For mange fotografer er et 50 mm-objektiv en viktig komponent i kamerasettet. Fokallengden har blitt sett på som et standardobjektiv i flere tiår, og det tar like bra dokumentar- og gatebilder som portretter og arrangementsbilder.
Det nye Sony FE 50 mm f/1,2 G Master-objektivet er den neste utviklingen innen 50 mm-objektiver. Det er det første f/1,2-objektivet laget av Sony, og fotografen Beatrice de Guigne, som er en del av fotograferings- og filmskaperduoen The Quirky, har vært blant de første menneskene i verden som har brukt det.
«Jeg ble først overrasket», sier Beatrice. «Folk har snakket om andre objektiver og kamerasystemer, og jeg tror ikke noen hadde forventet at Sony ville lage et objektiv med en så stor blenderåpning! Det er virkelig imponerende!»
Beatrice tar bilder av brylluper og arrangementer, og bruker omgivelseslys for å ta bildene. Så det er viktig å få ut hver eneste mulige lysstråle fra en scene.
«Bruden og brudgommen kan gjøre seg klare i et lite rom med bare ett vindu», beskriver hun. «Så det å ha et objektiv som lar meg fange opp så mye av det lyset som mulig, er veldig viktig for meg.»
Mens f/1,2-blenderåpningen er den åpenbare viktigste funksjonen, betyr den avanserte optiske designen at objektivet er ganske kompakt, til tross for f/1,2-blenderåpningen.
«Jeg hadde forventet et større objektiv, noe mer som 85 mm f/1,4-objektivet. Men det nye 50 mm f/1,2-objektivet har samme størrelse og vekt som det eksisterende 50 mm f/1,4 Zeiss-objektivet – jeg ble så overrasket», sier Beatrice begeistret. «Filtertråden er bare 72 mm, og selvfølgelig er frontelementet enda mindre. Vi har brukt det på Sony Alpha 1, og objektivet er så godt balansert. Jeg forventet faktisk noe større og tyngre. Konstruksjonen er virkelig fantastisk!»
Størrelsen på objektivet handler om den måten det bruker en rekke avanserte objektivelementer på. Det har 14 elementer i 10 grupper i konstruksjonen, og tre av disse elementene er Extreme Aspherical (XA)-objektiver. Disse gir høyest mulig definisjon og lavest mulig forvrengning, selv helt i kanten av rammene.
Beatrice beskriver sin erfaring med objektivet: «Jeg har sett på bildene jeg har tatt og bokeh er perfekt rund og jevn, det er ingen hotspots – det er veldig vakkert. Og alle bildene er superskarpe, spesielt når de kombineres med Alpha 1s oppløsning på 50 megapiksler. Jeg tok nesten alle bildene ved f/1,2, og hver gang var fokuset sylskarpt. Jeg har brukt det innendørs i svakt lys, under rødt lys, blått lys, utendørs og alt er skarpt. Det jeg syntes er interessant, er at når jeg tar bilder av par og åpenbart står litt lenger unna, er dybdeskarpheten selv ved f/1,2 dyp nok til å få begge ansiktene i fokus.»
Når Beatrice tar bilder i et bryllup eller på et arrangement, er det viktig at kameraet hennes kan fokusere objektivet raskt slik at hun ikke går glipp av et øyeblikk. For dette formålet bruker 50 mm f/1,2-objektivet fire lineære Extreme Dynamic (XD)-motorer for ekstremt rask og jevn autofokussporing: «Jeg brukte Øye-AF og Alpha 1 og 50 mm f/1,2 var i stand til å fokusere på øyet til motivet, selv på en avstand på rundt 8 meter», minnes Beatrice.
«Og det fungerer glimrende når du tar opp 8K-video også», sier Jeremie, Beatrices partner som er videosiden av duoen. Han fortsetter: «Jeg bruker vanligvis manuell fokus, men fordi fokuseringen på Alpha 7S III er så bra, har jeg brukt autofokus mer. 50 mm f/1,2-objektivet fokuserer perfekt. Motorene er stille og jevne, og det har en lineær fokusring, i stedet for å dreie hele tiden, så det er flott når jeg vil bytte til manuell fokus. I tillegg er det to egendefinerte knapper på objektivet, som jeg kan bruke til ting som å slå sebramønstre av eller på. For videografer er det mange muligheter med dette objektivet.»
FE 50 mm f/1,2 G Master-objektivet kommer til å bli et viktig objektiv for Beatrice og mange andre fotografer og videografer. Beatrice konkluderer: «Etter å ha brukt det de siste dagene, vil jeg anbefale det til folk som tar portretter. Det er et veldig kult objektiv!»
«La oss dra på eventyr og glemme grensene våre»
«Kameraet er pennen min, filmene mine er deres roman»