mann på et skateboard som hopper

I forkant

Bertrand Bernager

«Ofte er gatefotografering som et spill mellom deg og motivet», sier Bertrand Bernager. «Noen ganger vil du bare gå rundt i byen uten noe mål, og lete etter noe interessant. Andre ganger handler det om å finne et flott sted med vakkert lys og vente tålmodig på at en person skal komme inn i det, som en skuespiller som går over scenen. Uansett er disse nye objektivene perfekte for det.»

folk som går over en parkeringsplass med sterke skygger som blir kastet

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/500s @ f/8.0, ISO 200

Bertrand, som tar gatebilder i hjembyen Paris og over hele verden, snakker om tre nye Sony-objektiver i form av FE 24 mm f/2,8 G, FE 40 mm f/2,5 G og FE 50 mm f/2,5 G. Så hva tilførte de arbeidet hans?

bygninger i paris med svake skygger på veggen

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/320s @ f/11, ISO 100

«Jeg bruker vanligvis en blanding av prime- og zoomobjektiver for gatefotografering», forklarer han, «og det inkluderer FE 16–35 mm f/2,8 GM, FE 24 mm f/1,4 GM og FE 55 mm f/1,8 ZA, så de nye objektivene passet fint til de mest brukte fokallengdene mine. De er utrolig kompakte, men de har fortsatt alt som de beste G-objektivene har, som de doble lineære autofokusmotorene samt manuelle blenderåpningsringer, noe som er veldig viktig for meg. Ikke bare fordi jeg liker å ta bilder manuelt, men på et primeobjektiv føles det bare riktig!»

Bertrand fokuserer på både arkitektur og mennesker i gatefotograferingen, og kombinerer de to med en fantastisk effekt, som bildene med de tre nye objektivene viser. Arbeidet hans har ofte små menneskeskikkelser som er forminsket av bygninger og menneskeskapte rom, eller plukket ut av sollyset i de dype bykløftene. «Det er en av mine favorittmåter å skildre byene våre på og hvordan folk samhandler med dem», forklarer han. «Det å ha et sett med lette primeobjektiver av høy kvalitet gjør det enkelt for meg å gjøre det.»

par som krysser veien i sterkt sollys

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.6, ISO 100

«Med disse nye objektivene», fortsetter han, «har jeg lekt mye med den store kontrasten mellom sol og skygge, som en mørk vei med bare en liten lysflekk på. Selvfølgelig har det vært færre mennesker i gatene på grunn av pandemien, men kombinert med lys og skygge får dette stedene til å føles tommere og menneskene mer ikoniske, fanget i byens geometri.»

3 bygninger i paris som viser forskjellige teksturer

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/640s @ f/5.0, ISO 100

Ved å bruke de nye 24 mm-, 40 mm- og 50 mm-objektivene for å fange inn disse stedene, har han funnet ut at 40 mm gir en spennende ny vinkling. «Det er første gang Sony har laget et 40 mm», sier han, «og det er en fin balanse mellom de to andre objektivene. Det er flott for gater, siden det er så nær et perfekt standardobjektiv på Alpha-kameraene i fullformat. Og med asfæriske elementer og elementer med ekstra lav brytningsindeks har alle de nye objektivene også utrolig skarphet fra hjørne til hjørne.»

Siden han beveger seg så mye rundt i byen og generelt tar bilder håndholdt, er vekt en viktig del for Bertrand. Og han har funnet friheten med de nye objektivene.

Alle objektivene har nøyaktig samme lette husdesign», forklarer han. «De har samme størrelse, og de er laget av samme høykvalitetsmetall, med denne herlige vintage-estetikken. Så på avstand ser det nesten ut som et filmkamera. De har til og med samme filterstørrelse på 49 mm filter, slik at du ikke trenger å ha med forskjellige filtre. Det er definitivt mer behagelig å ta bilder hele dagen med denne typen glass.»
gullfarget statue på toppen av en parisisk bygning badet i lys

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 50mm f/2.5 G | 1/100s @ f/8.0, ISO 200

«Og så er det selvfølgelig størrelsen», fortsetter han, «siden mindre objektiver betyr at du har en mindre veske, og du har et kamera som ser mindre ut i hendene. Når du gjør gatefotografering, må du være som en ninja, diskré eller nesten usynlig, slik at du bare kan observere og registrere og ikke påvirke folks atferd. Du vil også være stille, så de lineære motorene i disse objektivene utgjør virkelig en forskjell, så vel som blenderåpningsringen som kan klikkes av hvis du trenger det. Det er hovedsakelig for video, men det hjelper meg også med gateportretter.»

rosa blomst på et tre

© Bertrand Bernager | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Til slutt, og kanskje viktigst av alt, har disse nye Sony-primeobjektivene bidratt til å sette Bertrand i kontakt med byen igjen. «Til å være en så livlig by har Paris vært som en spøkelsesby, og selv om jeg opprinnelig lot meg avskrekke av å dokumentere endringene, skjønte jeg at gatefotografering også vil være et viktig historisk dokument fra disse tidene. Det var viktig at jeg var tro mot meg selv som fotograf, var nysgjerrig og kreativ og lekte den vanlige leken i gatene, og disse objektivene inspirerte meg virkelig til å gjøre det.»

Medfølgende produkter

Bertrand Bernager

Bertrand Bernager | France

«Gjennom fotograferingen forsøker jeg å fange lyset, rendyrke bevegelsen, fange øyeblikket»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement