kvinne i periodekostyme på en eng med franske soldater i bakgrunnen

Publikumsyndlinger

Christophe Brachet

«Det å ta stillbilder for en film har mange begrensninger», sier settfotograf Christophe Brachet, «så for å få bildene jeg trenger må jeg liste meg rundt som en katt. Jeg kan ikke være i kontakt med settets arbeid eller menneskene der foran eller bak kameraet. Jeg må være skjult, usynlig, slik at jeg kan fange de mest mulig genuine bildene. Diskresjon er mottoet for min profesjon!»
Christophe Brachet Sony Alpha 9 kvinne i periodekostyme som står i en eng med valmuer

© Christophe Brachet | Sony α9 + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 50

Det var vanskeligere i gamle dager, sier Christophe, før Sony Alpha-utstyret gjorde at han kunne fotografere på en annen måte under filmtagning.

«I min jobb var den virkelige revolusjonen den lydløse lukkermodusen på speilløse kameraer som Sony α9, α7R III og α7 III, som jeg bruker nå». Han minnes hvordan det var tidligere: «De fleste settfotografier ble tatt ved hjelp av «styrbare ballonger», egentlig modifiserte undervannskabinett, som gjorde at vi kunne lydisolere lukkeren. Når vi tar bilder under tagning må vi nemlig være helt stille, ellers vil lyden bli fanget opp».

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII gruppe med franske skuespillere i periodekostyme som poserer for kameraet

© Christophe Brachet | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1000

Med 10 år på baken som settfotograf viser Christophes på noen av sine seneste bilder hvordan han håndterer periodedrama og komedier. For eksempel ‘Le retour du Héros’, et prosjekt som bød på nye utfordringer – og nye muligheter – for ham og kameraet.

«Jeg ble involvert i dette prosjektet gjennom regissør Laurent Tirard, og det var første gang jeg hadde jobbet med skuespiller Mélanie Laurent. De to og resten av teamet gjorde det til en skikkelig fornøyelse. I tillegg gir kostymene og lokasjonene for periodedrama skikkelig frodige og interessante motiv for en fotograf».

Christophe Brachet Sony Alpha 9 jean dujardin og melanie laurent som ler i pausen mellom filmtagninger

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/500s @ f/2.8, ISO 100

«Le retour du Héros var spesielt utfordrende fordi det er en farseaktig komedie, så skuespillerne ler aldri på skjermen. Men jeg trenger selvsagt bilder av når skuespillerne ler for å reklamere for filmen – slik at folk forstår med én gang at det er en komedie. For å få til det, måtte jeg være veldig påpasselig bak kulissene og på settet for å fange slike øyeblikk». Den superraske fokuseringen og bildehastigheten på α9-kameraet hjalp ham med å fange disse samt andre herlige situasjoner.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 jean dujardin galopperende på hesteryggen kledd i periodekostyme

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/6400s @ f/2.2, ISO 50

Andre avgjørende øyeblikk oppsto da han tok bilder av en skuespiller som falt i vannet og et annet av en galopperende soldat til hest. «For disse to bildene brukte jeg α9-kameraets burst-modus ved 20 rammer per sekund». Dette gjorde at han kunne velge det perfekte bildet – det mest fengslende øyeblikket.

«Når du fotograferer på den måten, er det ingen fare for at du mister motivet fordi fokuset til α9-kameraet er så ekstremt presist og motivsporing er superpålitelig. Til sammen gjør rammehastigheten og fokuseringen at jeg bare kan fokusere på motivet».

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII fransk skuespiller kledd i filler som holder en sekk står ved siden av en diligence

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/3200s @ f/1.8, ISO 100

I tillegg til «livebildene» en settfotograf trenger, kommer promobildene og stillbildene bak kulissene. Til disse bruker Christophe sitt α7R II-kamera.

«Bildene mine brukes til å promotere filmen samt til plakater, så selv om dette bildet av skuespiller Jean Dujardin ble tatt midt under filmingen, ønsket jeg å fange realismen som rekvisitøren hadde skapt».

Christophe blir ofte tilkalt for å ta poseringsbilder, som viser skuespillerne og settene i sine storslåtte detaljer. Til dette er han avhengig av den høye oppløsningen på α7R IIs sensor: «Mange kunstnere jobber med filmproduksjonen. Jeg ønsker å vise frem alt det flotte arbeidet i alle bildene», sier han.

Christophe Brachet Sony Alpha 7RII jean dujardin og melanie laurent som ler idet klapperen forbereder en tagning

© Christophe Brachet | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/1600s @ f/1.8, ISO 100

Blandingen av omgivelser og situasjoner betyr at Christophe, kameraene og objektivene hans må reagere på alle typer situasjoner med samme presisjon. Det kan for eksempel være krevende å jobbe med lyssettingen på settet. «Lyset styres utelukkende av ledende kameramann, så jeg må jobbe ved siden av ham og fange stemningen han skaper i mine egne fotografier». Heldigvis for Christophe er det ikke noe problem med scener under dårlige lysforhold fordi Sony-sensorene har enestående sensitivitet og støykontroll selv ved svært høye ISO-er.

Christophe Brachet Sony Alpha 9 jean dujardin og melanie laurent kledd i formelt kostyme foran noen stearinlys

© Christophe Brachet | Sony α9 + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/1.8, ISO 1250

For å utnytte tilgjengelig lys best mulig, bruker han hovedsakelig raske objektiver med fast brennvidde og zoomobjektiver i Sonys G Master-serie og over, inkludert 24 mm f/1,4 GM, Zeiss Batis 85 mm f/1,8, Sony Zeiss 55 mm f/1,8 og 24–70 mm f/2,8 GM.

Det er flere flotte objektiver i horisonten for fotografer som Christophe: «Jeg gleder meg til å begynne å bruke det nye 135 mm f/1,8 GM», smiler han og legger til: «Jeg liker egentlig best faste objektiver siden jeg liker å søke rundt i omgivelsene og bevege meg mellom bildene – igjen er det Sony-kameraene som redder meg».

Christophe Brachet

Christophe Brachet | France

«Det jeg liker ved α7S er at det er lite og diskré, slik at jeg kan fange opp naturlige øyeblikk»

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement