band på scene i silhuett

Spille Live

Morten Rygaard

«Livemusikk er tilbake, og det er det nydelig å se», sier Morten Rygaard i fryd. Han er nettopp tilbake fra konserter og festivaler i hjemlandet Danmark og hele Europa. For ham har gleden over musikk og fotografi lenge hengt sammen. Og nå, som en fagperson som jobber i musikkbransjen, kan han igjen kombinere dem hver eneste dag. «Folk blir bare helt sprø og ville», ler han, «og det er det jeg elsker å se – følelsene som musikk kan få frem i verden.»

rammstein på scene om natten med blå belysning © Morten Rygaard | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/2.8, ISO 200

Den samme begeistringen er det lett å se i Morten. «Gjennom musikkfotografering har jeg funnet en måte hvor jeg kan kommunisere og uttrykke meg selv», forklarer han, «og jeg har visst at dette er det jeg ville drive med i veldig lang tid.» Det virker som om musikken kom først, men ikke med stor margin. Han elsket band fra tidlig alder, «da jeg vokste opp i Danmark, var radiostasjonene skikkelig kjedelige», fortsetter han, «men faren min laget en stor antenne som kunne motta Radio Luxembourg. Da kunne jeg høre på rock ‘n roll hele dagen, og jeg elsket det!»

sanger på scene omgitt av grønn røyk © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/250s @ f/2.8, ISO 500

Mens subjektene hans og publikumet deres gjennom årene har frydet seg over lyd, på samme vis som han, setter også Morten enorm pris på lyset. Men siden belysningen ved konserter varierer mellom ekstremt skarp og ikke-eksisterende, trenger du riktig utstyr og ferdigheter for å mestre situasjonene. «Noe av det viktigste er å vite alt om ISO, blenderåpning og lukkerhastighet», forklarer han. «Du må fryse handlingen slik at en person er skarp uansett lys, spesielt siden du ikke kan bruke blits for livemusikk. Musikerne liker det ikke og det kan også ødelegge hele atmosfæren. Alt handler om å sikre at lukkeren er rask nok til å stoppe subjektets bevegelse.»

rammstein spiller live på scene med pyroshow © Morten Rygaard | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

«I disse situasjonene», fortsetter han, «kreves det veldig høy ISO, så det er ingen overraskelse at jeg valgte å utstyrt meg med de pålitelige Sony-kameraene mine – Alpha 1 og Alpha 9 II. Når lyset er skarpere, kommer jeg til å bruke Alpha 1 og dra nytte av filene med høy oppløsning, men når det er dårlig lys bruker jeg Alpha 9 II, hvor du kan fotografere ved sprø innstillinger som ISO 6400, helt uten støy. Selv ut over dette, når det begynner å bli kornete, ser bildene fremdeles fantastisk ut. Det minner meg om da jeg brukte teknikken med undereksponering og for lang fremkalling av film. Dette la alltid til tekstur, men det så fremdeles flott ut.»

Noe annet han stoler på er den legendariske AF-ytelsen til Sony-kameraene sine. «Øye-AF er helt unikt», sier Morten, «og personlig tror jeg at det er det beste fokussystemet på planeten. Når fokuset holder seg på øyet, kan jeg enkelt ramme inn subjektet og vite at det ferdige bildet blir 100 % skarpt. Øye-AF fungerer til og med i den typen høykontrastsituasjoner du kan forvente deg fra konserter, slikt som sterk bakgrunnsbelysning eller når det er røyk og tåke.»

sanger på scene badet i oransje lys © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 2000

Siden Morten stoler på kameraenes ytelse ved høy ISO og presisjonen til AF, kan han få bildene han trenger og gå videre til mer kreative komposisjoner.

«Som alle musikkfotografer vet, har du sjelden mer enn noen få sanger der du kan ta bilder. Jeg vet at jeg trenger skarpe, nydelige bilder av bandmedlemmene, i tillegg til bilder av scenen og samhandlingen med publikum. Men når jeg har fått disse, kan jeg eksperimentere – og det er der magien skjer.»
sanger og gitarist vinker til publikum © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1250

«Men for å få den muligheten, må du være fullstendig forberedt», sier Morten. Så selv om han kjenner bandet godt, finner han ut hva han kan vente seg ved å se på videoer av andre show de har gjort nylig. Da kan han forutsi atferden deres og forestille seg hvilke bilder han vil ha. For å gi seg selv størst mulig sjanse for å lykkes, utstyrer Morten seg også med et suverent utvalg av objektiver. «Du har ikke tid til å bytte objektiv på konsert, så jeg bruker fire hus utstyrt med 12–24 mm f/2,8 GM, 24–70 mm f/2,8 GM, 70–200 mm f/2,8 GM OSS II og 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS. Disse dekker alle vinklene fra rett foran scenen. I tillegg har jeg FE 200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS for bilder fra bak på stadion.»

brian may spiller en gitarsolo på scenen © Morten Rygaard | Sony α9 II + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/3.2, ISO 500

Til syvende og sist betyr det at han er forberedt, stoler på eksponeringsferdigheter opparbeidet gjennom solid erfaring og det pålitelige Sony-utstyret, at Morten kan gjøre det han liker mest – leke. «For meg er fotografering som å leke og ha det gøy. Det er mantraet mitt. Jeg elsker den kreative utfordringen og å jobbe med det lyset som er rett foran meg. Jeg har drevet med dette i 30 år, men jeg ser fremdeles på hvert eneste bilde og lurer på hvordan jeg kan gjøre det bedre. Det er det som er moro, og Sony Alpha-utstyret mitt hjelper meg definitivt med å gjøre nettopp dette.»

Medfølgende produkter

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement