Alpha Universe Story Detail

Nattens lys i Singapore

Guillaume Ruchon

Noen av oss foretrekker en sightseeing-buss med lydguide for å utforske en ny by, men Guillaume Ruchon trenger bare et kamera, en tripod, og to føtter.

Under den siste turen hans til Singapore, forteller han at det første han gjorde da han ankom var å vandre rundt i gatene med kameraet og tripoden klar. «Jeg bestemte meg for å ta med alt utstyret og tripoden da jeg gikk rundt i gatene om natta slik at jeg kunne oppleve byen ordentlig».

guillaume ruchon sony alpha 7RIII singapore horisontlinje om natta viser 3 høye skyskrapere

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 8 s ved f/10, ISO 250

Guillaume ble spesielt tiltrukket av ett område, havna, med dets moderne fasader og skinnende lys – det var det perfekte stedet å sette ned tripoden og ta bilder.

«På andre reiser ville jeg vanligvis lest blogger eller brukt Instagram for å finne de beste stedene å fotografere, men på denne turen gikk jeg bare rundt i gatene og observerte,» fortalte han.

«Det tok ikke lang tid før jeg oppdaget at arkitekturen i Singapore er fantastisk!» Han la til, «Jeg holdt meg mest i havneområdet fordi jeg ville fange byens horisontlinje, områdene Marina Bay Sands og Supertree Grove, og selvsagt leke med speilbildene i vannet».

guillaume uchon sony alpha 7RIII en mann går over en bro i singapore om natta med skyskrapere langs horisonten

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 10 s ved f/11, ISO 100

Det klassiske tipset for å få fine motiver har pleid å være å reise til riktig destinasjon, men når det gjelder å ta skikkelig flotte bilder, så handler det til syvende og sist om å fanget lyset.

«Lyset er absolutt viktigst, og en tripod er essensiell for å holde kameraet stille slik at du kan ta bilder med lang eksponering,» forklarer han, «dessuten må du også bestemme hvordan du vil håndtere hvitbalansen, fordi ulike lyskilder produserer ulike farger på lyset.»

guillaume ruchon sony alpha 7RIII en mann står under svære opplyste trær om natta i singapore

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 10 s ved f/7,1, ISO 160

For Guillaume er fargene i et bilde en annen måte å uttrykke seg på, «når jeg skal fortelle en historie med ett eneste bilde, kan jeg forandre følelsen i bildet ved å veksle mellom varme og kalde farger, som jeg bruker når jeg justerer hvitbalansen».

guillaume ruchon sony alpha 7RIII en mann badet i rødt lys sitter på trinnene til et svømmebassen om natta i singapore

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 10 s ved f/8,0, ISO 100

Med på reisen til Singapore tok Guillaume med seg sin pålitelige Sony α7R III med FE 16–35 mm f/2,8 og 24–105 mm f/4 G OSS-objektiv.

Guillaume forteller, «FE 16–35 f/2,8 GM-objektivet er det jeg bruker mest til å ta bilder av arkitektur og landskap. Det er ikke for vidt og har veldig lav forvrengning. Når jeg zoomer inn til 35 mm kan jeg fremdeles ta bilde ved f/2,8 og oppnå førsteklasses resultater i både skarphet og definisjon».

guillaume ruchon sony alpha 7RIII bilde bakfra med lang eksponering av en mann som sitter på en bro i singapore om natta

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 10 s ved f/11, ISO 100

Guillaume er enig med andre fotografer i at hovedgrunnen for å bruke Sony α7R III er den utrolige 42,2 megapiksel-oppløsningen. «Jeg hadde ikke klart meg uten den,» sier Guillame og legger til, «detaljene er utrolige og lar meg både redigere og ta utsnitt uten problemer».

Med så mange detaljer kan det være fristende å stille høylyset og skyggene til -100 og +100 for å vise så mye som mulig, men Guillaume anbefaler til de som nylig har begynt å bruke tonekurver i etterredigeringen å justere lysstyrken og kontrasten. «Det er mye mer kreativt enn å bare justere høylyset og skyggene, selv om det er vanskeligere å lære hvordan man skal bruke det riktig».

guillaume ruchon sony alpha 7RIII singapore horisontlinje om natta som viser havna

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 4 s ved f/5,6, ISO 320

Den høye oppløsningen og dynamiske rekkevidden er ikke de eneste egenskapene med α7R III som hjelper når man skal ta bilde av bylandskap om natta. «En ting som har hjulpet meg mye når jeg tar bilder i Singapore om natta er 12,4x-forstørrelsen.» For Guillaume hjelper det ham å fokusere i lite lys gjennom den elektroniske søkeren. «Bruk av forstørring kombinert med focus peaking lar meg være sikker på at bildene mine er skarpe og i fokus».

guillaume ruchon sony alpha 7RIII lang eksponering singapore horisont om natta med bygninger reflektert i havna

© Guillaume Ruchon | Sony α7R III + FE 16–35 mm f/2,8 GM | 15 s ved f/10, ISO 200

Hver nye by er en ny mulighet for Guillaume til å utforske og ta bilder om natta, men er han ikke redd for å gå lei? «Haha, aldri!» sier han, «været og årstidene endrer seg, og det gjør ofte lyset også. Selvsagt forandrer bildene mine seg også, fordi jeg blir bedre og endrer stil. Det er alltid noe nytt å oppdage!»

Medfølgende produkter

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm fullformatkamera med autofokus

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL24105G

FE 24-105 mm F4 G OSS-objektiv

SEL24105G

Relaterte artikler

Guillaume Ruchon
Alpha Universe

Guillaume Ruchon

Frankrike

«Den eneste måten å gjøre en god jobb på, er å elske det du driver med. Hvis du ikke har funnet det ennå, fortsett å lete. Ikke gi opp». Steve Jobs

Vis profil