Diskutere kameraer med Bob Martin

Sonys internasjonale sportsfotograf

Med over 30 års erfaring innen sportsfotografering på toppnivå, trenger ikke Bob Martin noen presentasjon som en av de ledende ekspertene på feltet. For to år siden, fascinert av ideen med fullstendig stillegående fotografering, testet Bob et α7R II-kamera for første gang og har ikke sett seg tilbake etter det.

Nylig klarte vi å få tak i Bob mellom oppdragene og spurte ham om hvilke Sony-kameraer og -objektiver han liker best.

bob martin sony alpha 9 portrett av mo farah fra siden foran et grønt løvverk i bakgrunnen

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/500 s ved f/5,6, ISO 800

Har jeg rett når jeg sier at du er en stor tilhenger av teknologi, men bare hvis den er nyttig i jobben? 

Jeg bruker alle duppeditter jeg kan hvis det gjør fotograferingen bedre – og hvorfor ikke? Jeg omfavnet digital teknologi da den begynte å bli bra og det samme med autofokus. For meg er speilløs teknologi det neste store steget på grunn av fordelene den tilbyr.

Da jeg først begynte å vurdere Sony, fikk jeg straks lyst på kameraet fordi det var lydløst, men jeg Iikte ikke den elektroniske søkeren. Jeg sa til meg selv; finn deg i det. Fordelene veide opp for ulempene. Nå mener jeg det er det beste salgsargumentet til kameraene, og det er en funksjon jeg ikke kan unnvære. Hvis jeg tar portrettbilder under vanskelige lysforhold, kan jeg forhåndsvise og justere svært raskt. Og med den lydløse lukkeren vet ikke motivet når jeg tar bildene! Jeg kan berolige personen ved å småsnakke mens jeg finjusterer innstillingene.

bob martin sony alpha 9 turner som bøyer seg helt over mens hun snurrer på båndet

© Bob Martin | Sony α9 + FE 400 mm f/2,8 GM OSS | 1/2000 s ved f/3,5, ISO 3200

Den stillegående lukkeren er en stor bonus. Folk har blitt så vant til å høre klikkingen og begynner straks å posere eller sette opp et uttrykk. Men når man fotograferer uten lyd, er fordelen på fotografens side igjen. Du sier fra når de ser bra ut og varsler ikke med klikking.

Jeg kan stå ved siden av Tiger Woods ved det 18. hullet når han slår det avgjørende slaget for Masters-seieren uten å forstyrre. Han vet ikke at jeg fotograferer med 20 fps.

Som jeg har sagt før; jeg tror kamerateknologien har gjort sportsfotograferingen bedre siden vi fotografer ikke trenger å bekymre oss for teknikken og fange øyeblikket lenger. Det var kanskje en tid da sportsfotografer ble ansett som annenrangsfotografer av nyhets- og kunstfotografer fordi alt vi gjorde var å ‘fange øyeblikket’, men nå – med det avanserte utstyret vi har, er vi mer frie til å konsentrere oss om den kunstneriske siden av komposisjon og belysning.

bob martin sony alpha 9 nedslått skikjører krøker seg sammen ved mållinjen etter å ha tapt

© Bob Martin | Sony α9 + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/4000 s ved f/5,6, ISO 2000

Syntes du overgangen fra digitalt speilreflekskamera til speilløst kamera var enkel?

Ikke lett, nei. Det tok meg noen måneders kontinuerlig bruk av Sony før det føltes behagelig. Jeg hadde brukt det samme merket av digitale speilreflekskameraer i mange år og kunne håndtere dem i blinde. Jeg brukte Sony sammen med de digitale speilreflekskameraene mine og fikk stadig mer selvtillit til å konvertere. Jeg syntes at muligheten for å tilpasse funksjonene på Sony var særlig nyttig og den gjorde at jeg kunne ha de fleste hyppig brukte egenskapene lett tilgjengelig.

I tillegg til kamerateknologien, som du åpenbart er veldig fornøyd med; kan vi snakke om objektiver

For å være ærlig – da jeg vurderte Sony i begynnelsen, var jeg bare interessert i den lydløse egenskapen, og jeg mente jeg fint kunne bruke objektivene til det digitale speilreflekskameraet mitt via en adapter. Men det ble klumpete, og AF-ytelsen ble ikke helt topp, så jeg begynte snart å teste ut G Masters.

Kanskje det er fordi man ikke trenger å utvikle objektiver for ett bestemt system, eller fordi de har den seneste optiske teknologien, men G Master-objektivene er helt enestående – særlig 70–200 mm f/2,8 – som etter min mening feier konkurrentene av banen. Det at Sony-objektivene er utviklet fra grunnen av som ‘digitale’ objektiver tror jeg er en stor fordel; de er moderne objektiver beregnet på moderne kameraer.

Jeg har også oppdaget at Sony-objektivene enkelt håndterer høyoppløselige sensorer, og for meg er det én ting mindre å bekymre seg for. Selv noen av de ‘mer enkle’ objektivene – for eksempel 12–24 mm f/4 G; Hvorfor det ikke er merket som et G Master-objektiv, skjønner jeg ikke. Det er nemlig et utrolig skarpt objektiv! Det samme gjelder 24–105 mm f/4 G – det er enda et fantastisk glass.

bob martin sony alpha 9 olympisk bobsledeteam i full fart under ol i pyeongchang

© Bob Martin | Sony α9 + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/80 s ved f/11, ISO 50

Det høres ut som du har ganske mange objektiver! Har du noen favoritt?

Som jeg nevnte tidligere, liker jeg 70–200 mm f/2,8 G Master og jeg bruker det til de fleste jobbene. Nylig var jeg så heldig å komme over et 400 mm f/2,8 G Master, som må være hovedobjektivet for enhver seriøs sportsfotograf. I tillegg til den enestående optiske ytelsen, er vektfordelen enorm, særlig for en som meg som er nokså mobil når jeg fotograferer. Og en ting som slo meg, var hvor godt det fungerer ved bruk av telekonverter – både fokuseringshastigheten og skarpheten er perfekt. Det er også tungt i fronten, noe som er en stor fordel når jeg slenger det i rammen for et raskt bilde.

Før jeg fikk 400 mm, hadde jeg med meg et 100–400 mm G Master, og jeg må innrømme at jeg ikke forventet meg all verden fra det. Tidligere erfaringer gjorde at jeg unngikk zoomer og jeg foretrakk alltid å bruke faste objektiver når jeg kunne. Men jeg bestemte meg for å prøve da jeg var i Etiopia for å fotografere Mo Farah. Han gjorde noen TV-intervjuer og jeg holdt meg i bakgrunnen mens jeg forsøkte å ta noen fine portrettbilder. Jeg fikk bakoversveis av hvor skarpt det faktisk er, og nå er det med meg overalt.

Produkter inkludert i denne artikkelen

ILCE-9

α9 med stablet fullformats CMOS-sensor

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100–400 mm super-telefotozoomobjektiv i G Master-serien

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Bob Martin
Alpha Universe

Bob Martin

Storbritannia

Sony α9 - stillegående, Eye AF og live-søker er avgjørende for meg!

Vis profil

Relaterte artikler


x