to hvite sommerfugler som sitter på stilker

Hvordan jeg fotograferer | Fotografering av dyreliv om våren og sommeren

Petar Sabol

For meg betyr våren og sommeren en ny begynnelse. De første blomstene med de klare fargene begynner å dukke opp, og jeg gleder med spesielt til å se sommerfugler og øyenstikkere. Jeg elsker dyr, og å tilbringe tid med dem i naturen er en uendelig kilde til lykke og inspirasjon. Når det gjelder makrofotografering er sommerfugler og øyenstikkere noen av mine favorittskapninger. Jeg er også svært glad i fugler som er i full sving med å lage rede og mate ungene sine. I utgangspunktet er alt som flyr en kilde til inspirasjon for meg.

Når fokuset er på motivet, er det lett å glemme at lys er like viktig når du fotograferer dyreliv, akkurat som det er ved andre typer fotografering. Derfor er det spesielt viktig å velge den beste tiden på dagen for å få best mulig retning og intensitet på lyset. Lyset påvirker ikke bare motivet, men også hvordan bakgrunnen på bildet vil se ut.

hvit sommerfugl på en oransje stilk © Petar Sabol | Sony α7R IV + 100mm f/2.8 Macro | 1/30s @ f/9.0, ISO 400

Så er det været. Jeg kjemper en evig kamp mot vinden. Vind er enhver makrofotografs største fiende. Når du har å gjøre med store forstørrelser og små blenderåpninger for å få størst mulig dybdeskarphet, kan den minste luftstrømmen føre til uønsket bevegelse på motivet som blir fotografert, og ødelegge et potensielt godt fotografi.

For øyeblikket tar jeg bilder med et Sony Alpha 7R IV, men jeg bruker også Alpha 9 II. For å ta makrobilder bruker jeg Sony FE 90 mm f/2,8 G-makroobjektivet eller et tredjeparts 180 mm makroobjektiv med adapter. Hvis jeg tar bilder av fugler, bruker jeg Sony FE 200–600 mm G, eller hvis jeg er heldig, låner jeg noen ganger det perfekte FE 600 mm f/4 G Master-objektivet.

ekstremt nærbilde av et insektøye © Petar Sabol | Sony α7R IV

Det sier seg selv at et stativ er viktig for makrobildene jeg tar. For å få en god dybdeskarphet tar jeg bilder ved f/8 eller f/11 og prøver å holde følsomheten på ISO 100 eller 200. Dette skaper lukkerhastigheter som vanligvis er mellom 1/5 til 1/50 sek. Til tross for det utmerkede autofokussystemet, fokuserer jeg vanligvis manuelt og bruker forstørret visning i kameraet for å få fokus og dybdeskarphet akkurat der jeg vil ha det.

Når jeg tar makrobilder, vil jeg ofte også bruke elektroniske fokusskinner slik at jeg kan ta flere bilder med litt forskjellige fokusplan. Deretter kan jeg blande disse sammen i et program for å lage et «stablet» bilde med hele motivet i fokus, mens jeg fortsatt holder bakgrunnen uskarp. For å benytte denne teknikken må alt forbli helt stille, både kameraet, insektet og det insektet sitter på. Det er derfor det er så viktig å ha en dag uten vind.

Det beste rådet jeg kan gi for å fotografere i felten, er å velge en dag når det er vindstille, men også å stå opp tidlig og fotografere om morgenen når sola står opp. Med en lavere temperatur vil insektene bevege seg mye langsommere og vil sannsynligvis sole seg i solstrålene om morgenen for å varme opp kroppene. Og selvfølgelig vil tidlig morgen også gi flotte lysforhold, muligens til og med en lett tåke eller duggdråper, noe som kan gi bakgrunnen til bildet interesse.

fugl i flukt mot en frodig grønn bakgrunn © Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/4000s @ f/4.0, ISO 4000

Fotografering av fugler i flukt krever øvelse og god kunnskap om kameraets autofokussystem. Både Alpha 7R IV og Alpha 9 II har utrolige autofokussystemer, hvor førstnevnte kombinerer det med en oppløsning på 61 millioner piksler, slik at jeg kan fange alle detaljer, og sistnevnte gjør at jeg kan ta opptil 20 bilder per sekund.

to oransje fugler i flukt © Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/3200s @ f/4.0, ISO 2000

Jeg setter kameraene mine i AF-C-modus, med Lock-On-fokuspunkter satt til enten L eller Zone, slik at fokuspunktet har plass til å spore mens fuglen beveger seg. Så tar jeg bilder i kontinuerlig Hi+, noe som jo betyr opptil 20 bilder per sekund med Sony Alpha 9 II. Dette gjør at jeg kan ta en rekke forskjellige bilder og bevegelser når fuglen flyr. Så er det eksponeringsinnstillingene, med lukkerhastighet som åpenbart er det viktigste for å være sikker på at jeg ikke får bevegelsesuskarphet, så jeg setter alltid lukkerhastigheten til minst 1/2000. sekund, og så lar jeg blenderåpningen ligge på maksimal innstilling. Jeg er trygg på å la følsomhetsinnstillingen ligge på Auto ISO, vel vitende om at både Sony Alpha 7R IV og Alpha 9 II produserer veldig lite støy selv om følsomheten øker, slik at jeg kan fange en fugl i rask bevegelse samtidig som jeg vet at jeg vil få alle detaljene jeg trenger.

Medfølgende produkter

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

«Jeg prøver alltid å få bildene mine til å se bedre ut, uansett hvor lang tid det tar og hvor mye innsats det krever»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement