Naturmenneske

Kyle Meyr 

Ta en titt på fotografiene av Kyle Meyr, så vil du legge merke til noe spesielt. I Kyles bilder er landskapet en like stor aktør som utøverne og eventyrerne han fotograferer. Det spiller en rolle, hovedobjekt eller støttespiller, akkkutat som objektet.

Kyles bilder er ikke glatte portretter eller bare actionbilder som kunne vært tatt hvor som helst; de er historier om mennesker i sine miljøer. Det er en balanse som Kyle oppsummerer perfekt:

“Små mennesker, store landskap. Jeg elsker det. Det finnes ikke noe bedre enn å ta bilder av noen som kjemper mot elementene. Landskapet gir karakter til personen som er i det, enten de klatrer på en brevegg eller kjører rullebrett ned en folketom gate. Det tilfører en utfordring for gleden de jakter på.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-fjellklatrer-på-vei-opp-en-iset-klippe

© Kyle Meyr | Sony α9 + 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/200 s @ f/6,3, ISO 500

Og det virker i motsatt retning, også. “Et menneske tilfører personlighet til landskapet, og så mye mer kontekst enn å fotografere kun naturen”, forklarer han. “Plasser et menneske over eller under horisonten så vil du gi en målestokk, slik at du kan se det storslagne landskapet rundt personen, eller tomheten, eller den svimlende følelsen, eller hva nå enn historien du forteller er. Kanskje noen skal ro kajakk under de fjellene og kanskje fjellene er ment å beskytte dem.”

 

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-gruppe-med-skikjørere-på-vei-ned-bakken-i-varm-ettermiddagssol

© Kyle Meyr | Sony α9 + 16–35 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/6,3, ISO 200

Kyles interesse for action kommer fra hans lidenskap for skikjøring. “Moren min er norsk, og jeg vokste opp i USA, hvor jeg holdt til i skibakken,” forklarer han. Men det var ikke før han opplevde en veldig annerledes landskapstype at han kastet seg over sport og opplevelsesfotografering på heltid. Etter at han hadde studert journalistikk i London i tre år, fikk bylivet Kyle til å innse hvor mye han savnet naturen. “Jeg visste at det var så mye mer å fotografere i mitt andre hjemland Norge,” forteller han, “og da jeg returnerte dit, var det ingenting som kunne stoppe meg. Jeg tok med kameraet overalt, og jeg fotograferte hver krik og krok av Norge.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-skikjører-i-luften-etter-et-høyt-hopp

© Kyle Meyr | Sony α9 + 85 mm f/1,4 GM | 1/16000 s @ f/1,4, ISO 100

Tiden i London var imidlertid ikke bortkastet. Den journalistiske erfaringen lærte ham om betydningen av å forvandle opplevelser til historier.

“Jeg ønsket alltid å være i begivenhetenes sentrum, og jeg var misunnelig på journalister som kunne være det – folk som Hunter S Thompson eller Tom Wolfe – som faktisk var en del av historien. Jo mer jeg brukte kamerat mens jeg forsøkte å delta I disse historiene, desto mer gikk det opp for meg at jeg var en bedre historieforteller hvis jeg bare viste folk nøyaktig det bildet som jeg så, enten det var pent eller ikke.”

I denne forbindelse betyr det å delta i historien at fotograf og kamera må være kompetente for oppgaven. “Jeg liker å være mest mulig på utsiden,” sier Kyle, “så når det gjelder levetiden på kamerabatteriet, er det veldig viktig å ha noe som varer over lang tid. Det er avgjørende for hva jeg kan få ut av fotograferingen.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-99II-gruppe-av-klatrere-som-camper-i-fjellet-opplyst-av-kveldssolen

© Kyle Meyr | Sony α99 II + 14 mm f/2,8 | 13 s @ f/2,8, ISO 1600

Et godt eksempel er opplevelsen av å fotografere et norsk arrangement kalt Norseman, en av verdens mest ekstreme triatloner. “Du begynner å ta bilder klokka to om morgenen når de frakter alle ut på en ferge og slipper dem av midt ute på en fjord, forteller Kyle: “Og du er ikke ferdig før etter solnedgang. Hvis du er virkelig opptatt av å ta bilder, som meg, ender det fort opp med å bli to tusen bilder. Jeg har tre reservebatterier til α9 og α7R III, og jeg har ennå ikke gjort en jobb hvor det ikke var tilstrekkelig.”

Han bruker også α9s feilfrie AF: “Det er trolig den beste tingen jeg har opplevd ved noe kamera – det blir riktig 99 % av tiden og den påliteligheten betyr at når du ser et bilde, er det i boks. Så hvis jeg kjører på ski, kan jeg bare stoppe i bakken, ta av ryggsekken, gripe tak i kameraet og vite at det er klart. For å kunne gjøre det ved 20 fps med kontinuerlig autofokus, slik at du får med hvert øyeblikk av handlingen og velge blant dem senere – jeg mener det er epokegjørende.”

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-kanopadler-på-vei-over-vannet-mot-fjellet

© Kyle Meyr | Sony α9 + 85 mm f/1,4 GM | 1/2000 s @ f/1,4, ISO 100

Til tross for å ha fotografert noen av verdens mest fantastiske landskapsområder, betyr hans ‘skyt og løp’-tilnærming til å være i øyeblikket at Kyle har liten tid til tradisjonelle landskapsteknikker, som bruk av filtere og kamerastøtter. “Du vil aldri se meg med stativ,” ler han, “Jeg har en veldig ‘hold tritt med handlingen’-mentalitet, og jeg ønsker å knipse på et øyeblikks varsel. Jeg bruker derfor Raw og egenskapene til kameraet mitt.

”Med tanke på følelsen av eventyr og villmark i Kyles bilder; er det noe spesielt han ser etter på et fotosted? “Disse historiene handler vanligvis om mennesker som befinner seg utenfor sivilisasjonen, så mesteparten av tiden ønsker jeg ikke å ha med veier i bildene. Jeg mener at veier er med på å bringe personen tilbake i et sivilisert miljø. ”Men på noen måter blir dette vanskeligere på grunn av tiltrekningen bilder som dette gir til villmarken.

Kyle-Meyr-Sony-alpha-9-par-av-skikjørere-som-står-på-toppen-av-snødekt-fjell

© Kyle Meyr | Sony α9 + 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/320 s @ f/2,8, ISO 100

“I Norge har de begynt å bygge veier og steintrapper opp visse fjell for å gjøre det enklere for turistene å komme opp, og for meg er det ikke noe som er så nedslående som å komme til toppen av fjellet og oppdage at noen allerede har lagd trapper.”

Et godt eksempel på dette er fra Prekestolen over Lysefjorden. “Det er en av de mest fantastiske tingene moder jord noensinne har lagd, sier han, “men de har nylig forlenget veien helt opp til fjellet for å kutte ned på gåavstanden. Du mister fullstendig verdien av å kunne fortjene utsikten fordi mye av gleden er ‘se hva jeg klarte – jeg startet her nede ved sjøen og nå er jeg 1000 meter lenger oppe’. Attraksjonen bildene gir disse lokalitetene og opplevelsen er fantastisk, og jeg ønsker at folk ser dem, men når du gjør naturen mer tilgjengelig, endrer den karakter og historie.”

Produkter inkludert i denne artikkelen 

ILCE-9

α9 – speilløst fullformatkamera med stablet CMOS-sensor

ILCA-99M2

α99 II med bakbelyst fullformat bildesensor

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL85F14GM

FE 85 mm f/1,4 GM

Kyle Meyr
Alpha Universe

Kyle Meyr

Norge

Ikke ofte finner du så mye bra på ett sted ... Det kalles naturen.

Vis profil