Konkurranse er alfa og omega i bilverdenen. Trangen til å skape nye design og teknologier, være mer effektiv, senke rundetidene eller simpelthen lage den peneste bilen man kan, er der til enhver tid.
Det konkurransemessige fortrinnet ved å produsere det aller beste gjelder også i bilfotografering. Fotograf Kyle Meyr vil utfordre seg selv og unngå det middelmådige, og sier at han kontinuerlig prøver ut nye teknikker, nye stiler, personlige prosjekter og utstyr, deriblant Sony Alpha 1. «Jeg prøver alltid å prestere bedre, utvikle meg og finne på nye ideer», sier han. «Hvordan kan jeg blande komposisjon med narrativ, hvordan kan jeg vise frem bilens personlighet til det ytterste, eller få med den perfekte belysningen eller bakgrunnen?»
Et godt eksempel på dette er prosjektet hans «Found in the Forest» (Funnet i skogen), fotografert med opplyste vintage Porsche 911-er under laken holdt oppe av trær. «Dette var ikke en kommersiell jobb», forklarer Kyle, «men en måte å strekke og teste meg selv på, som om jeg slapp den kreative håndbremsen. Jeg kan ikke holde på for lenge uten å gjennomføre denne typen lidenskapsprosjekter. Det kan kompensere for kunder som ønsker mer standardiserte bilder og ikke vil ta sjanser, men det gir dem også en smakebit på hvor langt vi kan presse grensene sammen.»
«Jeg ser på bilen som en personlighet», fortsetter han, «og vi kan utnytte dens kjennetegn gjennom måten den fotograferes på. Jeg finner bakgrunner eller steder som fungerer som verktøy for å hjelpe meg med å bygge historien jeg ønsker. Disse Defender-bildene bruker et firkantet og skarpt bakteppe som gjenspeiler bilens kjennetegn. Det er røft, nesten brutalt – akkurat der bilen hører hjemme. Men med et annet bakteppe kunne man fortalt en annen historie.»
I et annet eksempel fotograferte Kyle denne Lamborghinien på en nybrøytet fjellovergang. «Her er tanken at dette ikoniske V12-monsteret har en såpass stor og sterk tilstedeværelse på veien at det egentlig ikke står noe annet rundt den. Den er helt for seg selv og dominerer denne veien. Når man jobber steder som dette, kan man også legge merke til flotte paralleller, som vertikaliteten til dørene og høyspenningsmastene.»
Noen ganger kombineres mange aspekter i samme fotograferingsøkt. «Porsche 917 var bilen som forvandlet 24-timersløpet i Le Mans», sier Kyle. «Den tok arrangementet fra å bruke konvensjonelle billøpsmodeller til å bruke modeller spesifikt bygget for Le Mans.
«Vi fotograferte med en kopi», fortsetter han. «I de omgivelsene kan man se bilens kraft når den sparker opp snø, som jeg har fryst på 1/800 sek. Men også hastigheten til 1/80 sekunders panoramabilder.»
Parallelt ser Kyle likheter med Sony Alpha 1 han nå bruker til arbeidet sitt. «Alpha 1 har mange av de samme egenskapene som en Le Mans-bil», nikker han. «Den er ekstremt kraftig, men når man ser hva den kan skape, er den vakker. Bildene er som trofeer skapt av dette utrolig dynamiske verktøyet. Det er et kamera som klar for å gå i krigen for å gi deg det vakreste resultatet.»
«Til kommersielt arbeid har kameraets dynamiske rekkevidde og oppløsning enorm verdi. For eksempel gir 50 megapiksler meg plass til å ta et skritt tilbake og fortelle hele historien med så mye bakgrunn som jeg trenger, for deretter å beskjære den senere hvis jeg behøver det. Og hastigheten er enestående. Jeg vet at jeg kan fotografere uten stativ på bilbanen med 30 bilder per sekund i RAW-modus, noe som er uunnværlig. Jeg vet ikke om jeg kunne gått tilbake til et tregere kamera etter dette.»
Alpha 1 tilbyr også øyeblikkelig AF-ytelse når Kyle bruker Expandable Tracking Spot-modusen for å enkelt følge banebiler som kjører i 300 km/t. «Det er utrolig hvordan den fanger opp og klistrer seg til motiver uten å miste fokus, og jeg kan stole på den med livet. Akkurat det er så viktig når en bil kanskje bare kommer til å passere kameraet én gang, eller det oppstår et unikt øyeblikk mens bilen kjemper mot en rival.»
«Det er et kamera som er veldig fokusert på å produsere det aller beste», avslutter Kyle, «og jeg tror at det er noe fotografer også kan lære av. Jeg har funnet ut at den eneste metoden for å nå eller overgå mine egne mål er å være veldig målrettet. Hvis man skal ta et bilde, må man ta den tiden det kreves for å perfeksjonere hvert eneste element. Man må tidlig avgjøre hvilke tekniske og stedsbaserte elementer som hjelper en med å fortelle historien på best mulig vis, lenge før man er på stedet.»
Dette gjelder særlig ved bilfotografering, sier han, der det er enkelt for fotografer å la seg rive med av motivene sine og bare ta bilder for å gjøre det. Ikke bli overveldet, og fokuser bare på å oppnå det beste mulige resultatet – for du kan vedde på at det er det Alpha 1 også kommer til å gjøre.»
«Det er ikke ofte du finner så mye bra på ett sted ... Det kalles naturen»