Alle som følger Ilhan Eroglu på Instagram er nok kjent med hans spektakulære landskaps- og reisebilder fra alle verdenshjørner. Vanligvis har han reist med det trofaste Sony α7R III-kameraet sitt, men de siste par månedene har han i tillegg brukt α6600. I løpet av ferden gjennom Europa presset Ilhan α6600 til sitt ytterste for å se hva kameraet var i stand til, og bildene han tok er spektakulære.
Ifølge Ilhan er det størrelsen som utgjør den største forskjellen mellom α6600 og α7R III. α6600 veier bare 503 g om kan kun regner kamerahuset, men Ilhan valgte å kombinere huset med to zoom-objektiver med E-fatning. Dette ga ham fullstendig dekning i bildeutsnitt, uten at han måtte ta med seg en hel bag til objektiver.
«Jeg tok med objektivene E 16–55 mm f/2,8 G og E 70–350 mm f/4,5–6,3 G OSS», sier Ilhan, og utdyper: «De dekker et enormt synsfelt slik at jeg er forberedt på flere forskjellige situasjoner. Med α7R III måtte jeg vanligvis ha 4 objektiver med meg for å dekke samme brennvidde, så ved å heller bruke α6600 sparer jeg en god del vekt. Som fotograf liker jeg å gå rundt og se etter forskjellige vinkler, men når jeg har en stappfull fotobag med kamerahus, objektiver og stativ med meg, så blir det fort tungt og slitsomt.»
α6600 med to zoom-objektiver var noe helt annet, da Ilhan nå kunne ha det ene objektivet montert på kameraet, og det andre bokstavelig talt i jakkelommen: «Jeg kunne vandre rundt hele dagen uten å føle at jeg bar på et kamera. Det løftet uten tvil byrden jeg vanligvis kjenner på!»
Selv om Sony-objektiver er inndelt i E- og FE-system, henholdsvis til APS-C- og fullformatsensorer, er selve E-fatningen identisk uavhengig av hvilket speilløst Sony-kamera du bruker. Dette gjør det mulig for fotografer å bruke fullformatobjektiver på α6600, og ga Ilhan mer fleksibilitet med utstyret under reisen.
Han forklarer: «I Venezia brukte jeg faktisk det nye FE 20 mm f/1,8 G-objektivet på α6600. Det ble tilsvarende 30 mm brennvidde, og når det gjaldt skarphet opplevde jeg samme kvalitet som på α7R III.»
Et av de mest utfordrende bildene Ilhan tok med kameraet var i hjemlandet, Tyrkia, i hovedstaden Istanbuls travle gater.
«Jeg ville ta et bilde av månen som steg over byen», forklarer han. «Jeg måtte bruke 70–350 mm-objektivet på sin ytterste 350 mm brennvidde med blenderåpning på sitt videste f/6,3. Det blåste kraftig den natten, som gjorde det vanskelig å holde kameraet rolig med minst mulig vibrasjoner, spesielt med en brennvidde tilsvarende 525 mm. Likevel, som dere kan se, klarte jeg å få et sylskarpt bilde, og jeg var veldig fornøyd med prestasjonen til kameraet og objektivet.»
«Verden er et stort lerret for meg. I alle land jeg besøker, maler jeg mine egne bilder ved å fotografere»