«Den pure gleden over å ha en så lett og liten formfaktor som kan levere slike resultater av høy kvalitet, gjør det å eie denne kombinasjonen ekstremt tilfredsstillende», sier Terry Donnelly henført om den nye serien av G-objektiver han nettopp har prøvd.
Det er få typer fotografering som Terry Donnelly ikke gjør. Portrett-, reklame-, produkt-, arkitektur- og sportsfotografering er alle i Terrys portefølje, og hver disiplin har forskjellige objektivkrav. På grunn av allsidigheten var han perfekt for å prøve en ny trilogi med objektiver med fast fokallengde i G-serien.
Trilogien består av 24 mm f/2,8, 40 mm f/2,5 og 50 mm f/2,5 – alle en del av Sonys objektiver i G-serien, som balanserer størrelse og rimelig pris med utmerket optisk ytelse.
«Jeg tar normalt heller bilder med primeobjektiver enn med zoomobjektiver, så nyheten om at Sony lanserte en trilogi med kompakte lette primeobjektiver var veldig spennende. Jeg kunne se hvor nyttige de ville være», sier Terry.
Hvert av objektivene dekker et forskjellig formål, og gir Sony-brukere noen av de best likte fokallengdene i kompakte kamerahus. De er gode å bruke enten som et ideelt supplement til et zoomobjektiv med lengre fokallengde, eller bare brukes når et lett kamera og objektiv er alt som kreves.
«Et vidvinkelobjektiv, 24 mm f/2,8, egner seg naturlig til å ta bilder av landskap, eller bybilder, eller en situasjon der jeg vil inkludere miljøet i bakgrunnen for å bidra til å fortelle historien om hovedmotivet», forklarer Terry, og fortsetter: «40 mm f/2,5-objektivet er ikke en vanlig fokallengde, men det fyller gapet mellom et 35 mm- og et 50 mm-objektiv. Jeg syntes det var ideelt for portretter, da det ga en annen look enn de objektivene jeg hadde. Og selvfølgelig gir 50 mm f/2,5-objektivet den tradisjonelt flotte fokallengden når jeg ønsker å skape bilder som er nær det et menneskelig øye ser.»
Å være designet for å være så kompakt som mulig betyr ikke at en har gått på akkord med objektivets byggekvalitet. Hvert av objektivene har en metallkonstruksjon, graverte – i stedet for malte – markeringer, og de har også en blenderåpningsring. «Alle tre objektivene er vakkert utformet», sier Terry begeistret, «og de er også ekstremt praktiske. Blenderåpningsringen kan settes til 3EV-klikk, eller den kan settes til å rotere jevnt, noe som gjør den flott både for bilder og video. Det er også en manuell fokusring og AF-/M-bryter og et fokus-hold, som kan tilordnes i kameraet. Objektivene gir profesjonell kontroll og pålitelighet.»
Når det gjelder autofokusering, bruker objektivene doble lineære motorer for hastighet og nøyaktighet. Videografer vil bli glade for å høre at motorene er stille, og at fokusringen til hvert objektiv også er lineær, noe som betyr at det er enkelt å gjenta fokusbevegelser.
Selvfølgelig er objektivene ingenting uten utmerket optisk ytelse. Takket være at hvert objektiv bruker 3 asfæriske objektiver, og med et ekstra asfærisk (XA) objektiv i 28 mm f/2,8-objektivet, gir objektivene utrolige bilder for deres størrelse. Terry sier: «De gir veldig skarpe bilder i hele blenderåpningsrekkevidden, selv når du bruker åpne blenderåpninger på henholdsvis f/2,5 og f/2,8, der det utenfor fokus er jevnt og glatt.»
Små og lette objektiver er åpenbart populære blant gate- og reisefotografer, der størrelse og vekt er fordelaktig. «Hvilket som helst av de tre objektivene, for eksempel koblet til Alpha 7C, gir en lett, kompakt løsning som gir profesjonelle resultater. Du kan få kameraet og settet med objektiver i de minste kameraveskene», forklarer Terry. «Det ville være et flott alternativ for noen som skal reise eller driver med gatefotografering», fortsetter han og sier: «objektivene gir muligheten til å kunne fotografere gate- og reisebilder på en mindre iøynefallende måte på offentlige områder.»
Så hva er haken? Kan disse objektivene virkelig brukes av profesjonelle fotografer også? «Under visse omstendigheter kan det være nødvendig med et objektiv med veldig stor blenderåpning som f/1,4 for en bestemt look eller bruk», sier Terry, «men generelt brukes objektiver med en maksimal blenderåpning på f/2,8 mye av profesjonelle. Disse tre objektivene med maksimale blenderåpninger på f/2,8 og f/2,5 lever virkelig opp til profesjonelle standarder og forventninger.»
«Jeg vil absolutt bruke de tre objektivene i fremtiden», konkluderer Terry. Han fortsetter: «den kompakte lette formfaktoren, spesielt når den er festet til et Alpha 7C, gir en virkelig flott løsning når jeg vil reise med lite bagasje, men har fortsatt fullformatkvalitet og evne til å jobbe med kvalitetsglass til både stillbilder og video.»
«Selv om jeg tar bilder i ulike fotosjangere, ser jeg at et felles sett med ferdigheter gjør arbeidet mitt sterkere»