Som ekstremfotograf med noen av verdens barskeste og mest fjerntliggende områder som arbeidssted, må du være klar for alt. Og det er Marek Arcimowicz, det samme er kamerautstyret.
Han bruker primært lette Alpha-kameraer med utskiftbare objektiver, som α7R III og α6500, men han pleier også å ta med seg noe enda mindre: RX100 V-kameraet med sin kraftige 1,0”-sensor og det allsidige zoomobjektivet. Det er et kamera som tar veldig liten plass, men det gir bilder som absolutt ikke er i lettvektsklassen.
«Det er morsomt når folk ser at du bruker et lite kamera som RX100 og kanskje ikke skjønner hva du driver med. Fordi det er så lite, innser de ikke at det er et fantastisk fotoverktøy. Det er ikke så imponerende å se på, men kvalitetsmessig kan det være enda bedre enn større kameraer – det har det i seg. Uansett hvor jeg er kan jeg ha det med meg, og størrelsen betyr at jeg kan ta bilder der andre ikke kan».
Han minnes bryllupet til en venn i India, barnebarnet til maharajaen av Jaisalmer. «Det var en unik opplevelse», husker Marek, «og veldig spesielt å være vitne til aristokratiet i India. Det var så fantastisk, ikke selve velstanden, men fargene og teksturene og menneskene! Det var paradiset for en fotograf. Jeg brukte RX100 der, og siden det er lite, kunne jeg ta bilder uten å gjøre meg bemerket. Jeg var der bare som venn, så jeg hadde ikke lyst til å lage noe oppstyr. De lot meg komme nærmere enn noen annen. Det var en helt spesielt opplevelse i mitt liv, fotografisk også».
Det er ikke bare størrelsen som gjør RX100 V til et smidig verktøy, sier Marek, men også egenskaper som lydløs lukker. «Med den lydløse elektroniske lukkeren kan du jobbe uten å forstyrre motivet i det hele tatt, akkurat som om du var usynlig. Noen tilskuere tror du er en amatør sammenlignet med de store kameraene og objektivene de bruker. Men hvis jeg kan komme nærmere og få mer genuine bilder, er det det som gjør bildene profesjonelle».
Fra de komfortable omgivelsene i et overdådig bryllup til påkjenningene ved ryggsekkreising og fotografering på farten, håndterer RX100 V det, sier Marek og humrer: «det er for lite til å brukes som hammer, men jeg vet at jeg kan ha med meg RX i mange år. For å holde tritt med meg, bo i fjellene og skogene, må det være solid, og det er det. Det består mest av metall, og selv om du må være forsiktig med det inntrekkbare objektivet, har det vært med meg utallige ganger i ørkenen, i snøen og isen i Alpene og Sibir, i Himalaya i Bhutan og i fuktigheten på Borneo – selv i et etui under vann».
RX100 V er også en allsidig versting, fra objektivet, fokuseringen og 24 fps bildehastighet til den lave vekten og høye ISO-ytelsen. «Zoomobjektivet har veldig god kvalitet», sier Marek, «det kunne vært litt bredere, men det er ikke enkelt på et så lite kamera, og det du får er fantastisk. 28–100 mm-ekvivalenten er langt på vei optimal for det jeg gjør, siden det dekker alt en dokumentarfotograf trenger».
Objektivets raske blenderåpning sammen med sensorens gode ytelse ved høyere ISO gjør det til et godt kamera under dårlige lysforhold også. «Jeg har vært avhengig av det mange ganger», sier Marek, «for eksempel et bilde tatt av veiviseren min i Kashmir i fjor. Det ble tatt I et telt, med bare lyset fra ett eller to stearinlys. Som en som pleide å ta lysbildefilm ved 50 eller 400 ASA, er muligheten for å ta bilder ved 640, 1000 eller endog ISO-er som 3200 og over, virkelig fabelaktig. Mulighetene er stratosfæriske».
Marek har også stor nytte av videoegenskapene til RX100 V, som omfatter 4 K 30 p-filmer og noen fabelaktige 960 fps saktefilmeffekter. «Video er absolutt en av RX100s sterkeste sider», sier han: «Kvaliteten er fabelaktig. Så mens du kan bruke det til vanlig familie- og dokumentarbilder, har det proff kvalitet også. Jeg har reist i flere år med sjefsredaktør for National Geographic i Polen, og vi lagde en rekke filmer sammen. En gang vi filmet på Borneo, hadde crewet store tv-produksjonskameraer med spesielt undervannsutstyr, men de fungerte ikke! Så 99 % av den filmen ble tatt opp på RX. De fortalte meg at de ikke hadde forventet den kvaliteten, men det fikk de!»
Med RX100 har du kvalitet og allsidighet lett tilgjengelig, sier Marek, og forklarer: «Når jeg lager 2 x 3 ft utstillingstrykk fra det, er det utrolig vanskelig for noen å se at det er tatt med et kompaktkamera. Og alt dette med et kamera som er så lett at det føles som en del av kroppen».
«En god reisende har ingen faste planer, og er ikke så ivrig etter å ankomme» - 老子 Lǎozi (Lao Tzu, 6. til 5. århundre f.Kr.)