblikkene.” 

steffen-boettcher-sony-alpha-7RIII-par-i-denim-som-poserer-ved-sjøen
© Steffen Böttcher | Sony α7R III + 35 mm f/1,4 ZA | 1/1250 s @ f/3,5 ISO 200

Han sier de fleste portrettfotografer snakker med objektene, men det er hvordan du gjør det som er viktig, ikke bare snakke for å snakke.

“Mange følger etter og kommer altfor nær, noe som faktisk kan gjøre folk mer stresset og engstelige, ikke mindre. Jeg vil ikke at de skal tenke ‘hvor skal jeg se?’ eller ‘hvor skal haken peke?’ Jeg ønsker at de skal komme ut av seg selv; fjerne selvbevisstheten.”

Noen av metodene han bruker er å fortelle historier og endre måten han fremfører dem på, avhengig av hva han ønsker objektet skal føle. “Noen fotografer sier ‘tenk på noe vakkert’ og forventer en reaksjon. Det fungerer ikke på den måten – du må være smartere, mer medfølende. Hvis jeg ønsker at de skal se heroiske ut, forteller jeg dem heroiske historier; og hvis jeg ønsker at de skal se hyggelige ut, forteller jeg dem hyggelige historier, for eksempel hvor fin ferien min var.”

Hans viktigste tips: “Bruk samtale for å fjerne dem fra situasjonen. Det er som å regissere en ballett, men du jobber med underbevisstheten deres; de lytter og responderer. Det er da kommunikasjon fungerer best.”

 Produkter omtalt i denne artikkelen 

ILCE-9

α9 – speilløst fullformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL85F18

FE 85mm F1.8

Steffen Boettcher
alpha universe

Steffen Boettcher

Tyskland

Livet handler om å si JA.

Vis profil


x