mann med sminke iført hodetelefoner

På tide å skape noe

Mathias Kniepeiss

«Det jeg liker med fotograferinger som denne», smiler Mathias Kniepeiss, «er at jeg ikke følger med på klokken. Det er en fri dag til å samarbeide, lære, ha det gøy med nye ideer og bare komme frem til de fineste bildene jeg kan tenke meg!»

Vi snakker om hans nyeste prosjekt, «The Sound of Silence», som er fotografert med Sony Alpha 7R IV – der Mathias gikk sammen med et medieproduksjonsselskap ved navn boxquadrat for å lage en serie slående bilder i reklamestil.

dame med mørk sminke og gull med hodetelefoner, som smiler

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

«Å arbeide i et team skal alltid være stimulerende», fortsetter han, «og på et fritt prosjekt med talentfulle venner som boxquadrats Philipp Schulz og en dyktig makeupartist som Jasmin Simak, modeller og videografer som Lauren Klocker, var det spesielt gøy. Målet var å lage kommersielle portretter av høy kvalitet med en slående visuell forbindelse mellom menneskets ansikt og et produkt, som i dette tilfellet var Sony-hodetelefoner.»

Bortsett fra den forseggjorte sminken som kreves for denne fotograferingen, var smart studiobelysning ett av de nødvendige hovedelementene for å gi prosjektet liv, spesielt i settet med bilder i gull og svart. «Det var en stor utfordring for oss å lage nøyaktig den typen lavmælt belysning som vi ønsket oss», forklarer Mathias, «slik at hodetelefonene og modellens ansikt ble like fremtredende.»

I arbeidet med modellen, Lis O, brukte Mathias og teamet hans to Profoto-blitser utstyrt med stripbokser, plassert på hver side av henne, og en tredje blits med en stor softboks over. «Vi endret vinkelen på stripboksene mye før vi var klare til å ta bilder», forklarer Mathias, «bare ved å snu på dem og flytte dem kanskje 5 cm om gangen slik at lyset falt på henne og hodetelefonene, og ingenting annet.»

dame med mørk sminke og gull med hodetelefoner

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

«For bildene av den andre modellen, Alexander Cohen, var det en annen utfordring», fortsetter han, «for med en lys effekt og lys som lyser opp den hvite bakgrunnen så vel som motivet, er det viktig å beholde nok konturer i ansiktet slik at det ikke ser for flatt ut. Det er også lett å overeksponere og ende opp uten detaljer i enkelte av områdene som fremheves. Her ønsket vi å bevare teksturen i huden hans og også få et interessant gjenskinn i øynene hans. Se godt etter, så kan du se at stripboksene gjenspeiles så det ser ut som et dyreøye, og det var nok en fordel med å ha tid til å leke og prøve oss frem med lysoppsettet.»

mann med sminke iført hodetelefoner

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

Sound of Silence-prosjektet var også en sjanse for Mathias å eksperimentere med Alpha 7R IV- og FE 85 mm f/1.8-objektivet i studioet. «Jeg ville ha portrettbilder av høy kvalitet», forklarer han, «og Alpha 7R IV er perfekt for det. Oppløsningen på 60 megapiksler er fantastisk, og funksjoner som Øye-AF-modus og In-Body-bildestabilisering betyr at du får glede av hver eneste piksel. Hvis du zoomer helt inn, kan du se de subtile teksturene i huden, sminkørens dyktighet og til og med irisens delikate struktur.»

Og til tross for all høykonseptsminken hadde Alpha 7R IV ingen problemer med øyesporing. «Det fungerte helt flott», sier Mathias, «og med AF i sanntid holdt den til og med posisjonen på øyelokket når øyet var lukket. Og alt dette skjedde i et mørkt fotostudio! Jeg likte også hvor enkelt det var å bytte til andre fokusmoduser, for eksempel da jeg trengte å raskt fokusere på hodetelefonenes logo istedenfor øyet. Håndteringen gjør det veldig enkelt å velge riktig modus og flytte kameraet rundt raskt.»

dame med mørk sminke og gull med hodetelefoner, som ser til siden

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Noe annet Mathias la merke til i det mørke studioet, var allsidigheten til kameraets elektroniske søker.

«Den store fordelen med å jobbe med et speilløst kamera og å bruke studioblits istedenfor et digitalt speilreflekskamera», forklarer han, «er det faktum at du kan bytte EVF mellom live view- og non-live view-modus. Det var det veldig kult å jobbe med, spesielt i det mørke settet. Det det betyr, er at jeg kan bruke den ene modusen til å se effekten av blitsene, og hvordan de medvirker til å bygge opp belysningen, og deretter bytte til den andre modusen for å få et godt overblikk over ansiktsuttrykk og komposisjon.»
mann med sminke iført hodetelefoner, som ser til siden

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/7.1, ISO 100

«Jeg var veldig fornøyd», sier Mathias med et smil for å oppsummere sitt siste «fri dag»-prosjekt. «Og for meg er det fordi bildene kom veldig nært det jeg forestilte meg i begynnelsen. Når jeg kommer på en idé i begynnelsen av en fotograferingsøkt, prøver jeg å komme så nær ideen som mulig. Det kan dukke opp mange utfordringer i løpet av dagen, og du tilpasser deg og lærer, med hjelp fra teamet og teknologien du har, som mitt Alpha 7R IV. Når alt kommer til alt, lærte jeg mye og laget noen flotte bilder, og det gjør meg alltid glad!»

 

 

Medfølgende produkter

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

«Ingenting er umulig innen fotografering, verken for å dokumentere historier for evigheten eller skape nye verdener»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement