Når du fotograferer innenfor begrensningene på en fiskebåt, har du ikke mye plass til å få tatt bildet. Ute på havet føles det som om du har all verdens tid, men når det skjer noe så skjer det plutselig, og da må jeg stå klar med Alpha 1 for å fange øyeblikket.
Arbeidet mitt ombord på fiskebåter er del av et prosjekt jeg har jobbet på, etter en bredere utlysning ved navnet «Radiographie de la France», med støtte fra Bibliothèque Nationale de France. De har tilbudt tilskudd til utvalgte dokumentarfotografer, for å avbilde forskjellige sider av livet nå i Frankrike.
Jeg har fotografert unge mennesker som lærer å bli fiskere. Mange av dem har kommet til Frankrike som immigranter. Myndighetene ønsker at de skal bli uavhengige, så de er ivrige etter å arbeide og føler seg motiverte til å starte et nytt liv.
Livet ombord på båten er vanskelig. De kan jobbe i åtte eller ni timer om dagen uavbrutt, så for å få de perfekte bildene i dokumentarstil, må jeg vente og holde øye med dem, slik at når noe skjer er jeg klar til å stride til verket og komponere bildet med pålitelige Sony Alpha 1 og objektivet 35 mm f/1.8. Deretter må jeg komme meg ut av veien for dem. De trenger plassen for å jobbe, så jeg må holde meg i bevegelse, alltid følge med og bevege meg, klar til å ta bilder uten å forstyrre dem.
Jeg elsker de store filene som Alpha 1s sensor på 50 megapiksler gir meg. Det er en kvalitet i bildene som ser ut som de jeg skaper når jeg fotograferer med film. Bildene har også en karakter som er annerledes når sammenlignet med andre digitalkameraer.
Jeg holder det veldig enkelt når det kommer til objektiver. Jeg bruker nesten alltid objektivet FE 35 mm f/1.8 ombord på båten. Det er skarpt, lett og raskt å bruke. Med begrensningene ombord trenger jeg objektivet på 35 mm for å fange opp alt jeg ønsker i bildet. Jeg har heller ikke lyst til å byte objektiv i et så vått og fuktig miljø. Med det sagt, tok jeg ingen forbehold med Alpha 1. Til tider beskyttet jeg kameraet med jakken min, for å hindre at det ble fullstendig dynket, men ellers bare fortsatte jeg å ta bilder under alle forhold.
På land bruker jeg objektivet 55 mm f/1.8 for dokumentarbilder i portrettstil. Objektivet er skarpt men skaper også en nydelig bakgrunns-bokeh, og blenderåpningen på f/1.8 hjelper meg til å ta bilder under forhold med lite lys. Jeg er ikke redd for å skyve følsomheten for Alpha 1 opp til ISO 2500, som ofte er nødvendig siden fiskerne også jobber om natten.
De lange arbeidsdagene gjør at det ikke er overraskende at mannskapet sover midt på dagen – de er fullstendig utmattet. De må bli vant til å sovne fort – på fem minutter – siden du bare får sove noen få timer her og der, og du ønsker å utnytte hvert eneste minutt.
Siden det er så begrenset med plass, må du vise respekt for menneskene du fotograferer. Ett av subjektene mine var fra Den demokratiske republikken Kongo. Han skammet seg over å være sjøsyk, men ville at jeg skulle vise det frem på smakfullt vis, siden det var én av tingene han prøvde å overvinne. Det finnes ingen steder du kan gjemme deg når ting som dette skjer ombord på en båt.
Alpha 1 hjelper meg til å ta bilder diskret, takket være Stille-modus og den dreibare skjermen, som jeg bruker heller enn søkeren. Disse to tingene tiltrekker ikke oppmerksomhet når jeg tar bilder, så alle fortsetter å jobbe uten å bekymre seg for at jeg er der.
I tillegg kan jeg stole på autofokus for å få bildene til å bli sylskarpe. Den nye generasjonen av autofokus på Sonys kameraer er glimrende. Når jeg følger én person, fokuserer kameraet på øynene deres eller ansiktet. Det gjør ikke noe hvor de beveger seg, de vil fremdeles være i fokus. Selv om andre mennesker kommer inn i bildet – når det først har låst fokuset, holdes de i fokus. Det fortsetter å fokusere på menneskene du ønsker. Det er én ting mindre som jeg må bekymre meg for.
Jeg er så fornøyd med hvordan prosjektet gikk. Selv om forholdene var våte, vet jeg at Sony-utstyret mitt kan takle hva som helst og fremdeles ta utrolige bilder.