gruppe av mennesker som sitter i en bil om natten

Den uendelige horisonten

Alexandru Don

Som filmskaper har jeg alltid ment at objektivet er like viktig som selve kameraet. Tross alt er det objektivet som fanger lyset og skaper bildet, og gir oss muligheten til å fortelle en historie gjennom bildene våre. For meg er ingenting viktigere enn å ha et objektiv som er allsidig – et som kan tilpasses til en rekke forskjellige situasjoner og hjelpe meg fange opp det viktige i en scene.

Med en gang jeg la hendene på objektivet Sony FE 20-70mm f/4 G ble jeg imponert over størrelsen og vekten. Det har den perfekte balansen mellom å være kompakt og bestandig, hvilket gjorde det enkelt å håndtere og komfortabelt å bruke i lengre perioder. Det handler derimot ikke bare om at det er ergonomisk tilfredsstillende – kvaliteten på selve objektivet er suveren. Bildenes skarphet og kvalitet imponerte meg virkelig – hvert eneste bilde ble krystallklart og fullt av detaljer.

Når det kommer til ytelse, var objektivet en drøm å bruke. Autofokusen var lynrask og presis, og sporingen var helt presis. Selv ved vekslende lysforhold ga objektivet nydelige resultater. Dersom du i tillegg er fan av øye-AF, blir du glad over å vite at dette objektivet også gir imponerende resultater på dette området.

En annen funksjon som skiller seg ut, er dempingen av fokuspusting – jeg merket knapt endringer i bildet da objektivet fokuserte, noe som kom som en stor bonus. I tillegg er den manuelle ringen på blenderåpningen en fin touch, siden den gir meg enda mer kontroll over arbeidsflyten.

alexandru don holder sony fx6 med sel2070g tilkoblet

Det som imidlertid kanskje er mest imponerende ved dette objektivet (og Sonys objektiver generelt), er hvor smidig de integrerer seg med kameraene mine. Jeg har aldri måttet bekymre meg for kompatibilitetsproblemer eller tap av funksjoner – alt bare funker perfekt sammen. Det betyr at jeg har én ting mindre å bekymre meg om mens jeg fokuserer på å ta det perfekte bildet.

Nylig fikk jeg muligheten til å bruke nye FE 20-70mm f/4 G for en musikkvideo og en ekstremsportreklame, og jeg må fortelle dere – det skuffet ikke. Først, for musikkvideoen jeg filmet med Sony-kameraene FX6 og FX3, viste objektivet at det var et allsidig arbeidsjern. Det store området lot meg enkelt bytte mellom å fotografere nærbilder og vidstrakte landskaper, og bildekvaliteten var alltid strålende. Objektivet leverte nydelig under forskjellige lysforhold, fra svakt opplyste bilder innendørs til skarpt belyste scener utendørs.

Imidlertid kom den virkelige testen av objektivet i løpet av ekstremsportreklamen, da vi filmet under frosne forhold. Ikke bare presterte objektivet lytefritt under de tøffe værforholdene, men området for fokallengde endret hele opplevelsen for meg. Jeg kunne bruke samme objektiv for både supervide bilder og nærbilder med zoom, noe som sparte meg verdifull tid i løpet av fotograferingen. Det var imidlertid da kameraet ble satt på en gimbal at objektivet virkelig viste seg frem – den smidige, stabile filmen det spilte inn var ikke mindre enn imponerende.

Selv på en solrik, lys dag med kraftig sollys klarte objektivet å levere nydelige resultater. De lyse elementene og hudfargene ble perfekt gjengitt, og den generelle bildekvaliteten var av ypperste klasse.

Kort sagt er objektivet FE 20-70mm f/4 G helt glimrende. Uansett om jeg spiller inn en musikkvideo, ekstremsportreklame eller bare fotograferer øyeblikk i hverdagen, slutter det aldri å levere slående resultater. Det har et vidt område for fokallengder, glimrende bildekvalitet og pålitelig ytelse, noe som gjør det til et førstevalg i kameravesken min. Dersom du trenger et nytt objektiv, anbefaler jeg at du prøver dette – du kommer ikke til å bli skuffet.

sony fx3 med mikrofon og objektivet sel2070g tilkoblet

20-70mm f/4 G kontra 24-70mm f/2.8 GM

Når det kommer til å velge et objektiv, har du mange faktorer å vurdere – fokallengde, blenderåpning, bildekvalitet og mer. Dersom du sliter med å velge mellom Sony 24-70mm f/2.8 GM og 20-70mm f/4 G, er du ikke alene. Begge objektivene passer perfekt for både fotografer og filmskapere, men hvilket er riktig valg for deg?

Personlig har jeg hatt gleden av å bruke begge objektivene, og setter pris på begges unike styrker. 24-70 GM er et klassisk arbeidsjern av et objektiv, med vid fokallengde og en blenderåpning som gjør det til et populært valg for en mengde situasjoner. For meg har imidlertid 20-70mm noen få nøkkelfordeler som gjør at det er mitt førstevalg.

alexandru don holder sony a7sm3 med sel2070g tilkoblet

Først og fremst er 20-70mm betydelig lettere og mer kompakt enn 24-70mm. Dette virker kanskje ikke så viktig i begynnelsen, men når du sleper med deg utstyret rundt hele dagen så teller hvert eneste gram. Det er mindre og lettere, hvilket gjør det lettere å håndtere og mer komfortabelt å bruke over lengre tid.

Det er uansett ikke bare størrelseforskjellen som er den eneste fordelen ved 20-70mm – bildekvaliteten er også førsteklasses. Objektivet leverer skarpe og detaljerte bilder med glimrende fargegjengivelse, og autofokusen er rask og presis. I tillegg har objektivet en rekke avanserte teknologier som demping av fokuspusting og avansert optikk – dette hjelper deg til å produsere nydelige filmatiske bilder.

Som konklusjon, selv om både Sony 24-70mm og 20-70mm er glimrende objektiver, foretrekker jeg personlig sistnevnte. Det er kompakt, har glimrende bildekvalitet og avanserte teknologier. Til samen gjør dette det til et fremtredende valg for fotografer så vel som filmskapere.

Medfølgende produkter

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement