en stor hval som svømmer med kalven sin i flakkende lys

Utforske havet

Ricardo Nascimento

Ricardo Nascimento har alltid vært tiltrukket av vannet. «Jeg har drevet med bodyboarding og ridd på bølgene siden jeg var 12 år. Faren min har alltid hatt en stor lidenskap for havet, og vi fisket mye sammen i småbåter da jeg var yngre», minnes han. Nå lever Ricardo av å ta bilder i vannet, hvor han fotograferer og filmer de utrolige skapningene som lever under bølgene på Sony Alpha 1.

Ricardo fotograferte nylig på Asorene sammen med Futurismo Azores Adventures, som tilbyr turer for turister som vil se hvaler og utrolig sjøliv rundt øyene fra båt. Selskapet er sertifisert av World Cetacean Alliance (WCA), som er verdens største organisasjon for bevaring av marint liv. De har gått så langt som å ansette marinbiologer som sporer og forsker på spermhvaler og andre skapninger for å lære mer om atferden deres. Det er her Ricardo kommer inn i bildet.

«Jeg filmer og fotograferer alt jeg ser under vann», sier han. «Jeg tar bilder av spermhvaler, grindhvaler, skilpadder, delfiner, blekksprut og maneter. Jo mer innhold jeg tar bilder av, jo lettere kan biologene identifisere og forske på individuelle skapninger.»

en oransje skilpadde i ro under vann

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/400s @ f/8.0, ISO 1000

Sony Alpha 1 gir en oppløsning på 50 megapiksler for stillbilder og en oppløsning på 8K for video, slik at Ricardo kan ta bilder med nok detaljer til å spore individuelle hvaler og lære om atferden deres. Som i andre naturvernprosjekter, forteller bildene og videoen også en historie som Ricardo håper vil fange interessen til folk.

«I mer enn 200 år ble det drevet jakt på spermhval på Asorene for oljen de har, men det er nå en fredet art. De er utrolige. De dykker ned 2500 meter og er under vann i 45 minutter om gangen, men hvis folk ikke ser disse dyrene, vil de ikke føle noe for dem og aldri prøve å beskytte havet. Siden vi kan identifisere hvalene og har gitt dem navn, tror jeg det blir lettere for folk å forstå. Når du forteller historien om et enkelt dyr, føler du med dyret. Det er noe av det jeg har oppdaget at jeg kan gjøre med et kamera, et objektiv og et undervannshus.»

en stor hval som er delvis under havoverflaten

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 4000

Førte gang Ricardo satte Sony Alpha 1 i et undervannshus, visste han at det var kameraet for ham. «Da jeg prøvde Alpha 1, tenkte jeg: ‘Ok, jeg må gjøre noen forandringer’.» Ikke bare var Ricardo misfornøyd med hvordan hans forrige digitale speilreflekskamera fungerte under vann, men også det faktum at han måtte bruke et tungt kinokamera hvis han ville ta opp video. Nå, med Alpha 1, kan Ricardo kombinere begge disse kameraene til ett som gjør alt – og tilbyr fantastisk video og bilde i samme kamerahus.

«Kinokameraet og objektivet veier rundt 14 kg når det er klart. Jeg hopper av en båt, dykker ned med den vekten, svømmer opp igjen og drar den opp av vannet – noen ganger opptil 50 dykk om dagen. Det tærer på kroppen min. Alpha 1 veier mye mindre og er mye lettere å manøvrere. Jeg kan svømme raskere, og dermed har jeg en bedre sjanse til å ta utrolige bilder og videoer.»

en gruppe hvaler under vann

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 2500

Det er verdt å påpeke her at Ricardo er fridykker. Han bruker ikke dykkerutstyr, men holder i stedet pusten og dykker så dypt han kan så lenge han kan. «Jeg kan holde pusten i opptil to minutter når jeg fridykker», sier han. «Det virker som om jeg alltid lever meg helt inn i det når jeg tar opp video. Jeg blir så avslappet. Det er noe vakkert ved å være sammen med et dyr i vannet, men du må alltid tenke: ‘Jeg kan ikke bli her for lenge’, for ulykker kan skje.»

Under vannet kjemper Ricardo også mot fotoforholdene. «Lys er ikke det største problemet, for det er lett å løse. Jeg kan trygt øke Alpha 1 til ISO 4000», sier Ricardo. «Det vanskelige er at du mister farger når du går til bestemte dybder. Når du tar et bilde nær overflaten, ser det fantastisk ut, men 10 meter ned vil det for eksempel se veldig blått ut. Med Alpha 1 kan jeg ta ukomprimerte RAW-bilder for å få så mange detaljer som mulig, og deretter korrigere farge på disse filene individuelt.»

to hvaler som passerer hverandre

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 2500

Det er viktig å fange opp detaljer, for det hjelper biologene med å identifisere hvalene. Interessant nok gjøres det ved å se på halefinnen. «De fleste bildene og videoene folk tar er fra overflaten, som hvalen bryter før den dykker. Dermed finnes det tusenvis av fotografier av halefinner på hval som du enkelt kan få tilgang til og identifisere. Under vann må jeg få med detaljene i halefinnen, slik at vi kan identifisere hvalen og legge til plasseringen i databasen. Biologer er vant til å se disse dyrene fra båten, men vi tilbyr dem muligheten til å se disse dyrenes atferd under vann.»

For å fange opp disse detaljene og de fascinerende undervannsscenene, monterer Ricardo ett av to Sony-objektiver på Alpha 1: FE 12-24mm f/2.8 GM eller FE PZ 16-35mm f/4 G. «Jeg bruker vanligvis 12–24 mm hvis jeg vet at jeg bare fotograferer hval, men hvis målet er å fotografere en rekke motiver, for eksempel hvaler som er 15 meter unna, delfiner som er to meter unna og et portugisisk krigsskip som er 30 cm unna, vil bruker jeg 16–35 mm. Det objektivet er min beste arbeidshest i vannet.»

et portugisisk krigsskip delvis under vann

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/13, ISO 1600

Sony har støttet Ricardo med hjelp og råd som har vært avgjørende for arbeidet under de siste havprosjektene hans. «Objektiver oppfører seg annerledes under vann», sier Ricardo. «Sonys støtte har gjort det mulig for meg å teste forskjellige objektiver for å se hvordan de fungerer i vannet, uten å måtte kjøpe dem. Det gir meg stor frihet til å velge de beste verktøyene for å jobbe med prosjektet. Jeg kan også ringe dem og stille tekniske spørsmål om kameraene. Det har vært et flott partnerskap.»

Siden undervannsfotografering er et så fysisk krevende yrke, stiller Ricardo noen ganger spørsmål ved det han gjør. «Det er vanskelig. Jeg får ofte vondt i kroppen. Hver eneste dag tilbringer du mange timer i vannet. Når du kommer hjem, må du vaske alt utstyret. Du må sikkerhetskopiere bilder og video. Du må pakke alle koffertene dine på rett måte igjen, lade telefonen, lade kameraene, rengjøre undervannskamerahuset og deretter prøve å få seks timers søvn slik at du kan dra ut igjen neste dag. Det ser alltid mye mer romantisk ut på bildene og videoene enn det egentlig er, men det er verdt det for de øyeblikkene der jeg er full av ydmykhet og ærefrykt over å få være så nær disse utrolige skapningene.»

«Jeg elsker det. Jeg elsker hele prosessen. Hvis det var enkelt, ville jeg ikke gjort det, men tilpasningsmulighetene på Alpha 1 hjelper meg absolutt med å få de bildene jeg kanskje gikk glipp av med mitt gamle kamerasystem.»

Medfølgende produkter

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement