«Første gang jeg besøkte Tokyo, fikk jeg sjokk», sa Matija Vincek, spesialist på gatefotografering. Riktignok er dette en vanlig reaksjon for alle nye i Japans metropol. Hovedstaden er en virvelvind av fantastiske syn, lyder og lukter som kan ta enhver besøkende med storm.
«Byen føles nærmest som et sted av en annen verden», sier han, «og den ligner ikke noe du kan oppleve i resten av verden. Det er en pulserende by med et yrende liv, og alt som skjer rundt deg preges av en utrolig blanding av moderne teknologi og eldgamle tradisjoner. Byen har et hektisk tempo, men også en sterk følelse av orden og høflighet. Jeg har lenge drømt om å besøke byen fordi jeg er fascinert av begge deler.»
Å bruke et Sony Alpha 7R V på turen var nærmest symbolsk for Matija, da hans forkjærlighet for Japan og den teknologiske kulturen der påvirket hans valg av kameramerke for mange år siden. «En del av interessen min for Japan dreide seg om en fascinasjon for teknologi», forklarer han, «og valget mitt om å bruke Sony-kameraer for 20 år siden var sterkt påvirket av dette. Følelsen av å bruke noe som ligger i forkant av utviklingen har aldri forlatt meg, og Alpha 7R V og FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II som jeg tok med meg til Tokyo, er begge gode eksempler på det.»
Uansett om han er hjemme eller i utlandet, ønsker Matija å fremheve de individuelle historiene som utgjør en kultur, enten det er på Sri Lanka eller her i Tokyo. «Uansett hvor jeg er, setter jeg pris på livet og kulturen», sier han, «men jeg vil vise at under alt dette er vi alle like.»
Når det kommer til å avbilde det hektiske tempoet i bylivet, bemerker Matija at «det kan være et problem for reisefotografer å virkelig fokusere og sikte seg inn på individuelle historier og ansikter – du ønsker ikke nødvendigvis å bli feid med av kaoset», forklarer han, «og du ønsker noe klarhet i det du driver med. Så du trenger å fokusere, hvilket er det jeg prøver å formidle gjennom gatefotograferingen min»
Faktisk «tar jeg meg tid til å observere», fortsetter han, «med mål i å fange opp disse små øyeblikkene som har noe virkelighet, en dypere tilknytning. Jeg vil at folk skal stoppe opp og se på personen i bilde, og at de spør, hva er denne personens historie? Hva tenker de på og hvor er de på vei? På denne måten kan gatefotografering være motgiften til tempoet i det moderne livet.»
«Alpha 7R V», fortsetter han, «er et veldig kraftig, men ekstremt praktisk kamera. Real Time AF er utrolig for å fange opp ansikter og øyer på gata, og betyr at jeg bare behøver å konsentrere meg om menneskene og komposisjonen rundt dem. Skjermen på kameraet har også vært nyttig for fotograferingsstilen min, siden jeg liker å vente og komponere på skjermen. Den lar meg holde kameraet på en rekke forskjellige vinkler.»
Matijas fotografier fra Tokyo viser individer, nøye isolert i byens gater, noen ganger med øyekontakt, andre ganger uten. Hvordan bestemmer han seg for det? «Det kommer an på», svarer han, «av og til vil jeg ha sannheten og forbindelsen i blikket, for det kan forbinde deg umiddelbart med sjelen til personen på bildet. Da stiller jeg meg opp og venter på at de skal legge merke til meg. Andre ganger, når de ser et annet sted, er det mer subtilt og kreativt, og da er det opp til betrakteren å gjette seg frem til stemningen.»
Med tanke på objektivet han valgte for turen, FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II, forklarte Matija at «mange bruker et 35 mm- eller 50 mm-objektiv, og jeg har sistnevnte når jeg vil være tett på motivene mine, men jeg har også ofte brukt et 135 mm-objektiv på gata, og komprimeringen fra disse større fokallengdene hjelper virkelig til med å vektlegge motivet. Med 70-200mm er det utrolig skarphet, og nydelig bokeh, men også allsidighet. Den større fokallengden lar meg også være usett når jeg ønsker å avbilde et mer oppriktig øyeblikk.»
«Med et objektiv av denne kvaliteten», fortsetter han, «er det som å bruke en serie av prime-objektiver, alle i ett. Og det holder så klart vekten nede. Så kombinert med et lite og lett hus som Alpha 7R V, er det bare litt over en kilo å bære rundt. Når jeg vandrer gatelangs, er det for ti-tolv timer om dagen, så det er virkelig viktig med bærbarhet. Dette Sony-utstyret har kvalitet og er lite. Kombinert med markedets beste autofokus kan det ikke gå galt.»
«Og viktigst av alt», avslutter han, «er det en kombinasjon som gjør det mulig for en fotograf å komme seg gjennom kaoset på et nytt sted og konsentrere seg om den rene kreativiteten i fotograferingen. Det er egentlig alt jeg ønsker meg. Et verktøy som hjelper meg å komme i kontakt med lidenskapen min, og Alpha 7R V er absolutt det. Med riktig utstyr har du ingen grunn til ikke å følge hjertet ditt.»