Alpha Universe Story Detail
Alpha Universe Story Detail
Det nyeste G Master-objektivet: 12–24 mm f/2,8 GM 

Albert Dros og Michael Schaake 

Sony fortsetter å utvide samlingen G Master-objektiver, og introduserer nå FE 12–24 mm f/2,8 G Master – verdens bredeste vidvinkel-zoomobjektiv med f/2,8 blenderåpning*.

 

sony fe 12–24 mm F28 G Master Zoom

Det helt nye designet har tre XA- (ekstremt asfæriske) elementer for enestående oppløsning, sammen med to super-ED- og tre ED-glasselementer for å gi høy oppløsning fra kant til kant og vakker bokeh. Fire XD- (ekstremt dynamiske) lineære motorer leverer raskere og mer nøyaktig fokusering enn vanlige objektiver for både fotografering og filming.

De anerkjente landskapsfotografene og Sony Imaging-ambassadørene Michael Schaake og Albert Dros har prøvd objektivet før det slippes, og deler nå observasjonene sine med oss.

Albert Dros

«Forholdene var perfekte i Nederland, og lot meg prøve objektivet i mange ulike forhold og scenarioer. Jeg tok med mitt pålitelige Alpha 7R IV, og dro ut for å utforske.»

«Jeg startet i et pittoresk området i Amsterdam – som var helt tomt og stengt på grunn av covid – og dette er et godt eksempel på 12 mm-en i sitt ess. Skarpheten til objektivet, spesielt i kantene, er utrolig.»

sony fe 12–24 mm F28 G Master Zoom

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 4 s ved f/8,0, ISO 200

«Jeg dro til det vakre rådhuset i Nieuwegein. Det er en veldig moderne bygning, både på innsiden og utsiden, og jeg tenkte det ville være den perfekte modellen for vidvinkelbilder. En av funksjonene jeg synes er nyttig i slike situasjoner er skjermen som kan vippes ut på Alpha 7R IV. Noen ganger går jeg rundt og ser på skjermen mens jeg peker og snur kameraet til jeg ser en komposisjon jeg liker.»

albert dros sony alpha 7RM4 utsiden av rådhuset i nieuwegein

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/10.0, ISO 100

albert dros sony alpha 7RM4 innsiden av rådhuset i nieuwegein

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/11.0, ISO 100

«Det var meldt storm, og jeg dro ut på landet i håp om å ta bilde av den dramatiske himmelen. I dette vindmøllebildet tok jeg et raskt (håndholdt) panorama. De kommende stormskyene er et nøyaktig speilbilde av den lille bekken i forgrunnen. Det jeg virkelig liker med dette bildet, er at det nesten ser ut som et fisheye-perspektiv på grunn av panoramaet.»

albert dros sony alpha 7RM4 panorama av en vindmølle i nederland med en dramatisk stormfylt himmel i bakgrunnen

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/50s @ f/5.6, ISO 320

«Etter at stormen passerte, fikk jeg tatt dette bildet av en valmuemark akkurat idet solen gikk ned.» 

albert dros sony alpha 7RM4 en valmuemark i nederland etter en regnstorm

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/11.0, ISO 200

«Vi hadde også noen nydelige morgener hvor jeg kom meg opp klokken 3 om morgenen og dro ut i skogen – ett av favorittområdene mine å ta bilder i. Jeg bruker som regel et mye lengre objektiv i disse situasjonene, men jeg var ivrig etter å prøve 12–24 mm-en, og når jeg tvang meg selv til å bruke det, fikk jeg definitivt interessante resultater.»

albert dros sony alpha 7RM4 solgløtt mellom trærne i en skog i nederland

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 0,6 s ved f/11,0, ISO 100

Av og til bruker jeg en teknikk kalt «focus stacking» (fokusstabling), hvor jeg er ekstremt nær motivet og bruker flere bilder med ulike fokuspunkter for å få hele bildet i fokus, fra fremst til bakerst. Dette bildet er en kombinasjon av tre bilder tatt ved f/22, og jeg var i stand til å oppnå sylskarp skarphet gjennom hele bildet. 

albert dros sony alpha 7RM4 et nedfalt tre dekket av mose i en skog i nederland

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/22, ISO 100

«Sist, men ikke minst, fikk jeg tatt noen bilder av stjerner. Nå for tiden er det nesten umulig å ta bilder av Melkeveien i Nederland på grunn av lysforurensing overalt, men det finnes noen steder hvor lysforurensingen er relativt lav sammenlignet med resten av landet.»

«Den største utfordringen var at jeg hadde valgt den lengste dagen i året, som ikke engang blir ordentlig mørk!»

albert dros sony alpha 7RM4 melkeveien synlig på himmelen over amsterdam med et dødt tre i forgrunnen

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 20s @ f/2.8, ISO 3200

«Dette bildet tok jeg med største blenderåpning ved f/2,8, og jeg ble spesielt imponert over skarpheten til stjernene. Én ting som er verdt å nevne, er at den rødoransje gløden på horisonten ikke er solen, men lysforurensing fra byen.»

«Oppsummert, er dette førsteinntrykkene mine:»

•  Jeg er en stor tilhenger av 12–24 mm f/4 G, men å ha det ekstra stoppet utgjør stor forskjell, spesielt i bilder av stjerner.
•  Lav forvrengning, til og med ved 12 mm. Jeg brukte ikke korrigeringsprofiler på bildene, siden de ikke er tilgjengelige ennå!
•  Lav vekt og liten størrelse i forhold til fokallengde og blenderåpning.
•  Skaper flotte solstjerne-effekter.

 

albert dros sony alpha 7RM3 sony FE 1224 GM ved siden av sony FE 1224 G til sammenligning

Som du kan se, er f/2,8-versjonen ikke særlig mye større enn f/4-versjonen

Michael Schaake

«Jeg fikk muligheten til å prøve det nye 12–24 mm f/2,8 G Master-objektivet i noen dager, og jeg ble umiddelbart bevisst på det gjennomført solide håndverket. Det er definitivt ikke et lett objektiv med en vekt på 847 gram, men det er godt balansert i hånden med Alpha 7R IV, og det forventet jeg ikke med et stort, buet frontelement.»

«Det store frontelementet gjør det vanskelig å bruke filtre (men man kan bruke bakfiltre av gelatintypen), men når det er sagt, så jeg ingen tegn på gjenskinn eller dobbeltkontur, som sier hvor godt det nye belegget Sony har utviklet spesifikt for dette objektivet er.»

  

«Dette bildet viser en veldig kontrastfylt scene, tatt direkte mot solen. En liten solstjerne kan sees i vannet, og det viser ikke noe gjenskinn.»

michael schaake sony alpha 7RM4 vidvinkelutsikt av en innsjø mens solen gløtter dramatisk gjennom stormskyer

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/8.0, ISO 100

«Jeg tok bilder med ulike blenderåpninger, fra f/2,8 hele veien ned til f/22, og opplevde bare en liten reduksjon i skarphet etter f/18, som er å forvente. Med største blenderåpning ved f/2,8 var det nåleskarpt, og jeg ville ikke nølt med å ta bilder på denne måten i dårlige lysforhold.»

michael schaake sony alpha 7RM4 svart/hvitt-bilde av ensomt tre mot klar himmel med skydotter

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

«I dette bildet ville jeg bruke lang eksponering for å gjøre vannet mykere, og siden jeg ikke kunne bruke et ND-filter, måtte jeg knipse ved f/22 (som jeg vanligvis unngår), men skarpheten var fremdeles god.»

michael schaake sony alpha 7RM4 en rasktflytende elv knipset i sakte film idet den treffer steinene

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 1 s ved f/22, ISO 50

«Primærobjektivet mitt til landskapsfotografering er FE 16–35 mm f/4 ZA OSS, som jeg er veldig fornøyd med, men med den utvidede vidvinkel-fokallengden fikk jeg et nytt perspektiv som jeg likte veldig godt.»

 

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 1 s ved f/22, ISO 50

michael schaake sony alpha 7RM4 en plankesti går tvers over en mark med dramatisk himmel over

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

«Jeg er generelt ekstremt imponert over objektivet, og rekkevidden til fokallengden inspirerte meg definitivt til å være kreativ i scenene jeg tok bilde av.»

*Sammenlignet med utskiftbare, konstante f/2,8-zoomobjektiver for digitalkameraer med fullformat. Gyldig per juli 2020. 

Medfølgende produkter
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

SEL1224GM
FE 12-24mm F2.8 GM

SEL1224GM

Relaterte artikler


x