Kun et lite antall profesjonelle fotografer har vært heldige nok til å motta det nye Sony α9 II før lanseringen.
To av disse er Aleksandra Szmigiel og Diego Souto, som begge er sportsfotografer basert i henholdsvis Warszawa og Madrid. Selv om de bare har brukt kameraet i noen få uker, har Sony α9 II allerede utgjort en stor forskjell i arbeidet deres. Konkurransen er høy i sportsfotografering, så det å kunne tilby bilder først kan bety forskjellen på å selge dem eller ikke, og de nye funksjonene til α9 II gjør at Aleksandra og Diego har en stor fordel fremfor andre fotografer som bruker speilreflekskameraer.
«Sony α9 II er et stort steg for Sony og sportsfotografer», sier Aleksandra, «Det er perfekt for oss som må kunne sende bilder raskt til redaktøren, og det er det komplette verktøyet for profesjonelle fotografer.» Aleksandra er en tidligere mellomdistanseløper som nå har oppdaget en interesse for fotografering av atleter, spesielt i de europeiske Diamond League-friidrettsstevnene. For henne er Sony α9 allerede et revolusjonerende kamera.
«En av grunnene til at jeg elsker dette nye utstyret er hvor lite det veier», forklarer hun. «Jeg kan bruke 400 mm-objektivet uten stativ, som gjør det mye lettere for meg å jobbe.»
I mellomtiden kan man som regel finne Diego Souto på sidelinjen til en fotballbane. «Spillerne beveger seg uforutsigbart, og det gjør α9 II til det beste valget. Takket være autofokusen gjør det ikke noe om spilleren plutselig endrer retning; autofokusen følger med, og med 20 fps lukkertid vet jeg at jeg har 20 bilder som alle er i fokus. Det handler om valget; jeg kan velge ut nøyaktig hvilket øyeblikk jeg vil ha fra de bildene. Andre fotografer bruker speilreflekskameraer og har derfor kanskje noen bilder som ikke er i fokus. Disse er ubrukelige, men det kan hende det var akkurat de bildene de ville bruke.»
Diego setter ikke bare pris på det å kunne velge – han setter også pris på hvor mye enklere det er å bruke kameraet til å ta de bildene han trenger. «Da jeg brukte et speilreflekskamera pleide jeg å bekymre meg for om alle bildene kom til å være skarpe, men nå er jeg sikker på resultatene. Jeg kan konsentrere meg om andre ting, som komposisjon, bakgrunn, hva spilleren gjør – men jeg trenger aldri å bekymre meg for om bildene er i fokus. Det lar meg være mer kreativ, og det er uvurderlig.»
Med samme 24-millioners pikselsensor og 20 fps skuddtakt, kan det virke som om α9 II er veldig lik α9, men selv om forskjellene virker små, betyr de mye for sportsfotografer. Den nye mekaniske lukkeren er dobbelt så rask, noe som tillater bilder ved 10 fps. Begge SD-kortholderne er nå UHS-II og prosessoren er raskere, som gjør hele kameraet mer kraftfullt. Brukere vil også elske forandringene på kameraets ytre, inkludert bedre værforsegling og støvdeksel.
Diego har allerede lagt merke til forandringene i kameraets nye ergonomi. «Knappene på α9 II er dypere og litt mer svampaktige», forklarer han. «Dette gjør kameraet enda enklere å håndtere, spesielt når du bruker hansker. Selv om kameraet veier omtrent det samme, føles det mye lettere på grunn av bedre balanse og grep.»
Det som kanskje er den viktigste nye funksjonen til α9 II, som både Aleksandra og Diego har gjort nytte av, er den nye bildeoverføringen. Med innebygd 1000BASE-T Ethernet-tilkobling og 2,4 og 5 Ghz innebygd Wi-Fi, kan kameraet overføre bilder via FTP raskere enn noensinne, og nå kan det legge til stemmestyrte etiketter på bilder.
«Nå kan jeg tilpasse en knapp på kameraet mitt til å sende bilder rett til nyhetsredaksjonen min via FTP», sier Aleksandra. «Det er så nyttig! Som fotograf som jobber for et byrå må jeg kunne sende bilder til publisering så raskt som mulig, så overføringsfunksjonen har mye å si for folk som meg.»
De nye funksjonene har hatt mye å si for Diegos arbeid. «Da jeg så at Sony hadde implementert stemmestyrte etiketter, visste jeg at kameraet ville bli en vinner. Dette, kombinert med 5 Ghz WiFi-tilkobling og 1000BASE-T Ethernet-porten, pluss det faktum at jeg ikke trenger flere eksterne enheter, er alt jeg trenger! Det å kunne sende ut bildene mine før noen andre er en enorm fordel i dette yrket. Når du slår dette sammen med autofokushastigheten, skuddtakten, den elektroniske lukkeren og overføringsmulighetene, er det rett og slett det beste kameraet for sportsfotografer. Jeg skal definitivt ta det med til OL i Tokyo neste sommer.»
«Jeg er ikke så glad i å snakke. Jeg foretrekker å fortelle historier med bildene mine»