sittende par ser på hverandre mot en hvit bakgrunn

Enkelhet og følelser

Nemanja Maraš

Det er kanskje den reneste formen for portrettfotografering. Et enkelt subjekt mot en ren hvit bakgrunn. Noen av de mest ikoniske portrettene har blir tatt på denne veldig grunnleggende måten. Enkelheten gjør at oppmerksomheten ikke blir trukket til miljøet eller bakgrunnen, men til subjektet.

portrett av en mann med solbriller

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 400

«For øyeblikket føler jeg at svart og hvitt er det jeg bruker for å uttrykke meg», sier den serbiske fotografen Nemanja Maraš. «For fem-seks år siden hatet jeg å fotografere mot hvit bakgrunn. Hvis du fortalte meg at jeg skulle fotografere i et studio, tenkte jeg at «oi, det kommer til å bli kjedelig», men kanskje det var selve prosjektet som trenge noe mer – ikke den hvite bakgrunnen.»

portrett fra siden av en kvinne med solbriller

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.5, ISO 500

Nå har Nemanja en annen oppfatning av arbeid mot hvit bakgrunn i studio, og han jobbet nylig på en serie av portretter hvor han avbildet folk han kjenner med Sony Alpha 7 C. Han velger subjektene basert på noe han ser i dem som han synes er interessant. «Hvis jeg vil fotografere et portrett, er det ikke på grunn av skjønnheten deres eller klærne. De har noe ved seg som jeg synes er interessant og ønsker å fange opp med kameraet mitt.»

portrett av to menn som står side ved side

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 85mm f/1.8 | 1/100s @ f/11, ISO 1250

Enkelheten ved å fotografere i svart og hvitt mot hvit bakgrunn gir Nemanja den perfekte metoden hvor han kan konsentrere seg om subjektenes personlighet og følelser. «Jeg liker minimalismen og klarheten i den hvite bakgrunnen kombinert med å ta bilder i svart-hvitt – det fjerner alle de andre distraksjonene.»

Filosofien ved å holde det enkelt videreføres til Nemanjas kameraer, objektiver og belysning. Generelt sett lyser han opp subjektenes ansikt med en enkel blits gjennom en stor og hvit paraply. «Noen ganger bruker jeg to bakgrunnslys for å holde det fullstendig hvitt, men noen ganger er jeg litt lat så jeg bryr meg ikke om det», avslører han ærlig. «Jeg liker å holde lyset mykt og enkelt», fortsetter han, «fordi det gir meg friheten til å konsentrere meg om personen. Jeg vil at personens ansikt skal fortelle historien som formet det.»

portrett av en eldre mann med håret kjemmet tilbake

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 85mm f/1.8 | 1/100s @ f/11, ISO 1250

Nemanja fotograferer med Sony Alpha 7C, og han velger å stille inn kameraet så det tar bilder i svart-hvitt, slik at han kan se hvordan bildet kommer til å se ut før han trykker på lukkeren. Alpha 7C kan virke som et spesielt valg for studioportretter, men Nemanja elsker den elegante måten kameraets avstandsmåler fungerer på.

«Kanskje det kommer fra å ha vokst opp med drømmen om å eie et dyrt kamera med avstandsmåler, på samme måte som du drømmer om å eie en Rolex-klokke. Jeg liker hvordan Alpha 7C føles i hånden», fortsetter han. «Det er som et lite kompaktkamera som gir meg friheten til å bevege meg.»

Vi vet alle at 85 mm er den foretrukne fokallengden for å ta portretter, men Nemanja foretrekker perspektivet fra objektivet Sony FE 55mm f/1.8 ZA. Det er et mer intimt objektiv i studioet, og det lar ham komme tettere på subjektet og danne et forhold til dem. Kommunikasjon er viktig for å få det endelige bildet.

portrett av en mann som sitter på en stol

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.5, ISO 500

«Når jeg ikke har en tydelig visjon om ideen for bildet, jobber jeg bare med subjektet og ber dem bevege på seg mens jeg tar bilder.» «Deretter, når jeg ser noe jeg liker sier jeg ’Det er glimrende!’, og ber dem gå tilbake og holde posituren, og så får jeg dem til å gjøre små justeringer. Det er som en maler som skaper en skisse.»

Et annet objektiv Nemanja bruker med Sony Alpha 7C, er 24mm f/2.8 G. Det er så lite at det passer perfekt med Alpha 7C, og fokallengden for vidvinkel lar ham være kreativ med perspektivet.

kvinne med solbriller sittende på stol

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/320s @ f/2.8, ISO 640

«Jeg har et bilde av en jente i en svart drakt sittende på en stol. Jeg tok bildet med objektivet 24mm, og det gir interessante ledelinjer som trekker deg mot ansiktet hennes. Det gir noe kreativt i bildet uten at subjektets kropp blir fullstendig forvrengt.»

Den uvanlige komposisjonen av noen av bildene er veldig tilsiktet. Nemanja avviser de konvensjonelle reglene og stoler heller på instinktene sine om hva som ganske enkelt ser bra ut.

kvinne med rød topp

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/2.8, ISO 400

«De sier at du bør lære reglene, slik at du kan bryte dem. Noen ganger liker jeg å beskjære bildet slik at det føles ukomfortabelt – men på en god måte. Slikt snakker kunsten best for seg selv», forklarer han. «Kunst bør få folk til å føle seg ukomfortable, siden det starter en prosess i oss. På den annen side liker jeg å noen ganger plassere folk komfortabelt midt i bildet – alt avhenger av hva instinktet mitt sier at jeg skal gjøre.»

eldre kvinne med hatt

© Nemanja Maraš | Sony α7C + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/250s @ f/2.8, ISO 640

Ved å utforske instinktene sine kan Nemanja skape portretter i svart-hvitt i sin egen stil, uten å bekymre seg om hva andre mener om bildene. «Jeg tror alle har fotografert noe i svart og hvitt minst én gang, men ved å følge instinktene dine og prøve ut nye ideer, finner du ut hvordan du kan gjøre det til noe eget.»

Medfølgende produkter

Nemanja Maraš

Nemanja Maraš | Serbia

«Det som interesserer meg mest, er menneskets underbevissthet, ansiktet bak masken»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement