Kenton Thatcher er en ledende reklame- og portrettfotograf som har tatt profesjonelle bilder i over 18 år. Han kommer fra London og bor i Lisboa, og er kjent for sine ikoniske bilder og unike evne til å inspirere og aktivere de han tar bilde av verden over.
«Jeg er ikke så veldig teknisk av meg», innrømmer reklameproffen, «Jeg vil bare gjøre jobben min som fotograf – men samtidig elsker jeg innovasjon. Jeg har tatt bilder lenge nok til å vite når noe er imponerende, som er grunnen til hvorfor jeg ble så begeistret da jeg fikk prøve α7R IV for første gang.»
Kenton fortsetter å fortelle om et nylig prosjekt hvor han brukte α7R IV: «Reklame kan av og til minne litt om en forestilling, så da jeg tok portretter i dette nylige prosjektet – fullt vitende om hva α7R IV sin sensor er i stand til – bestemte jeg meg for å gjøre rammen litt større enn vanlig, for å gi oss flere muligheter med bakgrunnen. Modellens hode var kun på størrelse med cirka en tredjedel av rammen, men da jeg zoomet inn på øyet hennes og viste klienten kvaliteten, fikk de hakeslepp.»
Kenton forteller at detaljnivået som er mulig med α7R IV sin 61-megapikselsensor plasserer kameraet på kvalitetsnivå med mellomformatkameraer, men med en mengde fordeler i tillegg, hovedsaklig når det gjelder lukkertid.
«Ikke misforstå meg, jeg brukte mellomformatkameraer i årevis, og de passet bra til for eksempel stillestående arbeid i studioet. Men med mellomformat oppstår det ofte en brøkdels sekund forsinkelse – en slags avstand til subjektet. Med α7R IV er ikke dette lenger tilfellet.»
«Det er så mye mer du kan gjøre med 35 mm-kameraer, med tanke på hastighet og hvor du kan bruke dem», fortsetter Kenton. «Så når du kombinerer den skyhøye oppløsningen med hastigheten til α7R IV, så er det virkelig et gjennombrudd for formatet. Med eldre 35 mm-kameraer med lavere oppløsning ville jeg alltid vite nøyaktig hva det endelige formatet skulle være, hvordan bildet skulle brukes, og hva utsnittet skulle være slik at jeg kunne gi kunden maksimal oppløsning. Men jeg trenger ikke å bekymre meg for det lenger, fordi α7R IV gir meg så mye fleksibilitet.»
Nå som Kenton tar mer og mer bilder av typen livsstil fordi klientene hans ønsker det, røper han at han ikke hadde klart det uten α7R IV. Kameraet lar ham jobbe på måter som andre mellomformatkameraer ikke kan måle seg med.
«Fotografering har også trender», forklarer han, «og i de siste fem-seks årene har livsstil virkelig kommet på banen – ikke bare i reklame men også i brylluper og portretter – så det blir masse bilder i omgivelser, med bevegelser og grunnere dybdeskarphet. Den kombinasjonen pleide å være veldig vanskelig, og mange bilder var ute av fokus, men α7R IV sin øye-AF i sanntid har forandret alt. Den låser seg virkelig på øyet og følger det så godt at jeg kan løpe rundt med den jeg tar bilder av. I noen tilfeller tok jeg 10 bilder i sekundet, i full oppløsning, og hun snudde hodet sitt uten at jeg gikk glipp av ett eneste bilde. Funksjonen forandrer hvordan du tar bilder, fullstendig.»
Til tross for at de tekniske aspektene ved α7R IV har imponert Kenton og klientene hans, er det håndteringen som ofte har mest å si for profesjonelle fotografer, og her skuffer kameraet heller ikke.
«α7R III har fått noen gode oppdateringer på håndteringsfronten», forklarer han. «For det første har vi grepet. Det ligner veldig på III, men når du plukker det opp føles det med én gang mye bedre. Jeg elsker også å ta bilder mens jeg holder kameraet vertikalt. Balansen jeg får da er genial, og selv når jeg setter på et svært, klumpete objektiv som Sony 70–200 mm f/2,8 GM er kameraet godt å holde i.»
I tillegg har det å kunne egendefinere menyer vært en stor fordel for Kenton sin måte å ta bilder på.
«Kameraet har så mange funksjoner», forklarer han, «at jeg stiller det bare inn til å bruke de innstillingene jeg trenger mest. Det lar meg jobbe på en mye mer intuitiv måte. Å kunne jobbe raskt er så viktig at du må være på et punkt der du ikke tenker over hva du gjør. Det er som å kjøre en bil. Når du øvelseskjører er du bevisst når du skifter til første, andre og tredje gir, men etter en stund slutter du å tenke over det – og slik skal det være med kamera også. Med α7R IV er det slik.»
«Fotografiene mine er min måte å kommunisere på. Jeg har lært veldig mye av å bruke kameraet mitt og snakke med menneskene jeg tar bilder av – mye mer enn av noen bok jeg har lest. Men så er jeg dyslektiker, da»