Artikkel-ID : 00242416 / Sist endret : 11.12.2023Skriv ut

Telefonen min slår seg ikke på eller lades ikke

    Hvis telefonen din ikke reagerer når du prøver å slå den på, eller hvis den ikke lades, kan du prøve følgende trinn i den rekkefølgen de står oppført i.

    • Gi enheten nok tid til å starte opp. Hold inne av/på-knappen til enheten vibrerer, og slipp knappen. Det kan ta opptil ti sekunder før enheten vibrerer.
    • Kontroller at enheten er ladet. Hvis batteriet er helt tomt, kan det ta opptil 30 minutter før enheten reagerer på ladingen. I løpet av denne perioden vil skjermen forbli mørk og ikke vise ladeikonet. Merk at det kan ta opptil fire timer å lade et utladet batteri helt opp igjen.
    • Hvis du har problemer med å lade enheten din, starter du med å kontrollere at du bruker en original Sony-lader og en USB-kabel beregnet på lading av enheten din. Forsøk å lade enheten med en annen USB-kabel koblet til USB-porten på en datamaskin. Hvis enheten starter å lade, kan det være et tegn på at det er feil på laderen.
    • Hvis det er et minnekort i enheten, tar du det ut og starter enheten på nytt. Hvis problemet blir løst av at du fjernet minnekortet, kan det være feil på det. I så fall må du skaffe et nytt SD-kort til enheten din.
    • Du kan tvinge enheten til å starte på nytt eller slå seg av i situasjoner der den slutter å reagere eller ikke starter på nytt på vanlig måte. Ingen innstillinger eller personopplysninger blir slettet under en tvungen omstart.
    • Se følgende artikkel for å få detaljert informasjon om lading av telefonen: Slik lader du: Alt du trenger å vite om telefonens batteritid og lading [på engelsk].

    Utfør en tvungen omstart/avslåing

    Slik utfører du en tvungen omstart eller avslåing av enheten


    Slå på enheten

    Slå på enheten din


    2-minutters omstart

    • Hvis fremgangsmåten for tvungen omstart ikke fungerer, prøver du fremgangsmåten for 2-minutters omstart.

    Slik utfører du en tvungen 2-minutters omstart

    • Det anbefales at du sikkerhetskopierer og synkroniserer viktige data med en Google-konto.
    • Bruk Xperia Companion-dataprogrammet til å utføre en programvarereparasjon for å tilbakestille enheten din. Vær oppmerksom på at alle data slettes på enheten når du utfører en programvarereparasjon. Innhold som du har lagret på et eksternt SD-kort, som for eksempel bilder, videoer og musikk, slettes ikke.

    Sikkerhetskopier data med en datamaskin

    Merk: Telefonen må være slått på for å sikkerhetskopiere data med en datamaskin.

    Slik sikkerhetskopierer du dataene dine med en datamaskin


    Sikkerhetskopier apper, telefoninnstillinger og anropshistorikk

    Merk: Telefonen må være slått på for å sikkerhetskopiere apper, telefoninnstillinger og anropshistorikk

    Slik sikkerhetskopierer og synkroniserer du apper, telefoninnstillinger og anropshistorikk


    Programvarereparasjon med Xperia Companion

    VIKTIG: Du kan ikke bruke Xperia Companion til å gjenopprette innhold på Xperia-smarttelefoner lansert fra og med 2019. Bruk Google Disk til å sikkerhetskopiere og gjenopprette innhold.

    Slik reparerer du enhetsprogramvaren med Xperia Companion


    Merk. Hvis du har prøvd trinnene ovenfor og problemet fremdeles ikke er løst, kan det hende at du må bestille en reparasjon.