Karakteristisk utforming
Ingeniører og designere har samarbeidet om å skape en forsterker, spiller og hodetelefoner som leverer den ultimate musikkopplevelsen til lydentusiaster.
«Hva er det lydentusiaster mener er perfekt lyd?» I Signature Series fra Sony er svaret gjengivelsen av de mest diskré detaljene i lyd. Sony ville at gjengivelsen skulle være så ekte, at lyttere fikk følelsen av hvordan temperaturen og stemningen hadde vært da lyden ble tatt opp. Målet var å levere alle de fine detaljene i enhver lyd – fra øyeblikket før forestillingen starter, til innpusten før sangeren begynner og helt til musikken fader. Lydrommet som Signature Series skaper, er så tilstedeværende at lytterne blir helt oppslukt.
Sony har bygget en hel musikkultur rundt hodetelefoner, og målet nå var å kunne gjengi de fineste detaljene i lyd fra en svært liten enhet. Vi tok i bruk hele den lange historien vår med analoge og digitale teknologier for å gjengi lyd av høy kvalitet og jobbet for å utvikle en produktserie som ville gjøre lydopplevelsen enda bedre. Det overordnede målet var å heve opplevelsen, slik at brukeren ikke bare lytter til musikken, men føler den.
Utformingen er helt og fullt et resultat av ønsket om å gi førsteklasses lydkvalitet helt uten støy. Vi valgte ut materialer basert på akustiske egenskaper. Kabinettet ble utformet for best mulig lydoverføring. Selv signalbanen på kretskort ble bestemt på bakgrunn av lydegenskaper. Vi gikk hele tiden tilbake til utgangspunktet, til de optimale formene, materialene og prosessene for lyden, og vi rett og slett ignorerte kostnadene. Vi fokuserte også på de elementene som bidrar til flott lydkvalitet, og vi gikk for en utforming som benyttet seg av egenskapene deres på best mulig måte, samtidig fjernet vi alt uvesentlig for å skape en enkel og ikonisk design som utstråler førsteklasses lydkvalitet.
Vi ville levere enda bedre lyd enn på tidligere avanserte modeller, og da måtte hele teamet tenke nytt om hva som er god design. Vi måtte finne nytt fokus. Ingeniører og designere samarbeidet helt fra starten av for å kunne skape de strukturene, formene og ideene som skulle til for å få så høy lydkvalitet. Vi la veldig mye arbeid i dette, men det var en essensiell del av prosessen.
Tomoaki Takuma, sjefsdesigner
MDR-Z1R
For MDR-Z1R fokuserte vi på designen av kabinettet, slik at det kunne gjengi et lydrom som tilsvarte originallyden. Utformingen av kabinettet har stor innvirkning på lydkvaliteten, og det kan gi uønsket resonans eller forvrengt lyd. Vi gikk tilbake til det grunnleggende for å utforme et kabinett som reduserer resonans i så stor grad som mulig. Det var et bilde av et oppblåst seil som ga oss inspirasjonen vi trengte – vi forsøkte å skape et kabinett som kunne ta imot lydtrykket på en like naturlig måte som tøy. Derfra var ikke veien lang til den organiske og kurvede utførelsen på kabinettet. Den slake buen, som er formet fra ett stykke, reduserer så mye vibrasjon og resonans som mulig.
Den doble kabinettstrukturen med en gjennomtrengelig akustisk motstand og nettingbeskytter kontrollerer luftflyten gjennom kabinettet, slik at den fullstendige lyden blir gjengitt. Denne kombinasjonen sørger ikke bare for flott lyd, men den bidrar også til å eliminere støy, slik vi hadde ønsket.
MDR-Z1R har også kapasitet til å gjengi svært høye frekvenser på 120 kHz. For å få frem det beste ved denne funksjonen har vi laget en ny design for grillen foran membranen – komponenten som produserer lyd. I løpet av designprosessen innså vi at en enkel grill med en først og fremst holdbar form ikke ville klare å gjengi høyoppløselig lyd ved 120 kHz eller høyere. Vi eksperimenterte med flere utforminger og prøvde å finne en som kunne gjengi selv små forskjeller på en nøyaktig måte. Det vi landet på, var en Fibonacci-følge, et mønster som man finner overalt i naturen. Dette grillmønsteret gjengir den ønskede lyden ved alle frekvenser. Den er laget av stiv harpiks, som er et tynt og sterkt materiale, for å minimere lyddemping ved høye frekvenser.
MDR-Z1R er utviklet for eksepsjonell lydkvalitet, men passformen er også viktig. Øreputene er laget av mykt saueskinn for å holde ørene dine tørre og komfortable, og vi har brukt 3D-sying basert på en ergonomisk design for å få den mest komfortable passformen.
Signature Series har ingen unyttige designpåfunn. Hvert eneste element drives av funksjonen det har. Dette gjorde vi slik at brukerne kan forstå hvor flott lydkvaliteten er, samt hvorfor, bare ved å se på produktet. Vi vil at brukere skal glede seg over denne uovertrufne opplevelsen og den unike historien som produktet i seg selv forteller.
Shogo Yashiro, sjefsdesigner
NW-WM1Z
Vi tok frem Walkman® igjen, og denne gangen fokuserte vi på førsteklasses lydkvalitet. Vi gikk tilbake til utgangspunktet og tenkte nytt om kretskortet og kabinettmaterialet for NW-WM1Z. For å tilby enda bedre lyd ville vi få til en lydflyt som skapte minst mulig støy. Og for å minimere støyen utformet vi innsiden slik at signalet gikk rett fra enhetens minne til den øvre hodetelefonkontakten. Denne konfigurasjonen av kretskortet vises tydelig i den uvanlige plasseringen av de to hodetelefonkontaktene på hver sin side av kabinettet. Resultatet var et enestående design som ikke bare gir konkret uttrykk for lydflyten, men det slanke kabinettet gjør også at enheten er enklere å holde, og at knappene beskyttes mot støt og slag.
Vi var ekstra nøye med materialene vi ville bruke i kabinettet til NW-WM1Z, og bestemte oss for oksygenfri kobber for å få frem det aller beste i akustikken. Vi behandlet materialet på en helt spesiell måte for å fremheve soliditeten. Dessuten rundet vi av hjørnene, slik at kabinettet tåler mer. Kabinettet til NW-WM1Z er belagt med gull for å få mest mulig igjen for bruken av dette vakre materialet, som er kjent for å gi lyd med høy kvalitet.
Vi har også utviklet et nytt brukergrensesnitt hvor vi har tatt i bruk et analogt meter som viser volumet, og en spektrumanalysator som viser lydfrekvensen. Selv skalaen på volummeterne er gjengitt på en svært grundig måte, slik at brukerne kan nyte den førsteklasses lydkvalitet også visuelt.
Vi gikk tilbake til gjennombruddkonseptet for bærbar musikk fra Sony, den første generasjonen med Walkman®, for å skape noe nytt med NW-WM1Z. Vi ville skape det beste innen bærbar lyd, rettet mot moderne lytting. Lydkvaliteten trumfet alt annet, og jeg tror vi oppnådde det vi var ute etter, med denne nye modellen.
Tanaka, designer
TA-ZH1ES
TA-ZH1ES er en stasjonær hodetelefonforsterker som er spesialutviklet for å bedre ytelsen fra hodetelefonene våre. Kabinettet må gi god støtte og beskytte kretskortet for å kunne eliminere forvrengninger i de elektriske kretsene. Dette oppnår vi her via et aluminiumskabinett på opptil 12 mm som er sømløst satt sammen med ekstruderte former, for en ekstremt stiv konstruksjon som gir førsteklasses lydkvalitet uten forvrengninger. Topplaten er laget av en kombinasjon av aluminium og stål og har en ru overflate for å kontrollere unødvendig resonans. Vi har latt det være en liten åpning rundt topplaten for å fremheve den imponerende tykkelsen til sideveggen og for å slippe ut varme.
Det var jakten etter førsteklasses lydkvalitet helt uten forvrengninger som ledet oss til det sømløse aluminiumskabinettet. I stedet for å lage hull til hodetelefonkontakten fra innsiden, slik man vanligvis gjør, jobbet vi oss inn fra utsiden av den tykke aluminiumsplaten. Hullet rundt kontakten ble da så lite som mulig. Dette skapte et utseende som fremhevet det solide materialet, og det estetiske uttrykket maksimerte verdien av hele kabinettet.
Hvordan kan vi hjelpe lyttere med å bruke denne enheten som først og fremst har blitt utviklet med tanke på flott lydkvalitet, på en intuitiv måte? Løsningen var en utforming for Signature Series som synkroniserer viktige funksjoner med brukervennlighet – et produkt som gjør det enkelt og komfortabelt for brukere å lytte til førsteklasses lydkvalitet.
Deguchi, designer
Velkommen til Signature Series, lydopplevelsen som Sony utviklet for å glede ekte lydentusiaster som brenner for perfekt lyd.