«Hvorfor begynte jeg med å ta bilder av biler?», ler Frederic Schlosser da jeg spør. «For å være ærlig begynte jeg fordi jeg tenkte at hvis jeg tok bilder av for eksempel en Lamborghini, så kunne jeg få sitte i den et øyeblikk. Og så fortsatte det bare derfra.»
Selv om han også tar mer tradisjonelle bilbilder, har Frederic blitt kjent for stilen der det, som han selv sier det «handler om stemningen. Jeg gjør mange kommersielle jobber, og kundene ønsker helt klart å se produktet sitt, men det som virkelig inspirerer meg – og det dagens kunder også ønsker – er atmosfære. I et perfekt bilbilde er ikke bilen i sentrum av bildet, men en del av scenen. Med det kan du vise en livsstil som du ønsker å være en del av. Biler er laget for å kjøres og oppleves. Hvis de bare står der, er det langt fra så spennende.»
Å fange en stemning krever at du jobber raskt og drar nytte av lyset og været, noe som betyr at Frederic stoler på de små, lette, sterke og kraftige funksjonene til Sony Alpha-kameraene sine, og han bruker en kombinasjon av Alpha 7R, 7R II og 7R III. «Til mye av det kommersielle arbeidet pleide jeg å bruke et stort mellomformatkamera, men å bytte til Alpha-settet har hjulpet meg til å jobbe på denne mer reaktive og uttrykksfulle måten», forklarer han.
«Hvis du har et langsomt kamera», fortsetter Frederic, «kan du bruke mye tid på å stille inn, og dermed så er øyeblikket borte. Det gjør det ikke mulig å ta impulsive bilder. Jeg kom nettopp hjem fra en jobb i Barcelona, og på et av stedene hadde vi kanskje to timer med det fantastiske lyset, og vi måtte rekke ti ulike bilder. Men Alpha-kameraene har alle funksjonene for å ta flotte bilder raskt. De er klare til å knipse umiddelbart og AF-en er perfekt. Den dynamisk rekkevidden lar meg trekke detaljer ut av bilder som jeg ikke hadde kunnet før, og oppløsningen gir meg valgmuligheter fra nær beskjæring til enorme forstørrelser. Alle disse funksjonene betyr at jeg får mange «tilfeldige» øyeblikk som jeg aldri før ville tenkt at kunne fungere. Det er et kamera som gir deg fantastiske muligheter.»
Disse «tilfeldige» øyeblikkene er noe Frederic har begynt å like veldig godt i sin fotografering, og sier at han synes at «ufullkommenhet faktisk er det fullkomne. Da jeg startet med fotografering, måtte alt være perfekt, alt var planlagt. Jeg ønsket å belyse alle elementene, kameraet sto på stativ … Men nå synes jeg denne realismen ser enda bedre ut, og det samme gjelder for fotograferingssteder.»
Et utmerket eksempel på dette kan du se i ett av Frederics favorittsett med bilder, der en blå BMW M2 kjører under en bro i Los Angeles. «Jeg var i Los Angeles på grunn av en jobb», forklarer han, «og jeg har en venn der som eier denne bilen, og vi tok bare bilder for moro skyld under broen i omtrent to timer. Stedet hadde mye kontrast som gjør at den som ser på bildet kan se bilen blant formene og skyggene, og hvordan føreren nyter det bak rattet.»
Et annet sett med bilder inneholder et bilde av en BMW i8 om kvelden i regnvær. Dråper ute av fokus dekker objektivet og skjærer gjennom bilens rene linjer, men de bidrar også i stor grad til stemningen med å kjøre i dårlig vær om kvelden. «Folk tenker at de regndråpene er photoshoppet inn, men disse er alle enkeltbilder», forklarer han, «og alle lysene kommer fra biler som ventet bak oss fordi de trodde at vi hadde stoppet ved et trafikklys. Det var litt spennende, og veldig gøy.»
Frederic mener at α7R-serien er helt vesentlig for å ta bilder som dette. «Når jeg har en situasjon som med BMW i8-bilen på broen, vil jeg ikke tenke på at jeg utsetter kameraet for regn, jeg vil bare få tatt bildet. Kameraet skal bare fungere, og med Alphas værforsegling har jeg aldri hatt noen problemer.»
Et annet av hans favorittsett inneholder en Mercedes-Benz EQC med solen som stiger opp over den svenske kysten. Igjen passer stemningen i bildet perfekt med kampanjen. «Dette var den første helt elektriske bilen fra Mercedes, og slagordet var «it's a dawning of a new era». Så vi tar bilder mot lyset og mot klokken, for å fange den stemningen … 10 eller 15 minutter med det perfekte lyset, og når det er slik, kan du ikke kaste bort tiden på å tenke på kameraet. Men med Alpha 7R-serien går ikke et eneste øyeblikk tapt, og det fungerer i enhver situasjon.»
«Drevet av det perfekte øyeblikket»