Artikkel-ID : 00242451 / Sist endret : 05.03.2020

Berøringsskjermen virker ikke som den skal

    Det finnes en rekke løsninger du kan prøve hvis berøringsskjermen er overfølsom, reagerer på egen hånd, ikke reagerer eller har dårlig følsomhet.

    • Berøringsskjermens ytelse kan påvirkes av smuss, varme eller bruk av deksler eller skjermbeskyttere.
      • Hvis du har påført en beskyttelsesfilm på enheten, må du kontrollere at den er riktig plassert og at det ikke er bobler, støv eller fukt under skjermbeskytteren.
      • Fjern beskyttende etui eller deksel fra enheten for å bekrefte at det ikke forstyrrer med bruken av berøringsskjermen.
      • Tørk av skjermen med en ren og tørr klut for å være sikker på at berøringsskjermen er ren. Sørg for at hendene og fingrene dine er rene og tørre før du bruker berøringsskjermen.
      • Hvis enheten blir for varm, kan det påvirke berøringsfunksjonaliteten. La den avkjøles og prøv deretter å bruke berøringsskjermen igjen.
    • Slå av enheten og slå den deretter på igjen. Ved å gjøre dette, slår du av alle apper som kjører og frigjør minne, noe som enkelte ganger kan løse problemet automatisk.
    • Du kan tvinge enheten til å starte på nytt eller slå seg av i situasjoner der den slutter å reagere eller ikke starter på nytt på vanlig måte. Ingen innstillinger eller personlige data blir slettet under en tvunget omstart.

    Slik tvinger du enheten til å starte på nytt eller avslutte 

     Slik slår du på enheten

    • Hvis enheten din støtter Hanskemodus, må du kontrollere at funksjonen er slått av når du ikke bruker hansker.

     Slik slår du av Hanskemodus 

    • Hvis problemet oppstår når enheten lader, sjekk at du bruker en original Sony-lader og en USB-kabel beregnet på lading av enheten din. Andre ladere kan ha en negativ innvirkning på funksjonaliteten til berøringsskjermen.
    • Hvis det er et minnekort i enheten, tar du det ut og starter enheten på nytt. Hvis problemet blir løst av at du fjernet minnekortet, kan det være feil på det. I så tilfelle må du skaffe et nytt SD-kort for enheten din.
    • Bruk sikker modus til å kontrollere om noen nedlastede apper forårsaker problemet. I sikker modus starter enheten bare med programvare og apper som allerede var installert da du kjøpte den. Hvis enhetens ytelse bedres i sikker modus, er det sannsynlig at én eller flere av appene du har lastet ned etter at du kjøpte den, påvirker enheten negativt. Du kan avslutte sikker modus og starte enheten på nytt for å avinstallere appen eller appene du mistenker forårsaker problemet. Hvis det er et nyere problem og du ikke er sikker på hvilken app som forårsaker problemet, kan du begynne med å avinstallere den siste nedlastede appen.

     Slik aktiverer du sikker modus 

     Slik avinstallerer du en applikasjon fra applikasjonsskjermen (Android 10) 

     Slik avinstallerer du en applikasjon fra applikasjonsskjermen (Android 9/Android 8) 

    • Utfør en rask test for å sjekke funksjonaliteten til berøringsskjermen på enheten.

    Slik utfører du en test ved hjelp av støtten 

    • Oppdater enheten for å sikre at du får optimal ytelse og de nyeste forbedringene.
    • Det anbefales at du sikkerhetskopierer og synkroniserer viktige data med en Google-konto.
    • Bruk Xperia Companion-dataprogrammet til å utføre en programvarereparasjon for å tilbakestille enheten din. Vær oppmerksom på at alle data slettes fra enheten når du utfører en programvarereparasjon. Innhold som du har lagret på et eksternt SD-kort, som for eksempel bilder, videoer og musikk, slettes ikke.

     Slik sikkerhetskopierer du dataene ved hjelp av en datamaskin 

     Slik sikkerhetskopierer og synkroniserer du apper, telefoninnstillinger og anropslogg 

     For å reparere enhetsprogramvaren ved hjelp av Xperia Companion 

    •  Kontroller om skjermen kan være fysisk skadet på noen måte.