nærbildeportrett av øynene til en mann

Stol på meg

Brendan de Clercq

«Vanligvis har man god tid når man tar portretter. Man har kanskje en halvtime eller mer, og starter kanskje med en kopp kaffe for å bli kjent med subjektet og skape tillit. Det er slik man får gode portretter, gjennom kontakten mellom fotografen og subjektet.»

Brendan sitt siste prosjekt, «ett-minutt-portretter,» bragte derfor et par interessante problemstillinger med seg. «Ja,» sier Brendan og ler, «prosjektet var en stor utfordring, spesielt fordi jeg valgte ut tilfeldige fremmede blant gjestene på arrangementene mine. Men jeg liker utfordringer. Som fotograf må man sette lista så høyt som mulig hver dag.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portrett av en eldre mann med langt, krøllete hår

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.6, ISO 50

Brendan forteller at målet med prosjektet var å vise at du kan ta et flott portrett på bare ett minutt, «men det går ikke uten tillit. Tillit mellom fotografen og subjektet, og mellom fotografen og kameraet.»

Det var denne kombinasjonen, sier han, som lot han skape denne serien svart/hvitt-portretter. Han mener at alle kan gjøre det så lenge de har de rette ferdighetene og det rette utstyret. «Jeg ville vise andre at de kan bruke denne metoden innen gatefotografering eller hva som helst, egentlig. Mange er redde for å gå opp til folk og spørre dem.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portrett av en eldre mann med et ubarbert ansikt

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.6, ISO 50

Brendan fortsetter, «Tillit må fortjenes gjennom måten vi ser på og snakker med mennesker. Selv i situasjoner som disse folksomme arrangementene med 200–300 mennesker prøver jeg å skape et rom for meg og subjektet. Jeg ber dem om å ikke se på folkemengden, men på meg, som om det bare var oss to og ingen andre til stede. Da slutter de å være nervøse, og slik jobber vi sammen som fotograf og subjekt; det blir til et samarbeid.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portrett av en dame med hånden på haken

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

Så hvordan klarer egentlig Brendan å etablere kontakt med subjektet på så kort tid? Nå, sier Brendan, jeg spør dem om å se inn i objektivet for å prøve å finne ham i det. «Det er veldig viktig», forteller han, «fordi det blir noe helt annet enn om noen bare stirrer på kameraet. De ser mer konsentrerte ut, som om de er midt i en samtale. Dette skaper den kontakten som gjør bildet så bra.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portrett av en ubarbert mann med svart pologenser

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 100

Ett minutt er ikke lenge, så Brendan måtte kunne stole på at α7R III-kameraet hans kunne fange opp den kontakten han nettopp hadde etablert med subjektet. Den viktigste faktoren? «Skarphet», sier han. «Med Sonys øye-autofokus vet jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg for at øyene ikke er i fokus. De er alltid i fokus, selv med største blenderåpning. Før øye-AF var det alltid en risiko for at skarpheten kunne ende opp på øyelokket eller -brynet, så man lurte ofte på om man egentlig hadde kontroll.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portrett av en mann med skjegg og baseball-skyggelue

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 100

Men nå? «Jeg vet at jeg kan jobbe med subjektet,» sier Brendan og legger til, «og holde kontakten med dem. Jeg vet at jeg aldri trenger å bekymre meg for kameraet; det er bare en forlengelse av kreativiteten min. Det er det viktigste, spesielt hvis du bare har ett minutt på å ta bildet. Igjen handler det om tillit – tillit til kameraet mitt. Derfor jobber jeg med α7R III, fordi teknologien i det lar meg gjøre det jeg vil.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 lunefullt bilde av en mørkhåret mann som stirrer intenst inn i kamera

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 100

For å kunne jobbe raskt og bruke et enkelt lysoppsett brukte Brendan α7R III sine TTL-funksjoner, noe han ikke vanligvis gjør. «Jeg er ganske gammeldags, så i studioet liker jeg å bruke en lysmåler. Når jeg ikke har tid til det hjelper det veldig å ha TTL. I serien tok jeg alltid det første bildet med TTL, og så brukte jeg de samme innstillingene i manuell modus for å ha full kontroll. Jeg føler det er en slags hybrid-måte å ta bilder på, med et godt utgangspunkt som lar meg utvikle bildet videre.»

brendan de clercq sony alpha 7RM3 portrett av en hvithåret mann med et vennlig ansikt

© Brendan de Clercq | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/1.4, ISO 100

Den siste typen tillit er den jeg må skape mellom meg og seeren, sier Brendan, fordi jeg spør dem om å sette pris på en serie bilder som kan ha blitt tatt mange mil og måneder fra hverandre. I et prosjekt som disse ett-minutt-portrettene, stammer suksessen fra det å oppnå en kontinuitet i bildene.

«Det var en utfordring,» innrømmer han, «å sørge for samme lys, ramme og fokus i bilder fra ulike steder og av ulike subjekter. Men jeg brukte konsistent samme lysoppsett og FE 85 mm f/1,4 GM, og det hjalp veldig. Jeg hadde stor glede av å ta disse bildene med 85 mm-en med største blenderåpning, og for å være ærlig får jeg alltid gåsehud av det objektivet. Portrettene blir så vakre, og det forsikrer meg om at jeg kan stole på at utstyret gjør jobben sin.»

Medfølgende produkter

Brendan de Clercq

Brendan de Clercq | Netherlands

«En vakker dag skal jeg ta det perfekte portrettbildet. Et som fanger følelsene til det fulle. Derfor setter jeg nye mål for arbeidet mitt hver dag.»

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement