Kate Kirkmans vei til fotografering var ganske spesiell. Etter å ha studert kunst og historie ved universitetet, fulgte en karriere i mediabransjen. Men så endret alt seg da hun fikk barn. Kate var på utkikk etter noe annet å drive med enn å jobbe på kontor og pendle fram og tilbake.
«Vi hadde et gammelt filmkamera, og det vekket min interesse. Men den digitale revolusjonen var godt i gang, så jeg ønsket meg en DSLR til jul. Det ble til en hobby fra da av. Deretter tok jeg et korrespondansekurs på det åpne universitetet som de kalte kunsten å fotografere. Det inneholdt ikke så mange detaljer om hvordan man bruker kameraet. Det handlet mer om komposisjon og farger, ganske likt kunstfaget jeg tok på universitetet. Det var bare et annet medium. Det høres forferdelig ut, men jeg har alltid synes det er interessant at fotografering bare er raskere, det er umiddelbart. Du får de ønskede resultatet raskt, noe som gjør det veldig tilfredsstillende å jobbe med.»
Årene hun brukte på å studere kunst og kunsthistorie på universitetet ga virkelig avkastning da Kate la ut på sin fotograferingsreise, og bidrar fremdeles med ferdigheter hun trenger i fotograferingen. «Jeg henter mye fra kunstverdenen,» sier hun, «og ordforrådet for visuell komposisjon er det samme som jeg lærte da jeg studerte kunsthistorie. Noen mennesker kan instinktivt ta bedre bilder enn andre, men min teori er at alle kan lære seg å komponere, noe som vil forbedre arbeidene deres. Jeg mener absolutt at ved å lære det grunnleggende om komposisjon, kan alle bli en bedre fotograf.»
Kate forklarer at det er lyset som er det viktigste elementet for hennes bilder: «Hvis du forstår lys, forstår du eksponering, og da kan du få kontroll på bildet slik at det blir spennende. Jeg vet hvordan jeg liker å fotografere lyset, og selv om det kan være vanskelig iblant når jeg jobber på stedet, er det den beste delen av fotoopplevelsen – åpenbaringen.»
Kates bruk av lys er et fast trekk ved alle bilder av mennesker. Enten det er et individuelt portrett, familiebilde, budoarbilde eller et bryllup, viser de hennes egen unike stil, og du kan se hvordan hennes bruk av lys og hennes kunstneriske bakgrunn skinner igjennom. Hvert bilde er i høy grad et kunstverk i seg selv, utformet for å bli hengt på veggen.
Kate samarbeider med mannen sin når hun tar bryllupsbilder og forklarer at deres rolle er å fortelle en historie, men de har en helt annen filosofi enn dokumentarfotografer. «Jeg tror at vi skaper bilder like mye som vi tar dem,» sier hun: «Jeg flytter hele tiden på objektene og forsøker å plassere dem i det nydeligste lyset jeg kan finne – vi snarere skaper disse øyeblikkene enn bare å fotografere det som skjer.»
Når det gjelder utstyr, bruker Kate to Sony α9 til fotografering. Hun mener det er en flott kombinasjon av størrelse og hastighet, både med hensyn til autofokus og bildehastighet. «Jeg trengte også et kamera som har to kortspor. For meg er det et absolutt krav når jeg fotograferer et bryllup».
Når det gjelder objektiver, har Kate ett sett pålitelige objektiver. «Jeg bruker Sony G Master-objektiver for å ta bilder av mennesker. Jeg har FE 70-200mm f/2.8 GM, FE 24-70mm f/2.8 GM og 85mm f/1.4 GM. I tillegg bruker jeg makroobjektivet FE 50mm f/2.8, men dette er egentlig bare til nærbilder.»
Overgangen fra DSLR til speilløse kameraer har hatt en stor innvirkning på hvordan Kate tar bilder. «Fra å være vant til DSLR, har jeg nå funksjoner jeg ikke kunne klart meg uten,» forteller Kate. «Muligheten til å se det endelige bildet i søkeren før du tar det, er utrolig, Og med Eye AF kan jeg holde kameraet hvor som helst og fremdeles få øynene i fokus.»
«Overgangen fra DSLR til speilløst kamera var veldig lett – det er som å få en bil som du aldri har kjørt før. Først er det litt uvant, men etter noen turer blir det helt naturlig. For å være ærlig, tror jeg det ville blitt veldig rart å gå tilbake og ikke lenger kunne se eksponeringen. Nå virker det så selvsagt. Jeg tror det ville vært virkelig vanskelig.»
«Jeg er på evig jakt etter lys. Lyset forvandler det hverdagslige til det magiske» - Trent Parke