Ta bilde av det som er viktig for deg
Sønnen min er vant til å bli fotografert, men å stikke et kamera opp i ansiktet hans er aldri måten å få de beste bildene på. De fleste mennesker «føler» kameraet og reagerer på det. For å ta naturlige bilder gikk vi ut, og jeg lot ham leke. Og disse bildene var viktige – de første ukene kunne vi ikke treffe familiene vår, så disse bildene var en måte for oss å holde kontakten med dem på uten å være sammen.
Hvordan fotografere familien din
Hvis du begynner med familiefotografering, begynn med scener som har lite bevegelse. Velg øyeblikk der motivet ditt sitter, tenker eller leser. Det er i disse øyeblikkene de vil være mindre bevisste på at du tar bilder, og du får tid til å prøve forskjellige innstillinger. Dette er vanskeligere å gjøre når folk beveger seg, spesielt barn.
Jeg har alltid med meg Sony Alpha 9 II. Mange vil si at det er et kamera for å ta sportsbilder, men i virkeligheten er det et kamera for å ta bilder av alt mulig, spesielt motiver i rask bevegelse. Som enhver forelder vet, kan barn bevege seg veldig raskt, og generelt sett vil de ignorere deg hvis du ber dem om å stå i ro for et bilde. Så Alpha 9 II er et ideelt kamera for å ta bilder av barn!
Valg av objektiv
Valg av objektiv er åpenbart viktig. Hvis du vanligvis tar bilder med et zoomobjektiv, vil jeg foreslå at du prøver et objektiv med fast fokallengde. Du vil vanligvis få en større blenderåpning, som gir bedre ytelse i svakt lys, samt en grunnere dybdeskarphet for å skille motivet ditt fra bakgrunnen.
Jeg bruker en rekke forskjellige objektiver for å ta denne typen bilder, og hvert enkelt tilbyr noe annerledes. Bredere objektiver som Sony FE 24 mm f/1,4 G Master, Sony FE Zeiss Distagon T* 35 mm f/1,4 eller FE 35 mm f/1,8-objektivet er fantastiske når det er flere mennesker i bildet. Når det skjer noe, kan vidvinkelen fange litt handling mellom motivene. Men når det er et enkelt motiv i rammen, kan du få mye tom plass. Du kan kanskje ikke isolere motivet veldig bra, eller hvis du gjør det, må du være veldig nær.
Lengre fokallengder er veldig bra for å isolere motivet, men på grunn av den lengre fotograferingsavstanden er det lettere for sønnen min å stikke av, noe som ikke er ideelt som fotograf eller forelder! Jeg har funnet ut at den ideelle fokallengden er rundt 50 mm, akkurat nok avstand mellom oss, pluss naturlig gjengivelse av det rundt. Mange av bildene jeg tok, ble tatt med Sony Zeiss Planar T* 50 mm f/1,4
Få mest mulig ut av kameraet ditt
Det er mange funksjoner i Alpha 9 II, og Sony-kameraer generelt, som vil bidra til å ta flotte familiebilder. En av de viktigste funksjonene er Øye-AF. Det lar meg fokusere på komposisjonen mens kameraet sørger for at øynene er perfekt i fokus, selv når jeg fotograferer med store maksimale blenderåpninger. Noen ganger brukte jeg også alternativet for lite fleksibelt punkt for å spore når sønnen min var lenger unna. Det er enkelt å flytte fokuspunktet takket være styrespaken på baksiden, så gjør AF-sporing resten av arbeidet. Og selvfølgelig, med Alpha 9 II, kan jeg ta alle disse bildene ved 20 bps.
En annen nyttig funksjon er en tilt-skjerm. Denne gjør at jeg kan ta bilder litt mer diskré og gjør at jeg kan komme lavere ned mot bakken, i samme høyde som sønnen min. Jeg kan få bilder som ellers er vanskelige å ta med en skjerm som ikke kan vippes, eller den elektroniske søkeren.
Når det gjelder eksponeringsinnstillinger, pleier jeg alltid å bruke blenderprioritet når jeg tar bilder, sammen med Auto ISO. Jeg stiller Auto ISO inn for å ha en minimum lukkerhastighet på la oss si 1/500 sek. Dette betyr at jeg vet at kameraet ikke faller under denne lukkerhastigheten, så alle bevegelser er frosset. Hvis kameraet trenger mer, vil det automatisk øke ISO-følsomheten for å beholde riktig eksponering. Å ha eksponeringen satt opp slik er veldig nyttig, da det betyr at jeg ikke trenger å tenke på noe annet enn komposisjonen.
Refleksjon
Når jeg ser tilbake, tar disse enkle bildene av sønnen min og familien meg tilbake til de fine øyeblikkene da vi hadde det moro sammen. Å fotografere mennesker som er nær deg og som du elsker, er det største fotografiprosjektet noensinne. Så slutt aldri å fotografere familien din, det er et livslangt prosjekt!
«Fotografi har gitt meg den største gaven jeg kunne fått, nemlig muligheten til å se verden i et unikt perspektiv. Det finnes så mye skjønnhet og magi som er verdt å ta bilde av. Man må alltid være på leting og alltid være klar»